Pumpstyrka i tropheusbalja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #61
    Hahah vad snackar ni om egentligen ??
    Försöker ni efterlikna vattnet i tanganyikasjön genom att tillsätta salt och bikarbonat??
    Köp istället ett par cirk-pumpar efter vad jag vet så står nog inte ytan i tanganyikasjön nästan alltid still (som den bör göra med endast 1syresten)
    För övrigt tror jag inte det är så jätte viktigt att tillsätta salt och mäta µS eftersom ungefär 90-95% av alla som har malawi/tanganyika inte gör detta...

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #62
      citat:Vilket är lättare om man buffrar på med karbonater
      Eller om man gör hyfsat täta vattenbyten.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #63
        Ja, högt kH och sjuhelsikes cirkulation och filtrering är den late akvaristens räddning (men det betyder ju inte att högt kH och sjuhelsikes cirkulation och filtrering är dåligt (under förutsättningen att det inte leder till att man skaffar så mycket fisk att allt dör om pumpen krånglar någon timme - low tech gör ju överbefolkning och massdöd ovanligt eftersom att det går åt skogen omedelbart)).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #64
          citat:högt kH och sjuhelsikes cirkulation ...
          ...the secret of my success...

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #65
            Hej igen

            Jag lyckas få fram tecknet µ genom att klämma på Alt Gr + m. Testa om det fungerar i Din burk. (Blir det här nu också en sidotråd i tråden, eller skall vi starta en ny tråd?)

            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              #66
              µ
              funkar

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #67
                Hank...det finns ctrl+c (copy) och ctrl+v (paste) när någon annan skrivit det före:

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #68
                  Hej
                  Till Tricellas fråga:
                  Detta står om t ex Skövdes vatten...någon som kan tolka dessa värden och svara på om de är bra eller dåliga för Tanganyika/Malawi och ifall dåliga...vad behövs göras?


                  Kollade lite, jämfört med Tanganjikavatten har Du tillräckligt sulfat och kalcium så det behöver Du inte tillsätta. Skövdevattnets sammansättning är rätt så lik Helsingforsvattnets, så Du kunde testa med vårt recept och mäta och se var Du landar.
                  För 50 liter vatten: Blandning A:
                  12,5 gr NaHCO3
                  2,5 gr Na2CO3
                  4,7 gr KHCO3
                  1,1 gr K2CO3

                  Blandning B:
                  12,3 gr MgCl2 + 6 H2O

                  Alternativ dosering:
                  Tillsätt blandning A tills pH är ca 9 och därefter blandning B tills konduktiviteten är ca 650 µS. En viss variation (600-800 µS, 8,5-9,5 grader pH) kan man nog acceptera.

                  Skövdevatten verkar duga bra som sådant för Malawiciklider. Ifall pH tenderar att sjunka kan man försöka buffra det med lite bikarbonat.

                  Lycka till

                  OBS Alla andra läsare: Ovannämnda mängder är beräknade utgående från Helsingfors kranvatten och kan inte tillämpas som sådana på vatten med annan sammansättning.

                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #69
                    Fan vad jobbigt det verkar... är det bara jag som tycker det?
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #70
                      Som sagt innan så är bryr sig inte fiskarna. Bara dom har stabilt ph så är dom nöjda,
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #71
                        Mikael W: Tack för den redovisningen och för tipsen hur man skall kunna efterlikna Tanganyikasjöns värden på bästa sätt!

                        Tropfrog: Öppet sinne...utan experiment för att nå ett resultat hade människan aldrig nått längre än klubban i huvudet på bruden. Kanske är det så att ditt vatten är så bra så att endast bikarbonat behöver tillsättas...hos andra kan vattenvärdena vara en helt annan historia för att fiskarna skall kunna trivas lika fint på båda platserna. Om du inte tycker att det behövs så ok...det är din tolkning och den är kanske helt rätt.

                        Märk väl...alla är ute efter det bästa för fiskarna.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #72
                          En sak till! Vi försöker få "biotopakvarier" och med det menar vi en känsla av att det är som i naturen. För vissa stör inte en Ancistrus i tanganyikaakvariet men för andra så ska fiskarna finnas på samma rev. För ytterligare andra så ska vattnet forsa för att ge ILLUSIONEN av vågströmmar på grunt vatten, för andra så ger vetskapen om vattenkemin ILLUSIONEN av att man har en bit av Tanganyikasjön hemma.

                          Det är inget fel med illusioner!
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #73
                            citat:Tropfrog: Öppet sinne...utan experiment för att nå ett resultat hade människan aldrig nått längre än klubban i huvudet på bruden. Kanske är det så att ditt vatten är så bra så att endast bikarbonat behöver tillsättas...hos andra kan vattenvärdena vara en helt annan historia för att fiskarna skall kunna trivas lika fint på båda platserna. Om du inte tycker att det behövs så ok...det är din tolkning och den är kanske helt rätt.
                            Mitt vatten precis som de flesta andras är tillräckligt bra för att endast lite bikarbonat behöver tillsättas. Det viktiga ordet är behöver. För dom som inte lyckas med enbart bikarbonattillsats kan jag rekomendera vattenberedningsmedel. Det vattnet som inte blir bra med hjälp av bikarbonat och vattenberedningsmedel finns inte i det svenska vattenledningsvattnet.

                            citat:En sak till! Vi försöker få "biotopakvarier" och med det menar vi en känsla av att det är som i naturen. För vissa stör inte en Ancistrus i tanganyikaakvariet men för andra så ska fiskarna finnas på samma rev. För ytterligare andra så ska vattnet forsa för att ge ILLUSIONEN av vågströmmar på grunt vatten, för andra så ger vetskapen om vattenkemin ILLUSIONEN av att man har en bit av Tanganyikasjön hemma.

                            Det är inget fel med illusioner!
                            Jag har aldrig sagt att det är varken fel, farligt eller dumt att snöa in på vattenkemin på detta sättet. Det viktiga är att vi gör det för vår egen skull inte för fiskarnas. Nybörjare som läser i detta forumet kan avskräckas på samma sätt som Robin:

                            citat: Fan vad jobbigt det verkar... är det bara jag som tycker det?
                            Vilket leder till att dom aldrig kommer ifrån mollystadiet. Men kom ihåg att det är precis lika svårt att skapa ett exakt diskus, guppi, molly, gurami vatten. Den springande punkten är behöver. På den frågan är svaret givet: Man behöver inte joxa så mycket med vattnet. Att man sedan gör det är inte på något sätt fel så länge man vet vad man gör. Experimentlustan finns där deffinitivt hos mig också, annars hade jag lagt ner växtakvariumet för länge sedan (förövrig så finns det minst lika många myter om växter som om troffar)
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #74
                              citatet viktiga är att vi gör det för vår egen skull inte för fiskarnas.
                              Håller jag bara delvis med om. Hur vet du att fiskarna inte bryr sig? Fast i princip håller jag med om allt du skriver i ditt inlägg samtidigt som jag inte tror att problemet är så stort.

                              Jag ser snarare ett problem i att folk tror att man inte kan ha för mycket cirkulation oavsett ciklid och dett är pga. att många troffe och malawiakvarister verkar tro att det faktiskt är så.

                              Jag tycker att det är ohyggligt befriande att läsa om Mikaels troffeburk även om jag skulle rekomendera fullt fräs till en troffenybörjare (dvs. jag om jag satte upp en troffeburk).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • doohan
                                NCS Medlem
                                • augusti 2004
                                • 1607

                                #75
                                Stort tack Mikael för ditt mycket tydliga och utförliga svar, nu känner jag min inte riktigt lika novis

                                Ett ev medlemsskap låter intressant då kunskapen om ciklider är stor här och dom flesta verkar ha humor också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...