Pseudotropheus socolofi - hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    Pseudotropheus socolofi - hjälp...

    Hej på er igen!

    Har 4st Pseudotropheus socolofi gående i mitt kar, och nu har två stycken blivit duktigt revirhävdande. En har även börjat gräva ut en grotta.
    Läste om fisken och man skulle hellst hålla dom 1+4 eller 1+5....
    MEN det går ju inte och se skillnad på relativt unga fiskar.....
    Funderar på att köpa 2 till, för att få det att bli lugnare - är det rätt...eller?

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Jadu, det är alltid svårt att säga hur det kommer gå. Min erfarenhet är iallafall att det är näst intill hopplöst att köpa 1 ny fisk, så två är ju bättre. Tre antagligen ännu bättre.

    Sen spelar ju karets storlek stor roll.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      Prayerman - karet är 220L
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ta bort en av dom dominanta hanarna eller skaffa ett gäng till
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Den dominante hannen kommer alltid att gräva mycket. Det är en förebredelse innan han leker. Har haft många socolofi och dom har varit ganska snälla för att vara mbunas. Dock så gräver den dominanta hannen som den värsta grävskopan Klart du kan byta bort den icke dominanta hannen, eller ge bort den och köra 1+2. Men det skadar inte med en extra hanne som reserv, och som avlastning för honorna då han kan ta en del stryk istället för dem.

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            så det blir inte SÄMRE av att jag köper till 2 fisk till???
            Dom hade bara två kvar i butiken, så jag bad dom hålla dessa till imorgon (efter jag fått lite hjälp och råd från er *S*)

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Hur gick det?
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                tjenixen Tomas "Prayerman"

                Jag ska ner imorgon, har inte hunnit tidigare. Har du själv dessa i ditt kar?
                Blir inte klok på två av dom. Den ena har börjat gräva ut en gotta under en av stenarna, och den andra (bara 15 cm utanför) har skaffat sig ett revir som "den" frenetiskt håller ren från andra fiskar....MEN när dom två möts snurras det runt, darras osv osv - är detta är revirhävdande beteende eller är det så att det kan vara en hanne och hona som håller igång???

                Man vet ju inte, för du ser ingen skillnad på dom!

                Mvh

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  jag har inte dessa fiskar själv, men skulle nog haft det om jag inte redan hade fullt med Mbuna. Dom är snyga! Jag har en drös bright blue bland annat, så det skulle bli lite för mycket blått.

                  Jo det låter ju som det skulle kunna vara en hona och en hane.

                  Jag har samma problem med minga bright blue. Jättesvårt att se skillnad. De är fortfarande ungdjur. Den dominante hanen vet jag vilken det är, men vilket kön de andra 5 har vet jag inte. Nån hona borde det väl vara.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #10
                    Prayerman, fiskarna sover i karet just nu *S*
                    Det blev lite mer fart i början när dom två nykommlingarna damp ned, men mycket av energin gick nu mellan socolifi(rna?), istället på den andra fisken i karet!

                    Dessa ska vara betydligt stresståligare än de rumskamrater de har....så jag ser det som positivt!

                    Dom får väl få chansen att vänja sig vid omgivningarna innan jag säkert vet hur det går....


                    Vänligen Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...