Blå delfinciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #16
    Hej

    Akvariet är på 250 liter. Är det Protomelas "Taiwan Reef" du tänker på? Har haft den, och Copadichromis borleyi, också fin. Hade även Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point".

    Jag är sugen på demasoni eller saulosi. Johannii är också fina. Finns ju många fina.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #17
      Om du skall ha Demasoni så se till att skaffa en stor grupp. Jag hade 5 men det var för lite, iallafall i mitt 222 literskar. Hanen slog ijäl alla honorna inom två månader.

      Nu skiljer sig ju Cyrtocara Moorii mycket från Demasonin i form och storlek, även lite i färg. Men den går ändå i blått.

      Jo det är Protomelas Taiwan reef jag menar. Fördelen med den är att den har snygga honor. Den skulle funka i ett 250 liters kar, även aulonocara arterna.

      Jag tycker inte att man skall ha för aggresiva fiskar i ett mindre kar eftersom det blir för lite yta för fiskarna att komma undan på.

      Både saulosi och Johannii har väl gula honor om jag inte minns fel.



      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #18
        Det är väll också så att dom malawi som inte är köttätare, har ett mycket längre tarmsystem vilket gör att maten går mycket långsammare igenom fisken. Detta lär vara en stor bov till bukvattensot, då dessa icka köttätare käkar röda mygglarver och dom blir kvar så länge i tarmsystemet att larverna hinner blir skämda/dåliga. Klart att det vatten dom kommer ifrån inte är någon fördel heller.


        Så tänk på att om du skall blanda fisk, att du försöker välja fiskar som antingen är köttätare eller som är allätare. Har samma problem själv då jag har både köttätare och icke köttätare tillsammans. Det leder i regel till att det blir köttätaren som blir lidande då man inte vill riskare att icke köttätaren blir sjuk. Klart det går ändå men köttätaren får inte sin optimala mat.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av doohan

          Det är väll också så att dom malawi som inte är köttätare, har ett mycket längre tarmsystem vilket gör att maten går mycket långsammare igenom fisken. Detta lär vara en stor bov till bukvattensot, då dessa icka köttätare käkar röda mygglarver och dom blir kvar så länge i tarmsystemet att larverna hinner blir skämda/dåliga. Klart att det vatten dom kommer ifrån inte är någon fördel heller.
          Det förekommer att stora svärmar flugor dimper ner mitt i havet ibland som mbunas kalasar på, det e som en smet me flugor på ytan som dom äter sig feta på och skulle endast kötte va boven så skulle ju väldigt många dö av denna fest måltid... Algerna i sig som dom äter har ju inte mycket näring i sig så om jag förstått det rätt så äter dom algerna för att få tag i småkrypen som lever där i och algen i sig är något som följer med och pga av det så har tarmen hos dessa arter blivit längre med tiden för att dom ska kunna tillgodogöra sig maten.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • januari 2003
            • 638

            #20
            Hej

            Prayerman: Demasonihonor är väl också gula, om jag inte minns fel?

            Det finns ju en del fina Metriaclima och Cynotilapia.

            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Micke A: Demasoni ser likadana ut både hanar som honor...alltså blårandiga.

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • januari 2003
                • 638

                #22
                Hej

                Tricella: Ok, ja, jag var osäker på det. Hade nämligen för mig att en kompis för några år se´n hade en blå hane och en gul hona, och att det var demasoni, men det var nog saulosi då.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #23
                  Deelay!

                  En förtydliggande tanke eller två bara. Vi vet att tarmarna är längre hos icke köttätarna, då dom tar längre tid på sig att få ut näringen från det dom äter. Jag har inte förnekat att röda mygglarver är farliga pga att dom odlas i skitigt vatten, utan dom är säkert en stor bov angående bukvattensot.

                  Vet vi att bukvattensot enbart uppstår i akvarium? Det kanske är så att många får sot just vid detta flugregn?

                  Känner en kille som arbetar på en akvarieaffär, och han fick bukvattensot på en stor VF MC Zebra hanne, och han matade inte med röda mygglarver i det akvariet.

                  Tror inte riktigt på att dom enbart käkar alger för att komma åt småkrypen som lever där. Utan då borde dom äta på samma sätt som andra köttätare och att alla skulle då ha lika långa tarmar. Jag antar att det är en anpassning till tillgången på föda i den biotop dom lever i, och för att annars skulle ev inte det finnas mat till alla? Så jag tror nog att tiden det animaliska fodret tar på sig genom tarmsystemet spelar stor roll, och att röda mygglarver i sig är olämpliga för dessa fiskar. Bara lukta på på rödamygg så förstår man att de lever i väldigt skitigt vatten.

                  Även troffarna har liknande problem speciellt då dom får för fett mat/mycket animalisk mat, och dom brukar klara sig bättre på mindre fet räkmix och div torrfoder. Har också sett att en del tillsätter fibrer t, ex vetekli i sitt troffefoderför att underlätta för tarmarna osv. Har inte hört talas om att man matar troffarna med röda mygglarver heller, och ändå har dom tydligen rätt lätt att få bukvattensot.

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #24
                    Jo hanen påminer ju lite om Demasoni. Men det är väldig skillnad på fiskarnas temperament så vitt jag vet. Demasonin är grymt snygg men mycket tuff mot sina artfränder. Min erfarenhet är även att Demasoni hanar blir aggresiva mot andra fiskar när de blir ensamma. Det verkar som de måste ha någon att jaga.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • januari 2003
                      • 638

                      #25
                      Hej

                      Socolofi ska vara fredliga har jag hört, men de är ju också blå, och till på köpet svåra att könsbestämma om jag minns rätt. Nå´n mbuna skulle jag vilja ha, och kanske nå´n Aulonocara eller liknande.

                      MVH Micke
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      Arbetssätt...