Blå delfinciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Blå delfinciklid

    Hej

    Jag skaffade fem blå delfinciklider idag, har varit sugen på att skaffa så´na ett bra tag. Man ska ju inte ge Malawi röda mygglarver påstås det, så jag tänkte att jag kan ge dem artemia. Men när jag kom hem kom jag på en sak. Jag har en eldål i det akvariet, som inte verkar äta artemia, men däremot äter röda mygglarver. Hur farligt är det att ge delfinerna röda mygglarver då och då? Eller kommer min kräsna eldål att vänja sig vid artemia efter ett tag? Kan ju i värsta fall flytta på den.

    Se´n har jag ett problem till. Rötter ska man ju helst inte ha med Malawi, för att de gör vattnet surt. Men jag har en ca 10 år gammal Agamyxis pectinifrons, som har bosatt sig i en stor rot, och är ute mycket sällan. Kan jag låta roten ligga kvar i, utan att vattenvärdena blir helt fel för delfinerna? Samma sak där, i värsta fall kan jag flytta roten med malen till ett annat akvarium.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #2
    Om roten är väl använd/tvättad ska det inte vara några problem, den försurar inte vattnet nämvärt efter några månader (beror naturligtvis på storlek på kar och rot). Tycker själv att det är snyggt med rötter även i malawikar. Kommer antagligen att få höra av biotop fantasterna!

    Är inte säker på detta men tror att delfinern klarar av att få lite röda mygg då och då om deras mage får vänja sig vid det sakta. Vore inte bra om man matat med enbart flingor i ett par månader och sedan tvärt går över till endast röda mygg.

    mvh
    /Kid

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      ajaj. Nejnej! Du vill inte ge dina malawi rödamygg! Gör inte det. Anledningen är inte att själva käket inte är bra för dem utan att röda mygg fångas i vattesamlingar som innehåller mycket höga koncentrationer av bakterier, som lätt kan leda till att dina malawi får bukvattenssot, inte bra.

      Om du lägger i 1 kaffemått bikarbonat per 50 liter vatten så får du ett bra malawivatten, hur många rötter du än har, och malarna tål det utan problem.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Ja, det verkar ju finnas olika uppfattningar om det går att mata Malawi med röda mygg. Jag har mest sydamerikaner, mellanamerikaner, och en och annan västafrikan, så röda mygg är det jag matar mest med. Men i det akvariet är de enda cikliderna just nu 5 blå delfiner, men lite annat krafs, varav eldålen verkar föredra röda mygg. Röda mygg är väl inte så bra för nå´n fisk i längden egentligen, men det är väl som godis för dem, gott, men inte särskilt nyttigt.

        Det med roten löste sig, malen simmade ut när akvariet hade släckts. Roten fick inte plats på nå´t bra ställe när jag satt i de stenar jag skulle ha i.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          Som sagt det inte näringen i sig som är dåligt för malawisarna utan det är vattnet i larverna...

          Snälla var ingen djurplågare utan byt ut dina mooriis mot fiskar som har samma foder och vattenanspråk som dina övriga fiskar.

          Du skaffade först fiskarna SEN insåg du problemen....inte bra
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • mars 2004
            • 256

            #6
            Ok röda mygg är nono, men förstår er inte riktigt ändå.

            Det verkar som om ni tycker att röda mygg är smutsiga och därför bör inte malawi ciklider matas med dessa. Men det verkar som om ni tycker att det är ok att mata andra fiskar med lika smutsiga larver?

            Undrar bara, matar själv inte med röda mygg.

            mvh
            /Kid

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Hej

              Nu är det ju inga särskilt stora problem. Jag kan flytta eldålen. Att den inte gillar artemia är kanske inget man tänker på när man står och köper fisk, särskilt inte som jag har en närbesläktad Mastacembelus armatus, som inte är lika kräsen.

              Och djurplågare och djurplågare. Jag har haft Malawi förr, i samma vatten som jag har i alla mina akvarier, och det är förmodligen rätt neutralt. Jag har fått lek av både Malawi, discus, och en hel del däremellan i vattnet vi har här, så jag tror inte att vattenvärdena är helt fel, eller att de lider nå´t nämnvärt. Hade mitt förra Malawiäventyr däremot misslyckats helt, hade jag inte köpt delfinerna. Och jag VET att man inte ska ge Malawi röda mygg, men tänkte inte på min kräsna eldål. Saken är den, att eldålar har nog inte särskilt annorlunda foderanspråk än delfinerna, bara det att min eldål inte råkar gilla artemia, vilket jag inte tänkte på. Men andra eldålar äter säkert artemia. Och jag kan som sagt i värsta fall flytta på den.

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Röda mygglarver e väll ganska sura (ph inte humör) vilket gör att den ställer till det för malawicikliders magar.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av deelay

                  Röda mygglarver e väll ganska sura (ph inte humör) vilket gör att den ställer till det för malawicikliders magar.
                  Jo det stämmer så länge de odlas/hämtas i dammar med surt vatten. Vad jag vet så brukar de tas från surt vatten så det är väl ingen höjdare av den anledningen, just för Malawi.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Kid
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 256

                    #10
                    Ok, förklarade saken. Tack! =)

                    mvh
                    /Kid

                    Kommentar

                    • Kim
                      Användare
                      • april 2002
                      • 25

                      #11
                      Det finns ju gott om alternativ till artemia annars:
                      Granulat, flingor, pellets, mysis, räkmix mm,
                      kanske du kan hitta något annat foder som passar både Moorisarna och eldålen?

                      Kommentar

                      • Micke_A
                        NCS Medlem
                        • januari 2003
                        • 638

                        #12
                        Hej

                        Mysis har jag matat lite med, och det har jag för mig att den åt, men minns inte riktigt. Pellets har jag i ibland, pansarålarna äter det, men inte pilnäbbarna. Tror de vill ha levande eller frysta foderdjur. Tror inte att de äter pellets och granulat.

                        MVH Micke
                        MVH Micke

                        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Det kan ju ta ett par dagar, ibland längre innan en fisk vänjer sig med ett nytt foder.

                          Han kanske älskar artemia om han bara kommer igång!
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Micke_A
                            NCS Medlem
                            • januari 2003
                            • 638

                            #14
                            Hej

                            Hehe, ja, kanske det. Får ge det ett tag till. Delfinerna äter artemian i alla fall. Det borde väl gå att mata Malawi med vita och svarta mygg? De är väl inte lika skitiga?

                            Har nå´n nå´t tips på andra Malawi man kan ha med delfinerna?

                            MVH Micke
                            MVH Micke

                            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #15
                              Vet inte hur stort kar du har men Taiwan red tycker jag är riktigt snygg och snäll för att vara Malawi. Den har många färger.

                              Red fin kadango är ju inte heller fel.

                              Sen finns det ju massor av snygga aulonocara som går jättebra med Delfiner.

                              Jag har haft delfiner med massor av Mbuna och det har också gått bra. Gult är ju rätt snyggt mot det blå, som svensk passar det bra.

                              M. Johannii har grymnt snygga honor tycker jag. De är väldigt lysande gula, åtminstone de jag har. En väldigt ren gul färg! Skaffa 6 honor och nån hane M. Johannii, så får du ett läckert stim.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...