astaxantin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danielm71
    Användare
    • juni 2004
    • 74

    astaxantin?

    Kan det vara vettigt att ha i lite astaxantin i räxmixen till mina Auloncara "röda rubin" samt Golden? Finns det risk att goldena drar mer åt det röda hållet? Ska jag välja spirulina som färgtillsats istället? Eller göra mix utan färgtillsats och kompletteringsmata med flingor/pellets med tillsats?
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    #2
    Och var får man tag i små mängder astaxantin i så fall (undrar jag)

    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • danielm71
      Användare
      • juni 2004
      • 74

      #3
      Det undrar jag också! 60 tabletter för 300:- känns ju lite onödigt när kanske 1/2 - 1 tablett räcker till en sats mix (som räcker i en evighet i alla fall för mig)...

      Kommentar

      • olaJ
        Användare
        • augusti 2003
        • 584

        #4
        Asthaxantin beställer du här:
        AstaReal AB
        Idrottsvägen 4
        SE-134 40 Gustavsberg, Sweden

        Phone +46 (0)8 - 570 139 50
        Direct + 46 (0)8 - 570 139 61
        Mobile + 46 (0)708 - 99 12 16
        Fax + 46 (0)8 - 570 139 51
        E-mail: elisabeth.jorgensen@bioprocess.biz

        Vi brukar betala ca 500:- för 100 gram.

        Lycka till
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #5
          Tabletter förresten? Är det från hälsokosten? Det vi brukar köpa är pulver och väldigt koncentrerat. Vet inte om det skiljer sig från det du brukar köpa Daniel.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Det kan vara en bra idé. Tror inte dina golden kommer dra sig åt rött heller, men jag brukar ha i lite paprikapulver för gult, om det funkar eller inte vet jag inte riktigt, men asthaxantin funkar iallafall, det kan jag garantera. Nol Ciklidhobby har det.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7
              En vän till mig sa att man kan ha i precis hur mkt paprikapulver som helst, han körde typ en halv deciliter per kg mix, DÅ fick iaf han goda resultat
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                citatet undrar jag också! 60 tabletter för 300:- känns ju lite onödigt när kanske 1/2 - 1 tablett räcker till en sats mix (som räcker i en evighet i alla fall för mig)...
                Vad är storleken på din mix om en 1/2 - 1 tablett räcker??


                citat:Eller göra mix utan färgtillsats och kompletteringsmata med flingor/pellets med tillsats?
                Jag har börjat att använda Tropicals Super Forte Spirulina 36% som tillsats i min räkmix. En burk av detta kostar inte så mycket och det tror jag är bättre än det starka pulver man köper i hälsokostaffären. Jag tror att fiskarna lätt kan få pigmentfläckar om det inte är riktigt riktigt bra mixat

                Tillsammans med detta flingfoder som jag blandar ned så använder jag Astaxin som jag köpt på hälsobutiken. Det är i kapslar som jag bryter isär...
                Vad jag har hört av odlare så fungerar det lika bra (kanske) med vanliga betakaroten tabletter såsom Maxosol´s "brun utan sol" eller Vitalis Betakaroten.

                citat: En vän till mig sa att man kan ha i precis hur mkt paprikapulver som helst
                Det låter starkt...

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Om du använder astaxantin i käket till golden så kommer de ändra färg lite granna. Det har jag hört från folk som provat!

                  Är det någon som har i morötter i sin räkmix? Det borde ju ge färg åt det gula och röda.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    citat:Om du använder astaxantin i käket till golden så kommer de ändra färg lite granna. Det har jag hört från folk som provat!
                    Det enda jag tycker mig sett av mina Golden är att deras gula färg intensifierats...det har absolut inte tillkommit några andra färgnyanser än gult.

                    Jag har tillsatt morotr förut men tyckte inte att det gav någonting. Då är det nog mer effektivt att tillsätta karotenpulver.

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      okej, det låter bra tycker jag. Lite tråkigt om golden blir rostfärgade.

                      Hur mycket (lite) morötter hade du?
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror att det var två eller tre på en mix (4-5kg).

                        Kommentar

                        • olaJ
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 584

                          #13
                          Asthaxantinet är inte enbart till för att främja fiskarnas färger, det är min erfarenhet att fisken blir mer lekvillig också.
                          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                          Kommentar

                          • Christer T

                            #14
                            Jag köpte Astaxantin på Akvarielagret. 10 g för en hundring och dom rekomenderade 1 g per kg Räkmix. Har enligt Akvarielagret större effekt än vad Spirulina har på röda och gula fiskar.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Ska verkligen en tusendel astaxanthin räcka??

                              Jag har betydligt mer än så...

                              Spirulina ger väl bäst resultat hos blåa fiskar och inte så stor effekt på röda eller gula?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...