Växter till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zekke
    Användare
    • mars 2004
    • 103

    Växter till Malawi

    Jag har en fråga, förmodligen ställd tidigare.
    Skall man ha växter eller inte till Malawi.
    Nu har jag ganska mycket i mitt 180 liters tillsammans med 5 golden
    och 4 röddzebra, + att jag har ganska många grottor osv.
    Men jag tycker att man ser dem för lite + att växterna blir fula snabbt. Har hört att växter hjälper till att hålla balansen i karet..
    Behöver malawi växter eller kan man ha dem med bara sten. Det är väl deras naturliga sätt att leva med sten
    [?]
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    #2
    Malawiciklider (de flesta) lever inte naturligt med växter. Dom tar ju ingen skada av lite växter som dekoration, men det är direkt onaturligt att fylla hela karet med växter. I malawisjön finns växter, te.x. Vallisneria. Men de växer i grunda vikar med dyig botten och där är det inte så många av våra akvarie-malawisar som lever.
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Du behöver inte ha växter. Jag har inga växter bland mina afrikaner. Om du nu ändå skall ha växter och för att inte dina ciklider skall äta dem, bör du hålla dig till kraftigare varianter. Vallisneria, javaormbunke och anubias funkar utmärkt.

      Jag är däremot nästan säker på att vallisneria INTE växer i Malawisjön som MagnusL påstår, däremot har jag en känsla av att anubias kanske gör det, hmmm... Jag kan ha fel där...

      När du har växter i dina kar bör du vara försiktig med saltet, de flesta växter verkar inte gilla det.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • zekke
        Användare
        • mars 2004
        • 103

        #4
        Jag tänker mig att om jag tar bort alla växter och skapar lite mer ytor med sten så kommer de att synas bättre. De skall väl trivas med det också ??

        Kommentar

        • jowa
          Användare
          • februari 2004
          • 194

          #5
          Jag har några få javaormbunke (Microsorum pteropus) samt några få tåliga cryptocoryne (Cryptocoryne crispatula var. Balansae & Cryptocoryne beckettii) tillsammans med mina Malawi. Inte för att det behövs utan för att jag helt enkelt gillar hur växterna bryter av mot allt sten. Dessa växter kan, vad jag har förtsått, använda karbonaterna i vatten som kolkälla, så de växer sakta men säkert. Dessutom lämnar mina fiskar dessa växter i fred så man slipper sönderslitna växtdelar som täpper till filter etc.

          Som de övriga redan skrivit, växter är inget du "behöver" ha i akvariet, det är mest en fråga om tycke och smak. Själv tycker jag att inga eller ett fåtal växter gör sig bäst med Malawisar.
          http://hem.bredband.net/aquascene

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            I Malawisjön finns det stora mängder vallesneria.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • zekke
              Användare
              • mars 2004
              • 103

              #7
              Så summan av detta är att jag i princip kan ta bort alla växter och bara ha stenar!! Har hört att växter hjälper till med balansen i akvariet. Behöver Malawiciklider stora gömställen/grottor som jag har byggt upp nu? Jag upplever dem som skygga, gömmer sig i dem så fort man kommer in i rummet och lysrören är avstängda, annat blir det när det är tänt. Då är de tuffare. Skulle vilja att de lärde sig att se folk lite mer

              Kommentar

              • jowa
                Användare
                • februari 2004
                • 194

                #8
                Korrekt summerat!

                Den balans som växterna kan hjälpa till med är väl att de tar upp näring ur vattnet som annars skulle komma algerna till godo. Någon annan stor positiv effekt angående balansen har jag inte hört talas om.

                Beroende på vilken typ av Malawi du har så kommer de mer eller mindre att utnyttja grottorna, frisimmande Malawis mindre än övriga osv. Däremot kan det alltid vara bra att ha en grotta ditt svagare fiskar kan fly och gömma sig i.

                Hade samma problem med skygga fiskar i släckt akvarium som du har för ett halvår sedan. När jag sedan köpte ett större akvarium blev det en ofantlig skillnad, nu simmar de visserligen ofta undan, men inte i panik som förut, utan mer kontrollerat.

                Det jag kommer påsom du kan prova med (förutom att köpa större akvarium som kanske inte är så lätt) är:

                * Täck för sidorna på akvariet för att ge dem mindre insyn och en mer skyddad miljö.

                * Ha endast ett lysrör (om du har flera) tänt för att vänja dem vid lite mörkare omgivning.

                * Smyg fram och mata fiskarna när akvariet är släckt, inget brukar vara så effektivt att locka och pocka med mat Har funkat för mig.

                Lycka till !
                http://hem.bredband.net/aquascene

                Kommentar

                • Laesk
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 2447

                  #9
                  Om du har karet delvis som prydnad i vardagsrummet eller liknande så hade jag absolut haft växter i! I mina ögon blir karen 10ggr snyggare med växter!
                  Sen hur "biotop-likt" de blir är ju en annan 5:a. Jag inreder efter ögonen, inte efter hur det ser ut nere i sjöarna.



                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                  With CANON you can!

                  Kommentar

                  • Juanito
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 180

                    #10
                    Tja man kan ha växtfritt akvarium men jag håller absolut med om att växter hjälper en att hålla balansen i akvariet. Faktum är att det är en stor skillnad. Jag körde tidigare mitt tropheus kar utan växter men det tänker jag inte fortsätta med. Och andra sidan håller jag mina i det kranvatten jag har använder inte heller kemikalier. Någon gång sätter jag i salt ifall jag ser att de kliar sig men det är rätt sällan.

                    I mitt malawikar så skulle jag ha betydligt mera dödsfall än vad jag haft utan växter. Växter har visat sig vara ett utmärkt skydd för tuggande honor och utstötta hanar.

                    Jag har mest java ormbunkar.
                    juanito

                    Kommentar

                    • zekke
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 103

                      #11
                      Man tackar för alla tips, fortsätter med mina växter, funderar på att göra som Jowa tipsade om att bygga upp lite mot ena hörnet, som ett litet insynskydd, karet står i vardagsrummet och det är som Laesk säger mkt dekorativt med växter speciellt om man har det så centralt

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #12
                        Tjena! Stoppa i växter i ditt akvarium det blir mkt snyggare och en del säger att det inte finns växter i Malawisjön det är kanske sant men hur naturligt är det då att ha pump och doppvärmare i akvariet, det går bra och det är det ingen som gnäller om. Och om man ska ha ett naturligt akvarium ska inte fiskarna komma från samma ställe då och inte vara spridda från hela sjön. Vad jag vill säga är att gör som precis du vill ha det.
                        Best fishes/ Bright Blue

                        Kommentar

                        • anettea
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 75

                          #13
                          Zekke,
                          Läs min fråga och det svar jag fick i forumet fiskar och växter - växter och öviga fiskar - lökväxt. Jag hoppas jag har lotsat dig rätt nu.
                          /Anette

                          Kommentar

                          Arbetssätt...