VF Tropheus.....?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyanzalac
    Användare
    • augusti 2002
    • 46

    VF Tropheus.....?

    Har tidligere i ett danskt forum skapt "uroligheter", grunnet min påstand, som i det tilfellet gikk på" VF "Pemba" eller ikke? ". Som mange Tropheusfantaster i Sverige sikkert har fått med seg, så florerer det rykter om VF Tropheus, som det ikke er mulig å få tak i grunnet krig/uroligheter i områdene hvor de artene har sitt endemiskt.
    Jeg valgte å ikke komentere videre i debatten, da en av deltagerene oppfattet det som at jeg var ute etter å svekke hans troverdighet som forhandler. Noe jeg selvfølgelig ikke var.

    MEN, er det bare jeg som synes det er suspekt med at det plutselig er å oppdrive VF "pemba", "kiriza", "murago", "chaitika" mm? Det er som kjent en meget kynisk bransje, og den eneste grunnen må være penger!

    Hvor mange har ikke lest fra helt fra da "Ilangi" ble oppdaget, at det ble foretatt fangst meget sjelden pga. krokodillefaren. Nå er den på alle fiskeforhandlerene sin liste til enhver tid...!? Etter siste opplysninger så fanges nå all Tropheus fra Nkampa bay i not. Prisen er fremdeles den samme på "ilangi"....

    Men er det mulig å få tak i VF "pemba" er det selvfølgelig meget gledelig for oss som prissetter denne Tropheus.
    Er det noen som kan avkrefte påstanden eller bekrefte?

    NB!
    Jeg er ikke ute etter å skape en svarteliste av forhandlere, men kun ute etter å belyse saken og komme til en felles konklusjon.

  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Jag vet inte hur det ligger till med dessa Tropheus - men kan det inte röra sig om "sjöodlade" fiskar? De säljs vanligen som VF.

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      Ilangin är ju dyr pga. krokodilfaran samt att populationen är så liten att det fångas fisk där 1-2 ggr/år endast.
      det finns en artikel på denna sida om hur det går till, kommer inte ihåg vilket nr. men den var skriven av Roger Persson om jag minns rätt.
      VAd gäller Bemban vet jag inte vad som gäller, Någon annan?

      Kommentar

      • TroffeMicke
        Användare
        • februari 2004
        • 412

        #4
        Är det någon här som kan komma ihåg Roger Perssons artikel om Ilangin och i vilket nummer den fanns,så skulle jag vara mkt. tacksam att få ta del av denna.

        Mvh. Micke.
        Mvh.Micke

        http://www.troffemicke.com/

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Är det den här Du avser:


          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Eller denna:


            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              #7

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                citat:"sjöodlade" fiskar? De säljs vanligen som VF.
                Vad är det för några som säljer sjöodlat som VF? Det visste jag inte förekom förutom i något enstaka fall.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  #9
                  vi är snabba idag...

                  Kommentar

                  • TroffeMicke
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 412

                    #10
                    Tackar och bugar allra ödmjukast för hjälpen med sidorna.
                    De e´gött med vänliga människor som vill hjälpa till.
                    Vänligen Micke.
                    Mvh.Micke

                    http://www.troffemicke.com/

                    Kommentar

                    • peter
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 161

                      #11
                      jag har pratat med grabbarna på aquarium malawi i våras för då gick
                      snack om vf black varianter de skulle höra sig för på deras kontakter
                      och då blev svaret nej för dom. men då hade de sjöodlade som var lika
                      stora som vf.
                      Kjell F kanske kan svara på frågan[?]
                      mvh peter

                      Kommentar

                      • Nyanzalac
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 46

                        #12
                        SO selges som sjöodlat og ikke som VF. Forhandlere som gjør dette anser jeg som useriøse...

                        Nå var det i utgangspunktet "pemba" jeg var interessert i å vite mer om. Når jeg sammelignet med ilangi var det kun for å rette søkelyset på kynismen i bransjen.
                        Men, var det ikke du Mikael som kom med opplysninger om at det ble brukt garn/not for å samle fisk i Nkampa bay? Videre ble de sortert ut etter farge. slik som: Real ilangi, ilangi orange, chilanga( ilangi orange? )
                        Hvis det er som noen hevder at det kun blir samlet inn 2 ggr. pr. år, noe som er i underkant av 1000 individer. Mener å ha lest at det i løpet av 30 min blir samlet inn ca. 400 Tropheus )+ x antall eksportører. Dette tilsammen skal dekke etterspørselen over hele verden.
                        Hvis populasjonen er stor, noe som det ser ut til, hvorfor er da prisen den samme...?

                        VF "pemba"! Noen som har dette?

                        Mvh.
                        Atle

                        Kommentar

                        • TroffeMicke
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 412

                          #13
                          Helt rätt Atle.

                          [u]Men det är inte min mening att knycka din tråd,så jag startar en egen tråd ang.Tr.Real Ilangi efter detta inlägg.</u>

                          Tr. Ilangi sorterna har gett mig,och ger mig fortfarande huvudbry.

                          De uppgifter som jag har fått från 2 av sig helt oberoende(om de nu är oberoende???) källor så fångas Tr.Ilangi sorterna i Nkamba bay med nät/garn och färgsorteras därefter.
                          Först på fångststationen ,sedan på "utskeppningsstationen" innan dom flygs vidare ut i världen.

                          Jag har också blivit väldigt förundrad över detta ,och blev enormt förvånad då jag läste Roger Perssons intressanta artiklar om antalet (400st) VF "Real Ilangi" som fångas på 30 minuter,samt antalet gånger/år (2st) som de fångas .
                          Likaså att beståndet skall vara så litet att det är risk för utrotning och att det är just därför Tr.Ilangin bara fångas två ggr./år samt ibland bara vartannat år.
                          Enkel matematik säger att det skulle bli 800st/år hos dessa två fångsstationer och ibland inte ens det.

                          Sen kan det väl inte vara så många som har rättigheter att fånga denna Troffe då den lever på en så otroligt begränsad yta (400meter)som Ad.K har berättat för Roger Persson.

                          Jag har ju liksom du Atle kommit fram till ungefär samma summa fisk som fångas/år,och det övergår mitt förstånd att det kan vara så många VF Tr."Real Ilangi" till salu bara i Norden (som är en så relativt liten marknad) när övriga världen också suktar efter denna "raritet".

                          Men det kan ju vara som Roger P. skriver om i sina funderingar gällande Tr.Real Ilangin.
                          Det kanske finns en Real-Real Ilangi som blir så gul/röd som på Ad:s foton och som lever på denna 400 meter långa sträcka och som är så sällsynt så att den bara fångas vid så få tillfällen för att inte utrota beståndet.
                          Samt en mkt.vanligare nästan Real Ilangi (gul/grön/röd) som jag med de flesta andra har i våra kar.
                          För jag har aldrig under alla mina år med Troffar sett en så rent gul/röd Tr.Ilangi i verkligheten som på Ad:s foton.
                          Not.Tanganyika Cichlids in their natural habitat,sidan 56 bild:5
                          Då skulle det precis som Roger skriver förklara varför det inte finns så många rent gul/röda Tr.Ilangi på marknaden,utan mer av dessa gul/gröna/röda Tr.Ilangi som "felaktigt" säljs som Tr.Real Ilangi.

                          Nästa aspekt som jag tänker på är att de säljs ju oftast med fler honor än hannar.
                          Om beståndet är så begränsat och känsligt skulle ju det ganska snart bara vara hannar kvar.

                          Då jag genom mina gamla kontakter från den tiden som jag med mina föräldrar under många år drev en Zoo-butik i Göteborg med huvudinriktning på Malawi och Tanganyikaciklider ,samt genom min dotters nuvarande Zoo-butik, har möjligheten att titta på grossisternas listor över världen så visar det sig att nästan alla har VF Tr."Real Ilangi" eller Tr."Real Yellow Ilangi" som de också kallar dem för till salu.
                          Det luktar skumt lång väg tycker jag.

                          Jag har också läst att en del handlare/grossister utomlands har i sina listor vissa VF.Tropheus Black varianter till salu och detta förundrar mig otroligt mycket pga.oroligheterna samt stängda områden nere vid Tanganyikasjön.

                          Men jag måste i alla fall hålla med Roger Persson att Tr.Real Ilangin är nog en av de absolut vackraste Troffarna som finns och jag njuter av att titta på mina "Real eller nästan real" Tr.Ilangi varje dag.

                          Vänliga funderingar från Micke.
                          Mvh.Micke

                          http://www.troffemicke.com/

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            #14
                            Jag har samma funderingar som ni, jag har både VF och F1 Real Ilangi i burken och man undrar vad man har egentligen.

                            Dock så undrar jag om det inte är så att varje grossist som får hem Real Ilangi har med dom på listor ett tag för med tanke på priset så går dom nog inte åt som smör i solsken varje gång.

                            Eller kan det vara så att dom helt enkelt har dom på listan för att det ser bra ut, men om du beställer dom så har dom "precis sålt slut på dom" det har jag varit med om lite för ofta ibland.

                            Jag sitter också och kolla grossisternas listor precis som Micke och har ibland funderat idessa banor.

                            -någon med samma tankar/erfarenheter???

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Har inget "nytt" el klokt att komma med mer än att att det kanske bara ÄR så att intensiteten på färgen skiljer sig en aning från individ till individ.
                              Betänk också att Nkamba Bay är relativt litet och möjligheten att en och en annan fisk borde kunna bli bortjagad till ett närliggande undervattensrev (av t.ex. rovdjur el. fångstteam ??).Och i och med det så skulle färgvariationen kunna bero på detta.(fritt spånande)

                              Tror inte att denna "förvirring" är unikt för just Ilangi`n heller.Håller själv en gr Nkonde (som sägs av vissa ligga endast 800 meter från där Ilangi fångas).Hade en (vf)Nkonde-hona med knallorange ryggfena som absolut liknade mer Ilangi.Har också en hona som jag misstänker stark tillhör Nangu-varianten...!

                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...