Ljus i ett biotopkar för Malawi!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    Ljus i ett biotopkar för Malawi!!!!

    Hej på Er alla (från en väldigt ny medlem)!

    Jag har fått tipset att det var HÄR alla ciklidtokar fanns, och snabbt som ögat belade man in avgift...och registrerade sig!

    Jag tog upp ämnet belysning på zoopet, men inte många som hoppade på (vilket jag tycker är synd) för det är ett intressant ämne!

    Iallafall - jag började fundera på hur det är när jag själv dyker, och då slog det mig att ljuset är extremt mycket lägre i styrka bara ett 10-tal meter ned!

    Eftersom de flesta entusiaster vill ha en miljö som så mycket som möjligt liknar den naturliga, så testade jag att släcka ner så att jag halverade belysningen i karet ( det rör som var på gav ett blått ljus)...

    Fiskarna verkar älska det, det uppvaktas på alla håll och kanter, karet blir mer dramatiskt och kontrastrikt och fiskarna färgar ut mycket mer!!!!

    Är det någon som testat eller har liknande erfarenheter som denna nykommling???

    Förbaskat roligt och vara här iallafall - och tjena på er alla!

    Stefan Larsén a.k Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    oj - jag glömde tillägga (vilket ni säkert redan vet) att de flesta arter av ciklider lever ner till en 40m....(hoppas nu inte att man får en störtflod av påhopp :-) ) så därav tanken med mindre ljus!

    Det blå ljuset valde jag eftersom detta påminner mest om det naturliga ljuset på lite djup....

    och vem vill ha ett "solarium" i vardagsrummet???

    Deathdealer [8D]
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      citat:Eftersom de flesta entusiaster vill ha en miljö som så mycket som möjligt liknar den naturliga, så testade jag att släcka ner så att jag halverade belysningen i karet ( det rör som var på gav ett blått ljus)...
      Det här är inget expertsvar utan bara lite tankar från min sida.

      Min erfarenhet är snarare det motsatta, men all förändring brukar ju ge mer aktivitet. Samtidigt så är inte alltid samma fiskar aktiva när det är tänt jmf. med släkt (men fortfarande ljust pga. ljus utifrån) och nu menar jag inom samma art. Orsaken att folk har mycket ljust är nog att det är snyggt och vid ytan är det ju mycket ljusare än i ett akvarium.

      Det var någon som gjorde ett gymnasiespecialarbete (publicerat i CB)som hade visat att i hans akvarium var fiskarna aggressivare med mer ljus.

      Sedan leder ju försämrade ljusförhållanden till fler hybrider, åtminstone i Viktoriasjön (samt i lab hos Viktoria och Malawiciklider).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citatallafall - jag började fundera på hur det är när jag själv dyker, och då slog det mig att ljuset är extremt mycket lägre i styrka bara ett 10-tal meter ned!
        Japp. Ljusintensiteten avtar med kvadraten på avståndet från ytan, dvs dubbla djupet = en fjärdedel av ljuset.

        citat:Är det någon som testat eller har liknande erfarenheter som denna nykommling???
        Först och främst: jo, du har rätt, ljusfärgen förskjuts mot blått i klart vatten och intensiteten avtar snabbt.

        Om vi börjar med färgen, så redan på 3-4 meters djup är ljusfärgen klart förskjuten mot blått, så man har runt 10000 Kelvin i ljustemperatur istället för de 5500-6000 K solljus har vid ytan.

        På djup över, säg, 10 meter är ljuset så kraftigt blåskiftat att i stort sett alla röda & gula färger är borta, och röda fiskar ser svarta ut - som dykare använder man ju lampor även dagtid för att se röda & gula färger på större djup.
        Röda fiskar som lever djupt är egentligen kamouflagefärgade.

        Det finns kraftigt blå lampor att köpa, s.k. aktiniskt blå lampor/lysrör, som har färgtemperaturer kanske över 40000K. Men, som sagt, då blir man av med alla röda & gula färger, så oftast kompletterar man dem med ett par lysrör med lägre färgtemp.

        Personligen använder jag 10000K lampor. Jag tycker det ger ett snyggt ljus, och, som sagt, det imiterar solljusets färg på 3-4 meters djup. Högre kelvintal tycker jag ger för svaga röda/gula färger (till vänster på denna bild en "13000K" lampa, troligen egentligen nånstans kring 20000K, och till höger en rätt dålig 10000K; http://mikes-machine.mine.nu/aquaria...t_Dscn7528.jpg ... notera t.ex. att neontetrorna, som inte gillar starkt ljus, samlats under 13000K lampan, och att deras röda färger är mycket bleka under en lampan).

        Ljusstyrka är en annan historia. De ljuskällor som står till en akvarists förfogande är oerhört mycket klenare än solljus, så även om man fläskar på med metallhalogener över akvariet, så kan man förmodligen aldrig få starkare ljus än vad det är ett par meter ned klart vatten i tropikerna. Man kan knappast alls matcha ljusstyrkan på riktigt grunt, klart, vatten med lysrör.

        Jag har dock inga riktiga data på ljusstyrka på olika djup, så jag törs inte gissa vilka djup olika styrkor motsvarar.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Glömde: generellt har mina erfarenheter varit samma som Olas - ju mer ljus jag fläskat på med, desto gladare, aktivare & starkare färgade fiskar, och då har det tidvis ändå varit rena Mururoa i akvariet. Undantaget är neontetror, segelfenstetror, och tvåpunktsbarber (samtliga svartvattensfiskar), de undviker de starkast belysta områdena.

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            stämmer säkert Mike Noren & Co.
            Härligt med svar iallafall *S*
            Det enda jag har märkt är att med lite mindre beslysning i karet, så har fiskarna blommat ut mer (nu kan jag inte skriva att detta är en låååång erfarenhet för mig på något sätt, då jag bara varit igång i 4 veckor), men det var bara en fundering jag fick då jag läste inlägg och diverse litteratur kring ciklider.

            Som nybörjare blev jag förvånad hur mycket mer fiskarna började "uppvakta" varandra i.o.m sänkningen! Sen är den en av "damerna" (tror jag) som ser ut som om hon tuggar hela tiden, kan det vara så att hon går med ägg i munnen???

            Mvh

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              -"Ciklidtokar".- Nej,vi är ciklidioter!!!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citat:lite mindre beslysning i karet, så har fiskarna blommat ut mer
                Det är inte alltid exakt samma sak. Om jag har en "stygg" fisk som tar för mycket plats så släcker jag ibland hela eller delar av belysningen vilket kan få andra fiskar att bli modigare. När man sedan blåser på med ljus så har de redan "blommat ut" fortsätter att ta plats. det finns massor av knep av den här sorten som att möblera om lite eller mycket, skaffa fler eller färre (gärna bort med "styggingen") permanent eller tomporärt, sätta en spegel framför akvariet osv. osv.

                Fiskar som i böcker beskrivs som "skygga" och "vill ha dämpad belysning" brukar ofta vinna på det dvs. bli mindre skygga (som ju Mike skriver). Ett annat bra exempel är Paracyprichromis som verkar rätt trist och färglös vid stark belysning, men som blir riktigt snygg i svag belysning (gärna lite från sidan). släckt och solljus in från sidan: Mmmmm!
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  tack ola!

                  Ni kanske har lite råd vad man bör välja för belysning till mitt kommande 520L ( har beställt ett med måtten 160x70x60) för att få lite mer djup i karet för bakgrund och mer miljö!!!

                  Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #10
                    förbaskat dum fråga egentligen om man läser vad ni skriver ovan *S*
                    Men OM det är någon...så kör på!

                    Stefan Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      En hjälp att välja färg är att titta på denna site:


                      Där kan du se vilka rör som ger vilka färger. (Metallhalogenerna på den sidan är dock mest av typen billigt skräp, så dem kan du bortse från)

                      Misstänker att du kanske vill ha nåt typ Marineglo?

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #12
                        wow Mike Noren!!!!!

                        Helt otrolig sida!!!! sanslöst bra om man vill ha en liten uppfattning och färgtemperaturen på rör! Jag är defenitivt inte ute efter att ha ett kar där man dödar alla färger utom blått, men ett lite svagare ljus och något blåare tror jag på.
                        Jag hänger med på att det inte är speciellt trevligt om man för fiskar som är gul/orange/röda och dödar deras färger eller än värre får dom att se glomiga ut dvs gröna prg för blått ljus!!!!

                        tack iallafall!

                        Vänligen Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...