äktenskapsrådgivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    äktenskapsrådgivning

    Hejsan!

    Jag hoppas på att någon mästare på Lamprologus Stappersi eller någon annan snäckskalslekare kan ge mig lite bra tips.

    Jag har 5 st stappersi i mitt akvarium. Det finns 12 st snäckor som är uppdelade i två områden som är separerade av ett rejält stenröse. Jag har två fiskar som håller dessa revir och övriga fiskar får stryka runt så gott dom kan.

    Jag vetatt det ska finnas minst en hona bland fiskarna eftersom jag fått yngel tidigare, men det verkar aldrig hända något annat än revirstrider mellan hanarna och att de jagar bort någon av de andra från sina snäckor.

    Finns det något sätt att främja parbildandet på? Tror ni det är bättre ifall jag lägger ihop snäckorna till ett större område?

    tacksam för lite tips!
    /Mikael
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    Ingen?

    Hur gör ni andra med snäckor till era snäcklekare? Har ni alla i en hög eller försöka sprida ut dom så mycket som möjligt?
    /Mikael

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Testa att sprida ut dem så att varje individ får minst en snäcka att försvara. En svag fisk har lättare att försvara sin snäcka när den har den åt ryggen till så att säga.

      En liten fråga bara: Är inte stappersin en parbildande fisk eller håller den harem?
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      Arbetssätt...