klarar de värmen?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    klarar de värmen?!

    Äntligen har det blivit lite afrikansk värme i Sverige? Nu undrar jag bara hur mina malawi klarar värmen. Jag har 28 grader i karet nu! Givetvis har jag kopplat ur värmaren, men min lägenhet ligger i söderläge och jag är rädd att tempen i rummet kan stiga upp till 30 grader på eftermiddagen. I ett mindre kar har jag thomasi (Anomalochromis thomasi) som ska ha 24-26, där hällde jag i lite is i morse, sänkte kanske 0,5 grader.. Tog av täckglaset, dunstning sänker väl något. Hur har ni andra det i värmen?
    PH
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    #2
    Jag kör oxå med istaktiken å så brukar jag stänga av belysningen under dagen och bara ha den på mellan 21-22.30.

    //Marcus
    960L Malawi

    Kommentar

    • spaceace
      Användare
      • februari 2003
      • 93

      #3
      Har du bra cirkulation på vattnet ska inte 28 grader vara några problem. Jag har haft 29-30 de sista dagarna, utan att märka något på Malawisarna.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Teckglaset och is och att ha belysningen på lite lär funka alla 3.

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Jag märker ingen skillnad på tempen. Men jag ser till att ha fönstren öppna.

          Vad jag läst så skall Malawiciklider klara rätt höga temperaturer, iallafall 30 grader. Dessutom är det ju inga snabba höjningar vi talar om. Temperaturen höjs och sänks ju sakta när det är rumstemperaturen som får ställa in värmen. Givetvis samma effekt med doppvärmare.

          Skulle man däremot dra i en hink med hett vatten och höja tempen från 26 till 29 på två sekunder så kan det nog ställa till problem.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • Arvid
            Användare
            • maj 2002
            • 60

            #6
            Kom hem ifrån jobbet igår kväll och då var det 37.8 C i mitt växtkar. Skall normalt ligga på 25 C, har öppet kar med doppvärmare men även den är av sjunker inte temperaturen under 25 C nattetid.

            Osäkert om det var termostaten eller den allmänna hettan som åtsdakomm detta men förlusterna blev kostsamma. 45 stycken cardina japonica gick åt likaså ett tiotal siamesiska algätare. Bytte omgående 75% vatten men det gick inte att få ut kallare än 27" ur kranen.

            Tror ni man kan få ut något på garantin p.g.a. den eventuellt struliga EHEIM doppvärmaren?
            Med vänliga hälsningar Arvid Nyström

            350 liters växtkar.

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Om det är doppvärmaren som är problemet kan du väl få en ny om du har garanti kvar.

              Det kan hända att du kan få ut något på hemförsäkringen när det gäller fiskdöden. Det beror nog lite på vad du har för försäkring. Men det kan alltid vara värt att kolla.

              Sätt doppvärmaren i någon balja och se om den funkar som den skall.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Kid
                Användare
                • mars 2004
                • 256

                #8
                Oj, 27 grader som kallast ur kranen!? Är det inte farligt med bakterier och sånt?

                mvh
                /Kid

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  1. Värmare är den mest överreklamerade akvarieprylen.
                  2. Varför ha värmare i växtkar och varför ha värmare på sommaren? Dra ut sladden i mars och sätt i den i november!
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • jowa
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 194

                    #10
                    +27 grader som kallast??? Har du egen vattenförsörjning så du tar ytvatten från närmsta sjö eller likn. annars verkar det lite konstigt. Temperaturen på kallvattnet brukar ungefär följa temperaturen i marken under året så ca +10 grader kan man få under sommaren utan att det behöver vara nått fel, men +27 grader!!!

                    Hade +30 grader i malawiburken men märkte ingen minskad aktivitet eller kontigt beteende hos någon fisk över huvud taget. Har man bara bra cirkulation och ser till att inte slarva med vattenbytena ska det nog fungera.
                    http://hem.bredband.net/aquascene

                    Kommentar

                    • Per H
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 147

                      #11
                      Nej aktiviteten är det inget fel på, så jag har slutat oroa mig (o nu kommer ju kallfronten). Har för första gången fått yngel (zebra), nu under värsta hettan, och alla malawisar simmar runt i full speed.
                      Leve sommaren!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...