Pseudothropeus "micracilius"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rogerh
    Användare
    • augusti 2002
    • 3

    Pseudothropeus "micracilius"

    Jag hade under 70- 0ch 80-talet en snygg och mycket behändig art som då hade handelsnamnet Ps. micracilius /micracilior. Det är en rätt liten art påminnande om "dinghani-gruppen", men inte riktigt lika avlång och inte alls så stridig. Vackert lila tvärrandig. Gula inre fenstrålar i stjärtfenan.
    Är det någon som känner till den ? Har den fått något vetenskapligt namn eller bytt handelsnamn ? Jag har frågat efter den, men ingen verkar känna till den.
    Jag skaffade mina i Linköpingstrakten. Den var inte alltför vanlig i handeln. Lekte den med gott resultat många gånger. Liten, härdig och ej aggressiv mot andra arter eller artfränder. Vill ha den igen !
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det verkar som om detta handelsnamn ställt till med problem tidigare också, se denna artikel;

    Själv har jag inte hört talas om detta hanelsnamn tidigare och jag har letat igenom alla mina gamla böcker om malawiciklider utan resultat.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • rogerh
      Användare
      • augusti 2002
      • 3

      #3
      Jag har hittat den !
      I NCS bildarkiv fanns den under namnet Ps.micracilior. I verkligheten har den en varmare lila ton och det gula i fenorna är mer framträdande än vad som framgår på fotot.
      Igår var första gången jag var inne på NCS hemsida, så det är förklaringen till att jag inte hittat den tidigare. Fantastiskt - nu är man väl fast !
      Jag hittade också artnamnet Ps.micracilius i en artförteckning på en tysk site www.aquarium-bbs.de.
      Tack för hjälpen Micke, ditt svar gjorde att jag började rota runt och söka.
      Nu gäller det bara att få tag på dessa små juveler, ska pröva på köpa/sälj-avdelningen.

      Kommentar

      Arbetssätt...