Kläckningstid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Kläckningstid?

    Hej!
    Finns det någon som vet hur lång tid det tar innan malawi-ägg kläcks? (M. greshakie) Det är nämligen så att jag har en hona som lekte för lite mer än en vecka sedan. Idag plockade jag över henne i en yngelkasse (stor) och då "tappade" hon ett yngel. Detta yngel var ganska stort för att bara vara en vecka gammalt. Knappt någon gulesäck kvar alls. Nu är frågan om det kan vara så att mina gökmalar varit framme och jävlats, så att det skulle vara ett malyngel som tittade fram. dessa ska ju utvecklas snabbare än cikliderna för att sedan kunna kalasa på de små. Någon som kan göra mej lite klokare?

    Jag åker till Spanien på Söndag, men hoppas honan klarar sin yngelvård utan min hjälp =)

    Mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Äggen hos mbunas kläcks normalt efter knappt en vecka. Det brukar vara ganska lätt att se när äggen har kläckts, hakpåsen brukar minska betydligt i omfång och det kan se ut som om honan ätit upp äggen. Nyklckäta yngel har gulesäck som de har kvar till strax innan de släpps ut, 21-25 dygn efter leken. Yngel efter Synodontis malar ser redan från början ut som små miniatyrer av sina föräldar och det är relativt enkelt att skilja dem från mbunayngel. På denna sida finns bild på yngel av S. multipunctatus;
    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.




    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    Arbetssätt...