DESPERAT!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ditte
    Användare
    • augusti 2002
    • 39

    DESPERAT!

    HEJ.
    Jag har fått stora problem med mitt 300 liters akvarium. För en dryg vecka sedan tömde jag det helt för att det var så invaderat av sniglar. Det är 4 år sedan jag gjorde det sist (jag har givetvis gjort vattenbyten regelbundet!)Allt har fungerat jättebra tidigare. Men nu började alltså problemen! Jag har köpt nytt grus som jag tvättat noga (ett svart grus), kokat alla stenar och rötter så att det inte skulle vara något kvar av snigelägg, och slutligen hällt på nytt vatten med rätt tempratur i det rena akvariet, hade också i aqutan. Sedan la jag i alla cikliderna (13 st). redan nästa morgon började de dö..de verkar helt friska, sätter igång att plocka grus osv..det enda man kan se är att de några timmar innan de dör börjar "vingla" när de ska simma. Inga prickar, trasiga fenor eller något. De ser helt friska ut! Nu har jag bara 2 kvar! Det har dött några var dag nu. Snälla hjälp vad kan det vara för fel? Har också provat att ha i bactopur utan resultat. Har ringt runt till olika zoo affärer och frågat och fått lite olika svar. ett ställe sa att det var stress men det tror inte jag för de har klara bra av att flytta runt i hinkar och sånt förrut.

    DJ

    DJ
    Hälsningar
    Ditte



    http://w1.570.telia.com/~u57007739/
  • Anne E
    Användare
    • april 2002
    • 117

    #2
    Hej !
    Jag tror att den nya vatten miljön är orsak till dina stora förluster,tråkigt nog. Det du borde gjort var att flytta över fisk + befintligt vatten till ett nytt kar under tiden du "startar upp " den "nya".Proceduren som gäller är den samma som vid nystart av vilket akvarie som helst. Annars verkar du ju ha gjort allt rätt...... Vattenvärden ??
    Fiskarna kan ha fått en chock i den nya miljön..
    Mvh Anne

    Kommentar

    Arbetssätt...