Halvkul palettciklidpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • even
    Användare
    • mars 2004
    • 41

    Halvkul palettciklidpar

    För någon vecka sedan köpte jag ett palettciklidpar som går i ett 54 liters akvarium. De går där tillsammans med ett par laetacara thayeri. Alla släpptes i samtidigt. Paletthanen jagar honan så att hon nu gömmer sig bakom pumpen. Är det så att detta par aldrig kommer att trivas tillsammans eller är det så att hanen är leksugen, men inte honan? Eller är det en ovanligt stökig hanne? Ska jag göra något? Honan äter men får inte i sig så mycket eftersom hanen börjar jaga så fort han ser henne.
    Eva
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Akvariet är i minsta laget för dessa två ciklider till att börja med. Om du har ett annat akvarium som du kan flytta hanen till så gör det och mata sedan honan tokmycket. Hanen kan få komma tillbaka efter ett par veckor. Det är viktigt att honan äter upp sig och får rejält med mat.

    Om du inte kan flytta hanen se om du inte kan peta in en extra ranson till henne varje gång du matar. Sedan kan det löna sig att slänga ut den mesta av inredningen, ta ut fisken, lägga tillbaka inredning och fisk. Har du inte så mycket inredning så kan du förstås lägga i mer. Hur mycket inredning har du? Ett par kokosnötgrottor, ett par vanliga stengrottor + någon eller några rötter + växter borde du ha. Placera en spegel vid akvariet är ett annat trix.

    Jag tror inte på att det är dålig personkemi mellan fiskarna eller att hanen är ovanligt aggressiv.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • rostcikliden
      Användare
      • november 2003
      • 49

      #3
      Jag har ett par palettciklider i ett 43 l akvarium fungerar jätte bra .Dom trivs bra och leker mycket.
      mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium

      Kommentar

      Arbetssätt...