lek på mbunas...!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    Användare
    • juli 2004
    • 78

    lek på mbunas...!

    Har nu läst en artikel i det senaste Ciklidbladet, av Carl Eklind, angående odling av tropheus. För er som inte har läst artikeln kan jag göra en sammanfattning:
    Han anser att man kan få dessa fiskar i lekkondition genom 3 saker: bra vattenkvalité, foder och uttråkning.
    För att få bra vattenkvalité i sitt kar, så gick han från att byta 30% av vattnet varje vecka till att byta 30% 2 ggr i veckan, med 4 dagars mellanrum. Han använder kallvatten, och håller en temp på 25 grader minimum. Varje gång slamsuger han bottnen från skit.
    Han försöker dessutom skapa bra med ytcirkulation, för att få syrerikt vatten.
    Sedan, för att få dem i lekkondition, så matar han dem på samma tid varje dag i en månad, samt gör vattenbytena på samma tider, allt för att tråka ut dem.
    Efter en månads tid så ändrar han detta, till att byta vatten gång i veckan samt mata var tredje dag! Detta skulle göra så att de lekte.
    Då undrar jag:
    Jag har nu bytt vatten 1 gång, samma dag och tid i veckan i en månads tid, matat varje dag osv, ungefär som han har föreslagit. Skulle då den här tekniken med ett plötsligt byte kunna få mina mbunas att leka? Att man ex. börjar göra 2 vattenbyten, dvs. gör en förändring åt det hållet?
    (jag vet att de flesta säger att det är lätt att få mbunas att leka, vilket jag inte har märkt, men kanske behöver de lite hjälp i början?)
    Enda problemet är att jag har 2 st auratus som är lite magra, och funderar då på hur de skulle klara detta...?

    Mvh Malawi´n
    Mvh Malawi´n
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    citatkulle då den här tekniken med ett plötsligt byte kunna få mina mbunas att leka?
    Ja (dvs. ändra vattenbyten, ändra maten, ändra ljuset, ändra temperaturen, ändra inredningen, ändra fisksammansättningen, ändra...)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Som du skriver så är dom väldigt lätta, så fort en börjat så följer ofta resten med.Jag vet inte om det har o göra med hormonutsöndringar som även får igång dom andra men det vet säkert Ola =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        citat:så fort en börjat så följer ofta resten med.Jag vet inte om det har o göra med hormonutsöndringar som även får igång dom andra
        Det är vad som brukar påstås men jag kan tänka mig att även själva beteendet påverkar. Fiskar kan ju komma igång och leka när man släpper ner en ny fisk som börjar bråka med dem eller om man visar dem en spegel.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • malawi´n
          Användare
          • juli 2004
          • 78

          #5
          citat:Ja (dvs. ändra vattenbyten, ändra maten, ändra ljuset, ändra temperaturen, ändra inredningen, ändra fisksammansättningen, ändra...)
          Om jag förstår det rätt så var det inget bra förslag...
          Ngn annan idé?
          citat:så fort en börjat så följer ofta resten med.Jag vet inte om det har o göra med hormonutsöndringar som även får igång dom andra men det vet säkert Ola =)
          Det svåra är att få den första att leka (eller de 2 första)

          Mvh Malawi´n
          Mvh Malawi´n

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:Om jag förstår det rätt så var det inget bra förslag...
            Ngn annan idé?
            Nej, du missförstod mig. Det är ett bra förslag. Nu har du haft stabil miljö ett tag och om du ökar på vattenbytena så kan leklusten komma igång. Du kan samtidigt ändra något annat och mer ljus och högre temp är förslag (du hade med fördel kunnat sänka temperaturen under månaden som gått).
            citatet svåra är att få den första att leka (eller de 2 första)
            Snarare, det blir ännu lättare när den första har lekt. Du skriver som smal fisk. Vad matar du med?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • malawi´n
              Användare
              • juli 2004
              • 78

              #7
              citat: Du skriver som smal fisk. Vad matar du med?
              Det är olika...
              Jag matar varannan/var tredje dag med granulat (Aquatic Nature Afr. Cichlid), och där emellan är det en blandning av liten krill, räkor utan skal, köpt räkmix (heter ngt med jahnsons räkmix, och innehåller astaxanthin), mysis, ibland cyclops.
              Det var allt tror jag. Har nyss fått micromask, som jag snart tänkte försöka mata dem med, om det inte är för litet. (risken finns)
              Det är som sagt bara 2 stycken unga honor/hanar som är lite smala, medan alla andra fiskar har fina former.
              citat:du hade med fördel kunnat sänka temperaturen under månaden som gått).
              Just nu har jag ca 27-28 grader, och särskilt mycket mera vill dem vill inte ha? Ska jag sänka istället?

              Mvh Malawi´n
              Mvh Malawi´n

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Du kan ju trixa runt med det där. Sänk i någon vecka och höj sedan samtidigt som du gör ett ovanligt stort vattenbyte. Bra mat ger du ju. Det är lite som "synd att du inte röker för du hade mått bra av att sluta".
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • malawi´n
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 78

                  #9
                  Ok!
                  Tack för tipsen hittils. Kommer troligtvis fler hädanefter, ska göra ännu ett vattenbyte den här veckan på lördag, medans jag sänker temperaturen idag, så får jag se.
                  Vore härligt med lite mbunasyngel!

                  Mvh Malawi´n
                  Mvh Malawi´n

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 78

                    #10
                    citat:Jag sätter en spegel framför akvariet så att mina fiskar ska bli tvärtom, tuffa och leksugna.
                    Skulle detta kunna fungera för mig, tillsammans med det andra?
                    (mer sällan matning mm...)

                    Mvh Malawi´n
                    Mvh Malawi´n

                    Kommentar

                    • black_parkas

                      #11
                      Förutsatt att vattenvärden är som de ska så brukar det bara vara att göra ett aningens större vattenbyte än normalt och ta rätt kallt vatten, gör inget om det är runt 18-19 grader...

                      Kommer inte fisken igång då så byt fisk.. är egentligen inte möjligt att misslyckas med Malawi-lek.

                      Se bara till att de har lite hull, tjocka fiskar är inte bra men de gillar mat och betar i naturen så gott som hela tiden..

                      Kommentar

                      • Mård
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 285

                        #12
                        Känner med dig malawi´n...har också problem med leken....när min alfahane dog så blev det inge mer lek...sen hade jag en ny hane som växte upp men han lekte aldrig.....och han var nästan mindre än en utav honorna...det var med andra ord nästan den stora honan som bestämde...så jag fick tipset att ta bort honom..nu är han bort....jag har två fina hanar på upp gång....så mitt akvarium har en regerande drottning på tronen för närvarande....men jag hoppas att hanarna på uppgång blir riktigt stora prakt exemplar som min första alfa hane....
                        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                        Kommentar

                        • malawi´n
                          Användare
                          • juli 2004
                          • 78

                          #13
                          Exakt!
                          Jag hade en stor hane, men hade knuffades undan av en av de yngre, som färgade ut helt och hållet under en enda natt!!!
                          Ska testa i morgon att byta vatten (mer än vanligt), samtidigt som jag troligtvis flyttar 2 auratus till ett mindre akvarium, där de ska få äta upp sig...
                          Jag läste i en artikel här på ciklid.se om att man måste flytta ut auratus-honor ur karet när de tuggar, stämmer de?

                          Mvh Malawi´n
                          Mvh Malawi´n

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av malawi´n

                            Jag läste i en artikel här på ciklid.se om att man måste flytta ut auratus-honor ur karet när de tuggar, stämmer de?

                            Mvh Malawi´n
                            Nej det måste man inte, du kan vänta med att ta bort henne till ett annat kar när det e dags för henne att spotta.Ju längre tid hon e borta från dom andra ju svårare blir det att stoppa tillbaka henne.Jag tar dom efter 20-21 dagar då brukar dom faktiskt spotta ut allt redan i håven o gör dom inte det så lägger jag henne i en burk med massa små sten aningen mindre än storleken på en golfboll vilket gör att när hon spottar så smiter ynglen ner bland stenara medans jag utan problem kan plocka upp henne igen vilket brukar ske dagen efter eller två dagar efter.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • malawi´n
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 78

                              #15
                              Ok!
                              tack för svaret deelay

                              Mvh Malawi´n
                              Mvh Malawi´n

                              Kommentar

                              Arbetssätt...