Hjälp han slåss!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • april 2024

    Hjälp han slåss!

    Jag köpte för några veckor sedan ett par Protomelas sp."mbenji thick lips". Hanen har varit lite tuff mot honan så för att lätta på trycket lite skaffade jag en hona till igår. Det fick inte direkt önskad effekt, Hanen färgade ut mer och har snart slagit ihjäl den nya honan är jag rädd. Dessutom är han inte direkt snällare mot den första.

    Jag har försökt möblera om i akvariet, vilket inte är det lättaste när grunden består av btn-moduler. Jag har försökt mata rejält för att få honom lugnare vilket bara lett till att mina Kadango Red Fin ser sprickfärdiga ut. Jag har tyvärr ingen ledig burk att sätta någon av fiskarna i. Vad kan jag göra??[?]
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Sätt honom i en stor nätkasse.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Sänk tempen om du har 26 grader eller högre, då brukar dom lugna ner sig kraftigt om man går från tex 27 till 23 grader.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Släcka kan man också göra eller sätta en spegel framför akvariet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • december 2003
          • 54

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

          Släcka kan man också göra eller sätta en spegel framför akvariet.
          Jag sätter en spegel framför akvariet så att mina fiskar ska bli tvärtom, tuffa och leksugna.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Vem blir inte leksugen när man tittar sig själv i spegeln?
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Christer T

              #7
              Mitt i min oro måste jag säga att spegeln var en kul grej. Alla hanar i akvariet fick något att tänka på. Jag ska försöka få tag på en nätkasse men vad händer om han får gå där ett par dagar och jag sedan släpper tillbaks honom?

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Jag har också använt spegel för att tuffa till ciklider, och få dem i lekstämning.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:men vad händer om han får gå där ett par dagar och jag sedan släpper tillbaks honom?
                  Det kan gå käpprätt åt helvete, men förhoppningsvis har den nya honan funnit sig tillrätta och den gamla blivit lite morskare, samtidigt som hanen fått behålla viss status samt inte luktar konstigt. Ett annat sätt är att placera honom i en hink i tolv timmar. Du kan låta den flyta i akvariet och tillochmed fixa breddavlopp mm.

                  När spegel funkar som bäst så blir 1) hanen upptagen med att slåss med sin spegelbild och 2) honan också upptagen med att titta på sin spegelbild. Honan kommer då att vara aggressiv och svara på hanens inviter när spegeln tas bort. Jag har främst använt det till parbildande ciklider där utparning lätt övergår till aggression om hanan svarar med undergivenhet på hanens uppvaktning.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • korall_is_back_again
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 13

                    #10
                    Kolla om du får tillstånd att ha han på kumla anstalten

                    Kommentar

                    • Christer T

                      #11
                      citat:Kolla om du får tillstånd att ha han på kumla anstalten
                      Haa! Då kan han ju vara borta när som helst. Nej pantbanken är förmodligen säkrare.

                      Kommentar

                      • Per H
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 147

                        #12
                        Säljer man s.k. nätkassar i vanliga zooaffärer, eller är det ngt ni viker ihop själva? Av vilken slags nät i så fall?
                        (Jag har bara sett såna där små burkar med hål i som är på en liter ca. Det verkar dock vara alldeles för små och ge för dåligt vattencirkulation.)
                        Kan man låta sin lekande zebrahona gå och spotta i ett sånt nät. Jag har ännu ej börjat med att ha separat burk för de som går och tuggar.

                        PH

                        Kommentar

                        • Christer T

                          #13
                          citatäljer man s.k. nätkassar i vanliga zooaffärer,
                          Jag ringde runt till några zoohandlare idag utan att hitta något bra. Sen kom jag på att jag hade en tom transparant låda som tillhört en kyl i källaren. Fram med den och lödkolven och vips en utmärkt "korg/låda".

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Man får bygga en själv. Det går sy eller löda ihop myggnät, skära två sidor ur en plastburk/ plastakvarium och silikona fast myggnät etc. Man kan även ta en stor håv. Ett tips som jag kört med stor håv är att lägga grus i den så att kassen står på botten. Jag har planerat att sy sådan strutar på kanske 30 x 30 cm + lämplig höjd.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Loket65
                              Användare
                              • september 2003
                              • 176

                              #15
                              Jag har gjort samma experiment med en papperskorg i plast (ni vet sådana med massor av avlånga hål i) Grus eller sten på botten i den, så blir den stående. Är ca 40 cm hög, så till högre kar får den stå på några stenar. Har funkat bra för mig, och jag har inte haft några döda firrar trots att jag var orolig i fall plasten verkligen inte släppte ut "skit" i vattnet.
                              Den som äter lever får sej
                              *Magnus*

                              http://www.orumsnygard.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...