Uppfödning av rödciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • even
    Användare
    • mars 2004
    • 41

    Uppfödning av rödciklider

    Har införskaffat fyra röda juvelciklider till mitt 110 liters akvarium. Efter två veckor började det ena paret leka. För en vecka sedan var det frisimmande yngel i 110-litersakvariet. Vi flyttade över ett trettital i ett 54 liters-akvarium och där matar vi med artemia och ynglen växer så det knakar. Nu har samma par lekt igen, bara en vecka efter vi såg de andra ynglen. Jag avser att föda upp ynglen i 54-litersakvariet till säljbar storlek (4 cm?). Kan jag ha fler yngel där? Man säger ju 1 cm fisk per liter akvarievatten. 30 gånger 4 blir 120 liter. Hur stora akvarier har ni när ni föder upp yngel? Om man gör täta vattenbyten (varje dag?)kan man då ha mer fisk i akvariet. Tacksam för tips!
    Eva
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    citat:Jag avser att föda upp ynglen i 54-litersakvariet till säljbar storlek (4 cm?). Kan jag ha fler yngel där?
    Nej
    citat:Hur stora akvarier har ni när ni föder upp yngel?
    Oftast över hundra liter. Jag skulle föda upp max 15 st. i 60 liter.
    citat:Om man gör täta vattenbyten (varje dag?)kan man då ha mer fisk i akvariet.
    Det är helt nödvändigt med extremt täta vattenbyten om du ska lyckas få vettig fisk i 54 liter. 30 är helt klart i överkant.
    citat:Tacksam för tips!
    Kan du sälja fiskarna? 30 låter lagom så jag tycker inte att du ska föda upp fler.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • even
      Användare
      • mars 2004
      • 41

      #3
      Måste jag ha ett större akvarium (100 liter?)eller kan jag avvakta och plocka bort de sämsta fiskarna så det blir 15 yngel kvar när de blir lite större och få bra kvalitet på mina fiskar i ett 54-liters akvarium?
      Eva

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Om du matar mycket samt byter vatten ofta (var eller varannan dag är idealet) så kan du nog få det att funka i 54 liter. På sitt sätt är två 50 kanske bättre än ett hundra eftersom att du kan dela upp fiskarna efter storlek. Var bor du? Du kan ju sälja ett gäng mindre fiskar på en akvarieauktion t ex. Fråga i akvarieaffären om och hur många de är intresserade av samt vilken storlek de ska vara i. Läs gärna http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=680 och http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=682
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • even
          Användare
          • mars 2004
          • 41

          #5
          Jag bor i Tullinge, mellan Södertälje och Stockholm. Självklart vill jag inte att fiskarna ska må dåligt. Detta gör vi för barnens skull och det är viktigt att även de förstår att fiskarna måste ha det bra. Alltså: Det primära syftet är att se utvecklingen. Jag vill dock inte ha fler rödciklider själv. Jag är nöjd med de stora jag har. Kanske den roligaste fisken vi har. Om vi ska se utvecklingen kan vi göra det i rimlig skala, men jag vill kunna bli av med fiskarna på ett trevligt sätt.

          När, var, hur är det med fiskaktioner? Det har jag inte satt mig in i. Kan man ta med mindre fiskar dit? Skaffade mitt första akvarium för ett halvår sedan. Sedan har intresset växt explosionsartat!
          Eva

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            På första sidan på www.ciklid.se finns ett kallendarium. Bollmora www.bollmoraakvarieklubb.org har storauktion 26:e september och man kan ta med lite mindre fisk dit, men betalningen blir förstås därefter. Man får även räkna med risken att fiskarna blir mat. Spånga har auktion 3/10 och Haninge 31/10. Stockholmsföreningarna har vi listat bland länkarna på www.stockholmsciklidklubb.com
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • even
              Användare
              • mars 2004
              • 41

              #7
              Tack för bra svar!
              Vi får se om jag köper ett 5:e akvarium eller om jag låter en del yngel bli mat.....
              Eva

              Kommentar

              Arbetssätt...