Stavmixer till malawimix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyntolopia afra
    Användare
    • juli 2004
    • 29

    Stavmixer till malawimix

    Tja

    Jag funderar på att testa att göra min egen räkmix och jag undrar om det går att använda en stavmixer[?]
    Malawiciklider
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    Ja det gör det, jag kör med en sån. det tar skitlång tid och man kan inte göra mer än ett kg mix i taget.
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Bjurström
      Användare
      • maj 2003
      • 37

      #3
      Rekommenderas inte. Räkor med skal är ganska hårt och trögt att mixa och en stavmixer är klen. När jag försökte så exploderade faktiskt stavmixern p.g.a. överhettning. Den lyste upp som en glödlampa i en sekund (typ en blixt från ena änden av staven till den andra) och sedan kom ett svart moln av rök som luktade gummi/plast. Jag öppnade den för att kolla vad som hänt och den var ganska sönderbränd [xx(]

      Kommentar

      • Johanr

        #4
        Jag har också gjort räkmix med stavmixer. Min mixer höll men det tog hela kvällen att få det ordentligt mixat. Rekomenderas att pröva något annat om du inte har en riktigt bra stavmixer och ett stort tålamod.

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          Jag gör som sagt min räkmix med en stavmixer har gjort det i över 5år å har funkat kalasbra. Fast det tar ju som sagt lite tid, ca en halvtimme å man kan inte göra så mkt på en gång.

          Men du måste haft en dplig en Bjurström.
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag använder stavmixer eftersom att jag använder det till övrig matlagning. Jag har aldrig haft några problem med det och jag gör många kilon åt gången.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Bjurström
              Användare
              • maj 2003
              • 37

              #7
              Den jag använde (som exploderade) var en billig stavmixer. Den på Fredriks bild ser betydligt mer påkostad ut. Så det kan nog hänga delvis på kvalitén om det funkar eller inte. Prova och var aktsam för överhettning och avbryt eller gör uppehåll om den börjar bli varm...

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Fredrik H: Var köper du sånna ziplock påsar? Det har jag letat efter länge men inte lyckats hitta..
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Gugges

                  #9
                  Gjorde häromdagen min första räkmix, och använde stavmixer och varm blev den som tusan så det fick bli lite pauser lite då och då så att den svalnade

                  Ziplockpåsar finns bla hos claes olsson... har för mig att jag köpte mina på ELFA för en massa år sen(de är mindre-som de i butik i minsta storlekn) så det blev lite "en tager vad en haver"

                  Kommentar

                  • Christer T

                    #10
                    Fredrik H:
                    Kanske en konstig fråga men är det någon speciell anledning till att du använder 70/90 räkor?

                    Kommentar

                    • Johanr

                      #11
                      Verkar som om jag tydligen också har en billigare variant av stavmixer. Jag var tvungen att avbryta konstant pga risk för överhettning.

                      Kommentar

                      • waros
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 172

                        #12
                        Även jag gör räkmix med en stavmixer, fungerar bra men det tar ju ett tag. Vet inte om det skulle vara bättre med en vanlig mixer, det känns som det borde bli svårare att få exakt allt nermixat. Låsbara påsar finns på Claes Olssons

                        Kommentar

                        • Bjurström
                          Användare
                          • maj 2003
                          • 37

                          #13
                          en "vanlig mixer" spelar i en helt annan division. Då går det mycket enkelt och smidigt att göra relativt stora mängder räkmix snabbt. vad gäller storlek på räkor har det knappast betydelse, eftersom man ju mixar dem, välj den billigaste sorten...

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Mina ziplockpåsar var faktiskt från USA, jag brukar köra med vanliga påsar annars och det funkar bra det med. Det var trevligt att höra att det finns på Claes Olsson, det ska jag kolla upp.

                            Räkornas storlek spelar som bjurström säger ingen roll.
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Johanr

                              #15
                              Ziplock-påsarna finns som 25 st 3L för 14 kr. Som hittat!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...