Hur får jag bort alger på rutorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hampe00
    Användare
    • april 2004
    • 26

    Hur får jag bort alger på rutorna?

    Jag har starat upp ett akvarium för ett par månader sen och nu har det blivit massa alger på rutorna. Jag har prövat att dra en sk. skrapa men det sitter för hårt och skrapan lossnar lätt eftersom rutan är så tjock.
    Jag har en hel del malar men de äter inte upp det.
    Vad ska jag göra?????????
    Tacksam för tips.
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    hm, vilken ruta menar du. Back, sidor eller fram?

    Vad det gäller framruta och troligtvis sidorutorna så håller du rent det med en vanlig magnetskrapa. Om du gör rent rutorna varje vecka så får du inga alger på rutorna. Du tar bort dem innan de hinner få fäste. Även om man inte direkt ser några alger efter en vecka så finns det ändå lite grann.

    Men har det blivit mycket (som för dig) och sådana där som inte försvinner hur mycket man än kör med magnetskrapan, så är det bara att ta ett rakblad och ta bort dem. Om inte rakbladet funkar så har du nog fått supermanalger och kan nog kasta karet!

    Det finns säkert någon magnetskrapa som klarar av tjockleken på karet. Se till att den är stor och gärna bred.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Hampe00
      Användare
      • april 2004
      • 26

      #3
      Algerna är på rutorna runt om men bara nertill.

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          jag använder rakblad av modellen som man gör rent spishällar och dyl. med. Funkar kalas!

          //Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • mars 2004
            • 256

            #6
            Har oxå gjort som Marcus, MEN upptäckte efteråt om jag tittar riktigt noga under rätt belysning att det blivit små repor!!
            Vet inte om jag gjort fel eller haft gammal rakblad, men varnar ändå de oerfarne för rakblad.

            Isskrapan verkar ju kanon Hank! =)

            Kommentar

            • hanna
              Användare
              • april 2002
              • 118

              #7
              Jag använder också isskrapa och det fungerar bra, det biter även på riktigt envisa alger. Det blir heller inga repor, om man inte är oförsiktig och drar med sig sand från botten vill säga...
              Mvh Hanna

              Kommentar

              • Björkis
                Användare
                • februari 2004
                • 59

                #8
                Jag brukar använda en svamp, funkar för mig iallafall.
                Det ska vara en med vit baksida [u]inte grön</u>.
                Självklart oanvänd!
                Ps. Det är inte sån svamp man hittar i naturen (för lustigkurrar).[]
                -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

                Kommentar

                • Hampe00
                  Användare
                  • april 2004
                  • 26

                  #9
                  Jag testade med en isskrapa och det funkade jätte bra. Enkelt och gick snabbt. Tack för tipset!!!!!!!!!
                  Nu är mitt akvarium snyggt igen.

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    Isskrapa låter ju intressant. Är det en av plats eller metall ni använder?

                    För veckosköteseln skulle jag nog ändå rekomendera en rejäl magnetskrapa, men den funkar dåligt om det fastnat.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Cyntolopia afra
                      Användare
                      • juli 2004
                      • 29

                      #11
                      Berndt


                      Inlägg 2
                      Skapat - 2003/11/14 : 12:02:28
                      --------------------------------------------------------------------------------



                      Det blir bara smutsigt hela tiden trots att jag veckovis rengör med polypropen. Nån som har ett bra rengöringsmedel för standardglas? Jag har hört talas om algborttagare, behöver jag det också kanske?

                      Jag är nyintresserad ciklidfantast som precis försöker sätta upp mitt egna. Men attans va svårt de ska va!
                      Hjälp uppskattas

                      Mrsonk




                      NCS-medlem 356
                      Inlägg 222
                      Skapat - 2003/11/14 : 18:39:43
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Polypropen, är inte det plast?? Kör med rakblad eller en hård svamp

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Oscar Cederqvist


                      -----------------



                      Karon


                      Inlägg 530
                      Skapat - 2003/11/15 : 15:14:02
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Jag gissade på att han tänkte på filtervadd.
                      Isskrapor använder en del har jag hört, liksom filtervadd, filtermatta och så de olika typerna med magnetskrapor med sina nackdelar.


                      Fredrik H.




                      NCS-medlem 274
                      Inlägg 1275
                      Skapat - 2003/11/16 : 00:24:59
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Det bör kanske tilläggas att rengörning av glasets insida i ett akvarium veckovis är helt normalt. Jag skrapar alger på alla mina kar en gång i veckan.

                      mvh,

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Fredrik H.



                      cyntolopia-afra


                      Inlägg 74
                      Skapat - 2003/11/17 : 18:40:53
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Hej

                      Jag använder den grova sidan av en disksvamp en gång i veckan på insidan av mina akvarium.
                      Ett tips: Köp inte flytande algmagneter då de är väldigt svaga på grund av att magneten vill flyta upp hela tiden.
                      Jag köpte en och fast det stod att magneten var extremt kraftig så funkade den knappt

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Totalt 6 Akavarium


                      anli




                      NCS-medlem 777
                      Inlägg 740
                      Skapat - 2003/11/17 : 19:02:38
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Provade tipset med plast "is-skrapa" nyss, och det var kanon!
                      Skall bli min melodi hädanefter. Mindre riska att repa med sandkorn.

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Anders Lindersson http://www.lindersson.se/


                      David Johansson




                      NCS-medlem 265
                      Inlägg 693
                      Skapat - 2003/11/17 : 19:25:50
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      citat:
                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Ursprungligen skickat av cyntolopia-afra

                      Hej

                      Jag använder den grova sidan av en disksvamp en gång i veckan på insidan av mina akvarium.
                      Ett tips: Köp inte flytande algmagneter då de är väldigt svaga på grund av att magneten vill flyta upp hela tiden.
                      Jag köpte en och fast det stod att magneten var extremt kraftig så funkade den knappt

                      --------------------------------------------------------------------------------



                      Vet inte om men det finns väl förmodligen flera varianter, jag har MagFloat flytande algmagnet och den har en extremt kraftig magnet. Man får verkligen ta i för att få isär dem.

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      David


                      Hasse_H


                      NCS-medlem 489
                      Inlägg 764
                      Skapat - 2003/11/17 : 23:50:09
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Biltemas isskrapor av vit plast. Funkar kanon.


                      Tricella




                      NCS-medlem 898
                      Inlägg 3211
                      Skapat - 2003/11/18 : 01:07:07
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Jag har provat det mesta (dock ej MagFloat) och jag rekommenderar isskrapa starkt! Det fungerar underbart. Man bör dock byta med jämna mellanrum då jag märkt att de blir slöare efter en stund...

                      Du kan köpa en sådan skrapa vid närmaste mack för ett par tior. Se till att det endast är av plast!

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Email

                      Zoonen


                      olof


                      Inlägg 116
                      Skapat - 2003/11/18 : 08:51:40
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Hej!

                      Jag skriver under på att isskrapa är mycket effektivt. Lätt bästa jag har testat.

                      Mvh

                      olof


                      Fiskar.nu


                      Inlägg 337
                      Skapat - 2003/11/18 : 08:51:51
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Jag får ingen alger... varför eller är det bra att inte ha alger.. har inte sätt nån älger varken på stenar och glasrutan... men jag har malar... kanske lika bra att skaffa alger eller, men jag matar malar med tabletter och dom käkar fint... kanske nödigt med alger.

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      375 liter till L-malar


                      Fjärilscikliden


                      NCS-medlem 578
                      Inlägg 584
                      Skapat - 2003/11/18 : 09:24:14
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      jag använder en s.k. disksvamp, den fungerar jättebra (se bara till så att du inte får en sån med impregnerat diskmedel). jag använde förr en alg-magnet (inte mag-float) och den repade jag rutan med några gånger så jag köper aldrig några fler alg-magneter.

                      Det där med isskrapa är nog något jag ska prova på eftersom det är "ganska" jobbigt att skrapa frontrutan på mitt 375 med ett 5cm rakblad =)

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Simma lugnt!

                      Mvh Jonas


                      Tricella




                      NCS-medlem 898
                      Inlägg 3211
                      Skapat - 2003/11/18 : 09:45:57
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Jag har provat "disksvamp" med den vita icke repande ytan och visst var den bra...men däremot så är det betydligt enklare att få med sandkorn i den och det medför stor risk att repor uppstår...även om de är minimala. Det tråkiga med smårepor är att de blir större (mer iögonfallande) då alger snabbare får fäste just där...

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Email

                      Zoonen


                      cyntolopia-afra


                      Inlägg 74
                      Skapat - 2003/11/21 : 20:02:00
                      --------------------------------------------------------------------------------

                      David!

                      Tack föt tipset om Mag-float.
                      Jag hade just den (Mag-float) och en annan magnet(vilken jag oturligt nog valde) att välja på.
                      Den dåliga magneten jag köpte hette helt enkelt Flytande algmagnet

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Totalt 6 Akavarium


                      Ämne


                      Nytt ämne Svara på ämnet
                      Prenumerera på ämnet
                      Skicka ämnet till en vän
                      Utskrifts vänligt Hoppa till: Välj forum Fiskar och Växter Afrikanska ciklider Central- och Nordamerikanska ciklider Sydamerikanska ciklider Växter och övriga fiskar Akvariet Akvariet Övrigt Övrigt -------------------- Hem Aktiva ämnen Vanliga frågor och svar Medlemsinformation Sök
                      Snabbsvar
                      Meddelande:

                      * HTML är av
                      * Forumkod är på

                      Inkludera Signatur







                      Nordiska Ciklidsällskapet © Nordiska Ciklidsällskapet

                      Image Forum 2001 Sidan tog 0,45 sekunder att ladda. Snitz Forums 2000


                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Copyright © Nordiska Ciklidsällskapet, Ansvariga för www.ciklid.se
                      Kopiering av denna sida eller av sidans innehåll är förbjuden
                      Malawiciklider

                      Kommentar

                      • Hank
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1321

                        #12
                        citatsskrapa låter ju intressant. Är det en av plats eller metall ni använder?
                        kolla här:
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                        NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson&#39;

                        Kommentar

                        • Johanr

                          #13
                          Jag fattar inte varför akvariebutikerna säljer magnetskrapor och rakbladskrapor när isskrapor funkar så bra som de gör?
                          Jag köpte precis en vanlig OK/Q8-skrapa i plast och det funkar hur bra som helst. Mycket bättre än ovanstående alternativ. Dessutom går det mycket fortare att göra rent.

                          Kommentar

                          • Hank
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1321

                            #14
                            citat:Jag fattar inte varför akvariebutikerna säljer magnetskrapor och rakbladskrapor när isskrapor funkar så bra som de gör?
                            Problemet är väl att man måste ner med armen i karet och då blir man ju blöt ;-D
                            /#378 Hank
                            Zoonen:
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                            NCS medlemsbilder:
                            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson&#39;

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              En vanlig isskrapa av plast som man köper hos bensinmacken för en tjuga duger kanonbra! Jag har aldrig bekymmer efter att jag började använda detta för ca 2år sedan.

                              Som vanligt skall man enbart skrapa uppifrån och ned (åt motsatt håll finns risk att sandkorn medföljer och repor uppstår) samt se till att man inte har med sandkorn på skrapan. Skrapan bör också bytas ut regelbundet då den skarpa plastkanten mattas efter en stund. Man kan dock använda alla åtta! kanterna innan man byter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...