Vad inreder ni med ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    #16
    biotopvidrigt!? kanske det,men jag tycker att pimpsten ser ganska ok ut speciellt om man sätter ihop dem till större komplex

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Jag tycker att pimpsten låter rätt vettigt och man kan väl köpa rör som gör att det ser snyggt ut. Grolux är ju knappast röret som får fiskarna att se naturliga ut.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • spec_mats

        #18
        jag kör med metallhalogen o achtinic (felstavat?) rör

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          citat:metallhalogen o achtinic
          Metallhalogen har vad jag vet inte rosa ljus som Grolux utan mer vitt. "achtinic" vet jag inget om. Du kan ju låna/köpa en sten och köra i innan du sätter igång med jätteprojektet.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • spec_mats

            #20
            ja det är nog bäst

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Hej!
              Är det någon som vet hur det går att ha skiffer "plattor" i våra Malavikar. Avger dom något som cikliderna inte tål, och är dom ålderbestäniga i vatten?
              Alla mina kar innehåller "uj,uj,uj," sten(citat Ola Svensson)
              Jag vill göra något nytt i något av de tre karen som är igång
              (540.liter,vuxna 220.liter,ettåringar 210.liter,yngel)

              Mvh Tomas

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Förlåt, jag var trött och sliten när jag skrev det där och det handlade endast om tycke och smak []
                Vanlig skiffer ger, vad jag vet, inte ut något farligt och det är beständigt, MEN alunskiffer ska man undvika. Alunskiffer luktar olja och troligen får du en oljehinna på ytan om du använder det. Jag kan inte tänka mig att de säljer alunskiffer i affärer och om du plockar själv så får du kolla på en berg och jartskarta om du är paranoid. Sedan går det nog använda alunskiffer om man eldar bord oljan. Lägg en hög på majbrasan som då brinner bättre dessutom.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Jag var nog inte tillräckligt tydlig när jag skrev skffer,Ola.
                  Jag har en hög med skiffer platter som man använder till innegårdar,altaner, osv.
                  Tanken var om man kunde silikona ihop detta till en grotta eller till något som kunde likna ett stenröse, eller så om någon har någon annan ide om något häftigt "dekorativt" man kan göra med skiffern till akvariet.

                  Mvh Tomas

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Jag tror inte att det är något som helst problem, men många på forumet tror att det är det. Majbrasegrejen var inget skämt. Om du har en rishög, lägg skiffern i den och tänd på.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 583

                      #25
                      Var får man tag i rundslipad kalksten billigast? Jag är inne på detta till mitt 250l men har ingen lust att punga ut en förmögenhet på sten.

                      MVH

                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      • Ironic
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 122

                        #26
                        Hej!

                        Vad jag vet så innehåller även Alunskiffer tungmetaller och uran. Skillnaden mellan alunskiffer och lerskiffer gör man lätt genom att dra ett streck från dom. Strecket från alunskiffer blir brunsvart och från lerskiffern blir strecket ljusbrunt. Jag skulle inte rekommendera alunskiffer i ett akvarium.
                        Faktum är att de svenska alunskiffrarna hör till en av jordens största uranfyndigheter.//Mvh Camilla
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                        Kommentar

                        • roccster
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 583

                          #27
                          Jag var på en strand strax utanför Varberg idag och hittade en snygg sten jag planerar att ha mitt kar. Stenen är mörkt grå och rundslipade av havet. Det som trycker mig lite är att en del av dem som låg på stranden hade lite rost på sig. Jag tog givetvis de utan men frågan är ju hur mycket metall de innehåller. Vissa har även lite glitter i sig (små fragment av kattguld tror jag) men det är väldigt lite. Vågar man använda sig av denna sten?
                          MVH

                          / Richard
                          http://www.ornemark.com

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #28
                            citat:Vad jag vet så innehåller även Alunskiffer tungmetaller och uran.
                            Ok, alunskiffer går bort, men vanlig lerskiffer ska väl inte vara någon fara? Det är väl inte alunskiffer de säljer som trädgårdplattor?
                            citattrecket från alunskiffer blir brunsvart och från lerskiffern blir strecket ljusbrunt.
                            Något slumrande i mig väcks till liv! Det där känner jag igen. Man tar en propp (från elskåpet) och drar stenen mot den och kollar färgen på strecket (vilket förstås Camilla vet, men kanske inte ni andra).
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ironic
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 122

                              #29
                              Glittret man ser i stenen/bergarten är dess kristaller. Är de rostiga innehåller de järnoxid. Mineralet hematit har järnglans och innehåller järnoxid. Här blir det ett blodrött streck. Är det kattguld är det mineralet biotit som vittrat som blir guldglänsande. Stenarna är säkert ingen fara att använda? liksom lerskiffern! Proppskåpet??....iaf... vanlig oglaserad porslin går också bra. Det där med trädgårdsplattorna har jag ingen aning om men förmodligen så är det inte alunskiffer.//Mvh Camilla
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                citatroppskåpet??....iaf... vanlig oglaserad porslin går också bra.
                                Är inte en propp "vanlig oglacerad porsin" i lämplig portabel storlek? vi använde alltid proppar när jag läste geologi.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...