Vad inreder ni med ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyntolopia afra
    Användare
    • juli 2004
    • 29

    Vad inreder ni med ?

    Tja

    Jag bara undrar vad ni brukar använda för att inreda era Malawiakvarium. Personligen så använder jag lavasten och krukor, men jag undrar om det finns något som ni skulle kunna rekomendera?
    Malawiciklider
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    jag hade lavasten ibörjan. men vissa av fiskarna skrapade emot o skadade sig, så jag har vanlig sten från standen o sen lite valinsera.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      I mitt första kar har jag lavasten, men i mitt andra kar har jag inrett med sten som jag plockat i vår natur. I det karet har jag också lite valisnera. Jag är väldigt nöjd med hur mitt andra kar ser ut nu och jag tror att jag kommer göra om mitt första kar i en inte alltför lång framtid. Då kommer jag inreda med någon sten från vår natur. Det känns lite mer som Malawi På något sätt ser det mer naturligt ut. Men lavastenen är också snygg!
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #4
        kolsten, natursten är ju gratis och snygg, men tung om man vill bygga stenrösen.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Kolsten väger väl knappt något men ser inte så naturtroget ut. Jag har använt rundslipad kalksten och rundslipad "gråsten" till tanganyika.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • jowa
            Användare
            • februari 2004
            • 194

            #6
            När jag var yngre använde jag mest kolsten och skiffer, mycket tack vare att det var det som fanns tillgängligt hos min lokala handlare...och har man väl köpt några stenar så var det lika bra att fortsätta när man byte till större och fler akvarium. Nu har jag endast natursten med undantag för några mjuk rundande stenskivor jag köpte för längesedan, påminner om skiffer med rundande hörn.
            http://hem.bredband.net/aquascene

            Kommentar

            • spec_mats

              #7
              jag ska inreda mitt nya akvarium med pimpsten (grå-beige) som länkas/limmas samman med pvcrör till ett stora stenkomplex som sen fixeras till nån stor tung sten pga dess flytförmåga-fördelen är att pimpsten är extremt lätt dessutom ganska snyggt

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Mats har du nån bild på sånn sten??
                (ska själv inreda ett nytt kar snart)

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  blir inte pimpstenen lite rosa under vatten om man har groluxrör, har för mig det för jag va på väg att köra sånna en gång men ångrade mig efter att jag upptäckte det rosa skimmret... kanske minns fel.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    Jag har ett 375 liters som jag skall göra om i rejält nu. Ut med all lavasten och i med sten plockad från en sjö. Grymt läcker sten!

                    Funderar lite på hur mycket sten karet orkar bära egentligen. Visserligen väger inte stenen i sig mycket mer än samma volym vatten, men det känns ändå som att det blir mycket tyngre där man har alla stenarna. Skulle gärna bygga ett rätt högt berg.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • spec_mats

                      #11
                      har tyvärr ingen bild men dom ser ut som beiga kalkstenar,jag tror inte att det blir nåt rosa skimmer-dessa finns på akvarielagret

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #12
                        sprängt berg ser mkt naturtroget ut...
                        alltså småsten av samma art och färg.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

                          har tyvärr ingen bild men dom ser ut som beiga kalkstenar,jag tror inte att det blir nåt rosa skimmer-dessa finns på akvarielagret
                          Det var just där jag kollade, jag bad en i personalen stoppa ner en sten i en burk och det va då jag reagerade på färgen vilket jag tyckte va synd för vikten gjorde att dom va det bästa jag upptäckt på länge.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • spec_mats

                            #14
                            -men var det verkligen ett rosa skimmer?

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              citat:blir inte pimpstenen lite rosa under vatten om man har groluxrör
                              Varför groluxrör om det gör stenarna fula? Eftersom fiskarna blir fula med groluxrör så ser jag ingen som helst fördel med dem om de ändå inte gör inredningen snyggare [].

                              Sprängsten ser väl ändå inte naturtroget ut [][].

                              Vad kan jag mer klaga på? Lavasten? Uj, uj, uj, [][][]. Nej, fint rundade kalkstenar alternativt fint rundade vanliga stenar ska de' va'

                              (dags att gå hem från jobbet tror jag...)
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...