Malawisarna dör !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sofie
    Användare
    • oktober 2003
    • 68

    Malawisarna dör !!

    I dag har jag plockat upp 3 döda fiskar ur mitt malawi kar 2 röd zebror och 1 johanni (alla honor). Johannin hade ett sår på sidan, kanske hade någon jagat henne eller så hade hon fastnat någonstans?
    Städade akvariet i går men bytte inte mer än 1/3, förstår inte vad detta kan bero på...

    Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på ??????
    Sofie
    450 L Malawi:
    Labeotropheus Trewavasae
    Metriaclima Esterae
    Tropheops sp chilumba
    Aulonicars Röd rubin
    Melanochromis Johannii

    540 L
    C Frontosor Blue Mpimbwe

    30 L
    Endlers Guppy
    och lite malar.
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #2
    Mer info..
    Hur länge har karet varit igång?
    Några nya föremål, fiskar i karet?
    Ny foder?
    I korta drag, har det skett några förändringar förutom vattenbytet?
    Kan det vara vattnet? Ibland blir det fel/ändringar hos vattenverket och kranvattnet blir "dåligt" akvarievatten.

    När upptäckte du såret på johannin? Kan den ha uppkommit efter att den dött (fiskar som pickar på den)?

    mvh
    /Kid

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Inte spolat rent all filtermassa med skållhett vatten? Det skulle kunna ge fiskdöd, men jag tror inte du skulle få det redan dagen efter. Skaffa testkit för pH och nitrit direkt, alternativt ta med ett vattenprov till en bra akvariehandlare som kan göra ett mer komplett vattentest åt dig.

      Om du har möblerat om akvariet kan det ge upphov till nya strider om randordning och revir, vilket kan ge mer skador på fiskarna, men tre stycken döda på en dag låter ändå mycket.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • sofie
        Användare
        • oktober 2003
        • 68

        #4
        Jag har köpt några nya fiskar för två veckor sedan men jag tror inte det har ställt till några problem. Testade ett nytt pellets foder (Hikari).
        Detta är inte första gången det händer, har haft problem med mina röd zebror (att dom har dött) trodde kanske det berodde på hanen jag hade men han har jag lämnat bort. Johanni honan hade såret innan hon dog.
        Jag tycker att de nya fiskarna andas rätt fort vet inte om det kan bero på att de är mindre än de jag har haft innan?
        Kanske kan det bero på att det är kraftig "ström" i akvariet? Har två pumpar en ehiem (inne filter) och en powerhead 802, hade det kanske räckt med en av dessa (450 liters kar) ????
        Sofie
        450 L Malawi:
        Labeotropheus Trewavasae
        Metriaclima Esterae
        Tropheops sp chilumba
        Aulonicars Röd rubin
        Melanochromis Johannii

        540 L
        C Frontosor Blue Mpimbwe

        30 L
        Endlers Guppy
        och lite malar.

        Kommentar

        • sofie
          Användare
          • oktober 2003
          • 68

          #5
          Läste på en annan tråd att det kan vara riskabelt med kolsten i akvariet pga att dom kan börja "läcka". Jag har kolsten i mitt kar (och har haft det i ca 2 år) kan detta vara problemet???
          Sofie
          450 L Malawi:
          Labeotropheus Trewavasae
          Metriaclima Esterae
          Tropheops sp chilumba
          Aulonicars Röd rubin
          Melanochromis Johannii

          540 L
          C Frontosor Blue Mpimbwe

          30 L
          Endlers Guppy
          och lite malar.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            tror inte det. Hur mycket fisk har du i karet, kanske en elak hanne som går igång när det är för lite fisk. Skaffa fler honor till alla arter, kanske någon extra hanne till rödzebran (hade två fullvuxna rödzebra hannar i ett 540, de fightades dagligen men inga skador nån gång).
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • mars 2004
              • 256

              #7
              Tycker inte att det är normalt att dina nya fiskar flämtar om det är malawiciklider. Kan de vara sjuka/stressade? I så fall kan de bli mer mottagliga för sjukdomar som sedan kan spridas.
              Din cirkulation är väl max 3000 liter/timme, vilket jag tycker är ok för ditt kar.
              Har du kollat vattenvärdena som fredrik sa?

              Har själv varit med om att en rz hona dött några timmar efter utfodring. Den var fullt frisk och aktiv vid utfodringen så jag misstänker att det hade att göra med att den fick för mycket mat. Matade med flingor och pellets (kommer inte ihåg om det var hikari eller aquatic nature) så det kan vara att pelletsen svällt upp och dödat fisken.
              Magen på fisken var öppen, men jag vet inte om det var pelletsen eller fiskar som ätit på den eller både och!
              Har bara hört talas om detta innan och är själv inte säker på att det är orsaken. En del säger att man ska låta pelletsen svälla först innan man matar. Detta gör jag fortfarande inte idag.

              /Kid

              Kommentar

              • sofie
                Användare
                • oktober 2003
                • 68

                #8
                Jag lägger pelletsen i blöt innan jag utfodrar. Det är inte så att fiskarna flämtar med de andas fort. När jag köpte akvariet (begangnat) hade han som haft det bara haft en pump i (han hade oxå malaw) det var därför jag täknte att det kanske hade varit tillräckligt med en av dem? Där är minst 4-5 honor till varje hane och ca 30 fiskar.
                Sofie
                450 L Malawi:
                Labeotropheus Trewavasae
                Metriaclima Esterae
                Tropheops sp chilumba
                Aulonicars Röd rubin
                Melanochromis Johannii

                540 L
                C Frontosor Blue Mpimbwe

                30 L
                Endlers Guppy
                och lite malar.

                Kommentar

                • Kid
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 256

                  #9
                  Tycker att du gott kan ha båda pumparna igång.
                  Hmm, du nämner att det inte är första gången det händer.
                  Man brukar ganska lätt upptäcka sjuk eller döende fisk. I ditt fall låter det som om de dör plötsligt! Konstigt.
                  Hoppas du reder ut det.

                  mvh
                  /Kid

                  Kommentar

                  • sofie
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 68

                    #10
                    Nej... det redde inte ut sig. Igår fiskade jag upp tre döda fiskar och idag är det en till som håller på att dö !!!!
                    Temperaturen är 27 grader, pH 8. Bytte vatten igår igen.
                    Fisken som inte mår så bra i dag lägger sig på bottnen och simmar konstigt (in i glaset bla). Alla andra fiskar i karet mår bra.
                    Kan det vara någon parasit som spökar? ?
                    Börjar få panik på det här!!!!!!!!!!!!!!
                    Sofie
                    450 L Malawi:
                    Labeotropheus Trewavasae
                    Metriaclima Esterae
                    Tropheops sp chilumba
                    Aulonicars Röd rubin
                    Melanochromis Johannii

                    540 L
                    C Frontosor Blue Mpimbwe

                    30 L
                    Endlers Guppy
                    och lite malar.

                    Kommentar

                    • Beab
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 19

                      #11
                      Sofie,
                      Jag delar din sorg, äter alla fiskarna? Är det någon som liksom hostar och eventuellt far runt och flaxar? Detta kan då vara buksot, förmodligen orsakad av för mycket mat eller att inte rätt bakteriekultur har funnits i akvariet. Det senare kan bero på för kliniskt rengöring av filter och sand där alla goda bakterier finns.
                      Micke

                      Kommentar

                      • sofie
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 68

                        #12
                        I går fiskade jag upp en som tog sina sista "andetag" då såg de andra fiskarna ut att må bra. I dag var det en annan fisk som ser riktigt dålig ut (denne såg bra ut igår) men de andra ser fortfarande ut att må bra.
                        Tänkte ett tag att det kunde hänt något med kolstenen jag har i karet men då hade det väl varit fler som varit dåliga??
                        Detta hände för något år sedan oxå fiskarna dog en efter en visste inte vad jag skulle göra, men en dag så var det plötsligt bra igen. Jag fattar inget[?]
                        Har en medicin här som heter nifurpirinol men det vågar jag inte ge när jag inte vet vad det är som försigår i karet...
                        Tänkte ta med vattenprover till en akvarieaffär och se vad de har och säga men det är ju inte alltid man blir klokare av det.
                        Sofie
                        450 L Malawi:
                        Labeotropheus Trewavasae
                        Metriaclima Esterae
                        Tropheops sp chilumba
                        Aulonicars Röd rubin
                        Melanochromis Johannii

                        540 L
                        C Frontosor Blue Mpimbwe

                        30 L
                        Endlers Guppy
                        och lite malar.

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • april 2002
                          • 880

                          #13
                          Om du misstänker kolstenen kanske du skulle prova med att byta ut den mot vanlig j-a gråsten, den är väl så säker som sten kan bli.
                          Inte för att jag tror att det är den, men har ett tvivel smugit sig in är det väl idé att utesluta det för sin sinnesfrids skull, "så har jag i alla fall provat det".

                          Kommentar

                          • Beab
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 19

                            #14
                            Det finns inga vattenprov vad jag vet som kan säga om fiskarna har bukvattensot.
                            Kolstenen är inte problemet!
                            Står fisken still och inte äter är jag ganska övertygad om att det är "Malawi mage" dvs. bukvattensot. Det är typiskt att en fisk ser bra ut ena dagen för bli dålig ganska fort som du beskriver. Nifurpirinol kan hjälpa men du behöver även en annan medecin då det finns två varianter av soten. Ring Kent i Nol, länk finns på förstasidan, han kan hjälpa dig med medecin och hur du skall dosera.
                            Bland annat skall alla filter läggas direkt i akvariet och matning får endast ske sparsamt varannan dag.
                            Du har inte sätt slutet ännu och många fiskar kommer att gå åt.
                            Men med medecin förhindrar att friska fiskar dör.
                            Micke

                            Kommentar

                            • sofie
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 68

                              #15
                              Tänkte jag skulle ringa Kent i morgon. Jag var nämligen hos honom och köpte en hel del nya fiskar för tre veckor sedan. Håller tummarna på att han kan hjälpa mig.
                              [quote][Det finns inga vattenprov vad jag vet som kan säga om fiskarna har bukvattensot/quote]
                              Tänkte att värdena kunde vara dåliga pga kolstenen.
                              Sofie
                              450 L Malawi:
                              Labeotropheus Trewavasae
                              Metriaclima Esterae
                              Tropheops sp chilumba
                              Aulonicars Röd rubin
                              Melanochromis Johannii

                              540 L
                              C Frontosor Blue Mpimbwe

                              30 L
                              Endlers Guppy
                              och lite malar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...