Är denna fisk sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waros
    Användare
    • februari 2004
    • 172

    Är denna fisk sjuk?

    Halloj. Jag skulle behöva lite åsikter om min kadangohona, jag har aldrig haft en sjuk fisk förr och vet inte om jag har det nu heller. Märkte precis att fått en vit yta på sidan..

    Här är en bild på henne:



    Kan det vara svamp eller är det bara lite avskavd fjäll som växer tillbaka? Skulle behöva lite råd om lämplig åtgärd att få henne frisk igen (om hon nu är sjuk dvs).
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Svårt att säga...
    Men ett tips:Ta ur skifferstenen från akvariet.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • waros
      Användare
      • februari 2004
      • 172

      #3
      Det har jag faktiskt inte tänkt på innan, att dom kanske kan skada sig på den, det händer ju att dom jagar varandra bakom den, tack för tipset.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Nja,tänkte mest på att stenar typ skiffer och kolsten kan börja läcka en massa otrevligheter som inte är bra för fiskarna.Då ser det ut som skifferstenen på bilden din.Ser ut som den "rostar".
        Din fisk har ett sår ser det ut som och det borde nog behandlas.Någon här på forumet vet nog vilket medel som lämpar sig bäst.
        Sedan är det ju frågan om var såret kommer ifrån.Om det uppstått pga lösta metaller fr stenar el nåt annat blir ju svårt att bevisa.Men det KAN ju vara så...
        Råkade själv ut för en liknande grej för nåra år sen med en gr Aulonocara som gick i ett kar med svart marmorkross.Hanen i karet fick på sidan ,som hos din,ett litet sår som snabbt blev infekterat.Hörde mig runt lite och fick som råd att medicinera och plocka ur gruset.Blev bra sen!Orsaken sas bero på metallföroreningar i gruset.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • waros
          Användare
          • februari 2004
          • 172

          #5
          Hmm, de där skifferstenarna har haft den där missfärgningen sedan jag köpte dem, de hade varit i ett annat akvarium förrut. Har haft dem i mitt akvarium rätt länge utan problem. Fast om det nu är så att de kan börja 'läcka' så ska jag nog plocka ut dem. Undrar fortfarande vad jag ska medicinera med. Någon som har något förslag?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Fisken har ett sår och ur det läcker det salter och in i fisken strömmar vatten. Om orsaken är ett sår som infekterats eller endast ett sår är svårt att veta och spelar kanske inte så stor roll. Du bör höja salthalten i vattnet fisken går i samt behandla mot utvärtes svamp svamp och bakterier eftersom det ofta angriper sår, särskilt som fisken får sänkt motståndskraft pga. störd saltbalans. Bäst är det att göra det i ett annat akvarium, det smittar säkert inte och det är gissningsvis en annan fisk som orsakat skadan genom att jaga fisken. Lämplig medecin kan innehålla metylenblått. Kör inte på med något tungt bakteriedödande preparat. Rädslan för skiffer och särskilt kolsten ser jag som överdriven. Alunskiffer ska undvikas.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • waros
              Användare
              • februari 2004
              • 172

              #7
              Ok, jag har ett tomt 64 liters akvarium som jag kan fylla upp. Om jag gör det, hur ska jag gå tillväga sedan? Först i med salt (hur mycket?) och sedan i med medicinen?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Kör i 1/4 - 1/2 dl salt i ditt 64l akvarium. Lägg gärna i ett par blomkrukor i lera, en med öppningen bakåt och en med öppningen frammåt. Sedan kan du köpa en medecin som går mot både yttre bakterier och svamp. Fråga i affären. Annars går det kombinera Myxacin och Protozin, eller bara köra Myxacin. Saltet är rätt effektivt mot svamp.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  citat:Lägg gärna i ett par blomkrukor i lera, en med öppningen bakåt och en med öppningen frammåt.
                  ??

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:??
                    Ja, eller en massa stenar eller vad som helst som skydd till firren. En ganska ostressad eller inte alltför stressad fisk gillar att stå skyddad och blicka ut över det öppna vattnet (rummet) medan en tokstressad fisk vill ligga och trycka. Jag kör alltid i två blomkruker på det sättet jag beskrev till spottande honor eller sjuk fisk som går i ett akvarium som egentligen är för litet.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Oki...

                      Kommentar

                      • waros
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 172

                        #12
                        Nu så är akvariet igång med två krukor till och med Måste bara få upp temperaturen. Filtret är helt nytt, kanske är en idé att vrida ur filtrena från malawiakvariet i detta för att få lite bakteriekultur?

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ta vatten ifrån det stora akvariet istället för att vrida ur filtret. När du medicinerar behöver du egentligen bara cirkulation i akvariet...eller så kan du använda dig av en luftpump med syresten.

                          Ge ingen mat...eller ytterst lite som hon plockar upp snabbt och äter direkt.

                          Kommentar

                          • waros
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 172

                            #14
                            Hmm, jag har redan fyllt det med vatten. Jag kan visserligen hälla i en hink eller två från det stora akvariet sedan.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Du behöver inte ha fisken där under en längre tid utan under några timmar till något/några dygn så att medicinen kan få tid att bearbeta...

                              Det kan ofta vara riktigt funktionellt att ge fiskar medicinbad (t ex med Aqua Furan vid bakteriella sjukdomar) under ca 30min för att sedan återinsätta fisken i sin vanliga miljö.

                              Ola Svenssons råd är bra att följa...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...