Varför dör mina Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beab
    Användare
    • juni 2004
    • 19

    Varför dör mina Malawi?

    Mina fiskar dör en efter en, först trodde jag att det var buksot men symptomen är inte den samma. Fiskarna magrar av och slutar äta för att sedan dö orkeslösa. Kan det vara något gift i akvariet?
    Akvariet är inrett med skiffer från Bohuslän vilket jag börjar misstänka kan vara orsaken.
    Kan stenar/skiffer vara giftiga?
    Jag har matat med räkmix och Hirkari Cichlid Gold. Jag tror att den senare inte är optimal för Malawi eftersom den innehåller mer fibrer än andra foder som jag blivit rekomenderad. Kan detta vara orsaken?
    Är det någon som kan råda mig och ge mig en förklaring varför fiskarna dör?
    Tack på förhand
    Micke
  • Christer T

    #2
    Skiffer innehåller olja som kan frigöras och vara skadligt för fiskarna.

    Kommentar

    • Beab
      Användare
      • juni 2004
      • 19

      #3
      Ok skiffer är inte nyttigt med andra ord.
      Jag plockar ut skiffret.
      Micke

      Kommentar

      • Bjurström
        Användare
        • maj 2003
        • 37

        #4
        Tror inte det är skiffer som är problemet. kan vara lite olja och metaller i, beroende på vad för slags skiffer det är. Men det borde inte läcka ut så mycket och man byter ju vatten relativt ofta oxå, så tror inte det blir höga metallnivåer eller annat som kan vara giftigt. Jag har också skiffer av nåt slag från bohuslän och har varit rädd för samma sak, men tror inte det gör något. De gånger jag haft problem och några malawiciklider dött har det sannolikt fel mat (för fet), för mycket (dålig vattenkvalite) eller lite mat (svält), bråk mellan fiskarna, för dålig vattencirkulation (syrebrist). När jag ändrat de parametrarna har det blivit bra enligt min bedömning.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Skiffer och kolsten kan släppa metaller-icke bra!! Sten/grus som ser ut att rosta är ej lämpligt i akvarium.Ut med skiten!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Beab
            Användare
            • juni 2004
            • 19

            #6
            Skiffret har jag haft länge, över 10 år, men har nyligen sattigång akvarium igen efter uppehåll. Jag minns att jag för 10 års sedan också hade lite problem och misstänkte skiffret. Nu är allt skiffer ialla fall ur akvariet och jag får fixa andra stenar som inredning.
            Jag byter vatten en gång per vecka och matar ganska sparsamt. Dubbla filter på 1000 liter/minut borde innebära bra rening och syresättning.
            Micke

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              -Hur länge lät du karet gå innan du stoppade in fiskarna ?
              -Du kan ha fått en vatten instabillitet i ditt akvarium.
              -Jag har själv massor av bla. skiffer i mina tankar; -men har hit in
              tills inte haft några som helst problem !
              -Det kan tilläggas att jag faktiskt hadde problem med råda-sand en gång....

              Kommentar

              • Beab
                Användare
                • juni 2004
                • 19

                #8
                Vatten värdena är enligt följande
                Ph=8
                GH=4
                KH=3,5
                NO2=0
                Jag misstänker inte vattenvärdena men det kan vara buksot.
                Micke

                Kommentar

                • Mangan
                  Användare
                  • november 2003
                  • 86

                  #9
                  Skulle tippa på att det e en baktriell sjukdom, kommer ej ihåg vad den heter. En polare hade samma skit i sitt kar för ett tag sedan och han medicinerade med octozin och nifurpirinol.
                  Mvh
                  Mangan

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Lämna in en sjuk fisk för obducering så kommer du få veta exakt vad som e fel så slipper du undra, du kan stoppa den i en påse med is o skicka den någon fiskveterinär=)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Beab
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 19

                      #11
                      Har redan konstaterat efter test att det var något fel på skiffret, bildar en oljig hinna på ytvattnet. Till råga på allt elände har detta försvagat mina fiskar som åkt på bukvattensot.
                      Medicinerar för tillfället mot soten och dom repar sig sakta men säkert.
                      Micke

                      Kommentar

                      Arbetssätt...