Vilka växter använder du...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • maj 2004
    • 11

    Vilka växter använder du...

    ...till dina Malawiciklider. Det skulle vara roligt att få några tips om fina och passande växter.
    Ingen kan allt, men alla kan något.
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Anubias barteri,Jättevallisneria och en till som jag inte kommer ihåg namnet på funkade bra i malawikar när jag hade växter däri för ett tag sen..

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      Jag har bara javaormbunke.

      Andra bra arter är vallisneria och crinumlökar
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Cryptocoryne crispatula var. Balansae och Cryptocoryne aponogetifolia är andra växter som fungerar bra i malawikar.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Hampe90
          Användare
          • juni 2004
          • 14

          #5
          Jättewallisinera

          Kommentar

          • reecord
            Användare
            • februari 2004
            • 341

            #6
            äter inte malawi växter?
            Sydamerika

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              ytterst få utav dom gör det....

              Kommentar

              • Christopher
                Användare
                • april 2002
                • 72

                #8
                Anubias o crinomlökar.

                Cryptocoryne och vallisneria måste isf. plateras ett tag innan du släpper ner fiskarna i karet så den hinner rota sig.
                Annars lär cilliderna gräva upp o massakrera dem.

                Finns risk för att de tuggar i sig en del av dem också.

                Jo ciklider äter visstdå växter. Tangan. cilider kanske inte äter växter i samma utsteckning som malawi men visst äter de också växter!

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Christopher

                  Jo ciklider äter visstdå växter.
                  Jo visst finns det ciklider som äter växter, men det är väldigt få ciklider i malawisjön som gör det. Det finns säkert några fler men de enda utpräglade växtätande cikliderna i malawisjön som jag kommer på är Protomelas similis och P. kirkii.
                  Sen finns det många allätande arter som ibland kan äta lite av växter, ett vanligt exempel är Cyrtocara moorii.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Christopher
                    Användare
                    • april 2002
                    • 72

                    #10
                    Nänä pekade inte på att fiskarna skulle vara speciellt utpräglade till att äta växter. Utan just det att de flesta fiskar äter mer eller mindre växter precis som du sa.

                    Och ligger sen växterna och flyter omkring i vattnet går även de som i vanliga fall inte skulle ha rört växten på och drar och biter på den.

                    Och att cikliderna gräver upp växterna är inget ovanlig innan de är ordentligt rotade.

                    Det han ville ha svar på var väl vilka växter som var bäst lämpade för cikliderna?



                    Mvh. Christopher

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      citatet han ville ha svar på var väl vilka växter som var bäst lämpade för cikliderna?

                      Nja han fråga

                      citat: äter inte malawi växter?
                      Och som jag (och Micke) sa så är det ytterst få som ÄTER växter men om han undra om dom kan knuffa omkring växter och ibland få in lite växter i mun så då får jag svara

                      "Jo alla malawiciklider "äter" växter"

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        Mina rör inte min vallisneria spiralis. Har golden, hongi red top, t.intermedius, Aulonocara röd rubin och aul. jacobfreibergi. Har inte haft några som helst problem.

                        Däremot i mitt tropheus-akvarie finns inga vallisneria kvar, tror att hästnosrana och troffarna är grymt bra på att bita av växterna (båda har ganska breda munnar).
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Christopher
                          Användare
                          • april 2002
                          • 72

                          #13
                          HeNkEdeh: Jag sa det att vallisneria mfl. växter som inte har rotat sig gräver cikliderna rätt lätt upp och sen vet du det när det inte finns någon sand runt rötterna på växterna och så, då flyter den upp och det var det jag menade med att de gärna biter en del på växterna som fyter omkring. Därmed är det ju inte någon speciellt lämplig växt. Eller hur? --->

                          Hur förklarar du/ni då att sätter jag ner typ vallisneria eller någon liknande växt i mitt akvarium kommer bladen så småningom försvinna tills det inte är något kvar av dem? De ända som klarar sig är just anubiasen o crinumlökar? Skum fråga om inte fiskarna äter på bladen, eller hur!

                          Kommentar

                          • Christopher
                            Användare
                            • april 2002
                            • 72

                            #14
                            HeNkEdeh: Jag sa det att vallisneria mfl. växter som inte har rotat sig gräver cikliderna rätt lätt upp och sen vet du det när det inte finns någon sand runt rötterna på växterna och så, då flyter den upp och det var det jag menade med att de gärna biter en del på växterna som fyter omkring. Därmed är det ju inte någon speciellt lämplig växt. Eller hur? --->

                            Hur förklarar du/ni då att sätter jag ner typ vallisneria eller någon liknande växt i mitt akvarium kommer bladen så småningom försvinna tills det inte är något kvar av dem? De ända som klarar sig är just anubiasen o crinumlökar? Skum fråga om inte fiskarna äter på bladen, eller hur!

                            Varför ska man då ge fiskar ärter, sallad, spenat mm om de inte äter bladen på växterna?!

                            Fjärilscikliden: Näe har de väl rotat sig så brukar de kunna stå emot en del. Men det jag menade var att det kanske inte är någon större ide att sätta ner vallisneria i ett redan bebott akvarium?. (Jag personligen, har också intermedius, golden, aluncaror mfl. i mitt akvarium.) Visst de är kanske inte de som gräver mest, röd zebrorna är kanske de som är lite duktigare till att gräva, mfl.) Hade jag satt ner vallisneria så hade de inte varit kvar speciellt länge.



                            Men men..

                            Tycker det är konstigt att mina fiskar käkar upp våra blad men att era inte käkar några växter ALLS.. Trots att vi lägger ner HELA salladsblad, och mängder av ärter till våra. O Några malar har vi INTE i akvariumet heller.

                            Aja.. Får gärna svara mig, efter att ni svarat på axa`S fråga också.

                            Kommentar

                            • Christopher
                              Användare
                              • april 2002
                              • 72

                              #15
                              Tillägg till Fjärilscikliden: Eftersom vallisneria förökar sig väldigt snabbt med sidoskotten när den väl har etablerat sig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...