720 Tanganyika, vilka firrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    720 Tanganyika, vilka firrar?

    Hejsan allesammans!
    Nu sitter jag här hemma på ett 720 som skall bli Tanganyika-kar. Jag vill gärna ha lite idéer på vilka firrar som kan passa.

    så här är det:
    Jag har redan ett gäng Cyathopharynx furcifer ruziba mellan 7 och 10 cm, dessa skall ha trevligt sällskap. Akvariet skall alltså innehålla fin sand och har redan en invändig frigolitbakgrund. Vissa stenpartier kan behövas till furicferhonornas skydd.

    Filtreringen kommer att skötas av två Eheim 2252 kraftpaket(1200l/h st) och ett Eheim 2017 ytterfilter (840l/h, 6l filteryta). Detta hoppas jag är tillräckligt, annars ha jag även en 600liters eheim innrfilter som extra ifall det behövs.

    skriv gärna om filtereringen kommer att räcka och hur mycket ljus jag borde ha (just nu 4st 90cm rör, aquarelle).

    Fiskar som är givna:
    Cyathopharynx furcifer ruziba (har redan inhandlats)

    Resten är firrar jag funderar över att ha med dem (dock inte alla tillsammans, dvs bara olika arter jag funderat på):

    Xenotilapia flavipinnis - har jag ett gäng, väldigt vackra firrar. 4 stycken sitter jag på just nu.

    Neolamprologus brevis - har alltid gillat dessa snäcklekarna, de lever ju som par istället för i en rörig grupp som mina L.similis. ett eller två par räcker nog...

    cyprichromis leptosoma "någon variant" - har sett flera olika varianter, de flesta väldigt snygga. 20 st eller?

    cyprichromis leptosoma jumbo kitumba - en leptosoma jag skarpt gillar. 20 st låter kanske vettigt?

    Benthochromis tricoti - får se vad ni säger om dem, det känns dock väldigt spännande med Benthochromis tricoti, de skall vara en jäklar på att gå o dö så fort man nyser. Antal har jag ingen aning om.

    lamprologus similis - har redan en rejäl grupp om 15st, de är underbara men tar upp mycket bottenplats, där har brevisen fördel med att bara har några få skal

    Opthalmotilapia ventralis - Är nog aggressivare än furcifern och kanske kan hålla frucifern på plats (om de håller på att jaga ihjäl varandra), dock vill jag ju ha en fullt utfärgad furcifer i akvariet och inte en stoor grå sill. Ventralisen har dock fördel i att den också har grymt fina färger. Då hade jag tänkt mig ett bra gän med ventralis, minimum 15, troligtvis runt 20.

    Ge mig förslag på olika kombinationer som funkar med furcifern, funkar inte några kombinationer alls så säg det. Finns det andra arter som jag inte nämnt som fungrar bra med furifern, SKRIV!!

    När ni skriver vill jag ha: artnamn, hur många man skall ha minimum och hur stora de blir samt några personliga kommentarer och funderingar är inte heller helt fel. Revirhävdandet är ju av stor vikt eftersom furcifern skall vara den dominanta arten.

    Hoppas på lite roliga och intressanta svar från Tanganyika-galningar
    Mvh Jonas Eriksson
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    #2
    Hej.
    Det där låter spännande!
    Cyathopharynx är ju knöliga fiskar med det vet du säkert redan, och tänk på att det är ju egentligen C. Foai som är det snyggaste, kallas ofta fortfarande furcifer eller "Dark furcifer" och det är den snyggaste fisken som finns!! X. Flavipinnis och C.leptosoma funkar utmärkt tror jag tillsammans med Foai, även N.Brevis, kanska ska du passa dig för ventralis som du skriver även Jumboleptosoma kan bli stökiga men kan funka, N.similis kan faktiskt skrämma skiten ur det mesta ibland, jag hade fullvuxna E. Kilesa och X. Ochrogenys i ett 2m-kar som helt tuktades av Nmultifasciatus som sålunda fick flyttas.
    Cyathopharynx är krävande firrar, mitt förslag är att du börjar med dom och kolla om den funkar alls, gör det det så introducera en snäll art i taget och kolla efter om det funkar.
    Hej hopp och lycka till
    Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Ang. furcifer och ventralis :
      Jag har snackat med en snubbe som har C.furcifer tillsammans med ett gäng O.ventralis sumbu och ventralisen är fullt utfärgad hela tiden medan furcifern bara färgar ut fullt vid lek. Dvs, när furcifern leker är det den som regerar, resten av tiden har ventralisen kontroll. Detta förhindrar långvarig mobbing från furciferns sida och det verkar fungera bra. Detta är vad jag kommer ihåg från samtalet, man kan ju ha fått visa detaljer fel. Det verkar dock vara vettigt om man har problem med mobbande furcifer att ntroducera ett större gäng av en aggressivare art som håller furcifern på plats.

      Ang. L.similis: Dessa firrarna har jag plats till i ett annat akvarium så det är lugnt med dem, kanske jag äntligen kan få lite yngel att överleva från dem (ett gäng compressiceps shell käkar allt smått i det akvariet).

      Foai och furcifer, där är ju skillnad mellan att foaien är mörkare och har annat "färgschema" med lite "marblings" som engelsmännen kallar det. Furcifern verkar vara mycket ljusare i färgena (mina ruziba visar ett mycket vackert blått skimmer i vissa vinklar nu vid 10cm). Jag hade dock bara möjlighet o få tag i ruziban när jag köpte dem så jag slog till, det kanske blir andra grupper med furcifer i framtiden ifall jag hittar andra varianter eller om denna gruppen inte skulle fungera. I vilket fall som helst så är det riktigt fina firrar allesammans, både foai och furcifer.

      En förhoppninsvis vettig uppsättning:
      Cyathopharynx furcifer ruziba -har 3+4, skall nog försöka få tag i fler, affären där jag köpte dem kunde tyvärr bara fixa dessa för samma dag bokade en annan affär resten av furciferna från grossisten.

      Xenotilapia flavipinnis 4st som jag redan har, ett par och två överflödiga

      N. Brevis ett eller två par, blir nog ganska vettigt.

      Cyprichromis leptosoma, ingen aning om vilken variant, men ca 20 blir nog ganska vettigt.

      Eller en annan uppsättning ifall furcifern skulle försöka slå ihjäl varandra hela tiden:
      20 Ophthalmotilapia ventralis
      3+4 C.furcifer
      2 pra av N.brevis
      4 X. flavipinnis
      inga leptosomor eftersom där är så många ventralisar.

      Kommentera mera
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #4
        "Ruziba" tror jag är en foai, Furcifern lever i södra delen av sjön och ser likadan ut överallt nästan, men inte lika snygg som "Ruziba", finns dock nån av dom där man är lite osäker vilken art den tillhör, (det är egentligen det mörka i ventralfenorna som bestämmer arttillhörighet). Som sagt, dessa fiskar är urkrångliga ibland, jag har misslyckats rejält flera gånger (många doda vänner också) men så ibland så ser man dom ursnygga och välmående och men vet inte hur det gick till! Jag skulle nog ändå satsa på leptosomor, vanliga eller Jumbo, i stället för Ventralisar som sällskap till Cyathopharynx, men som ofta med ciklider: det kan ju funka.
        Hej
        Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Ruziba är ingen Foai
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • TroffeMicke
            Användare
            • februari 2004
            • 412

            #6
            Furcifer och Opt.ventralis korsar sig med varandra,så ett varningens ord.

            Var också medveten om att O.ventralis är en mkt. tuffare fisk än Furcifer och gärna trycker ner dina Furcifer.

            Jag skulle hålla mig med antingen det ena eller det andra.Inte bägge sorterna i samma kar.
            Mvh.Micke

            http://www.troffemicke.com/

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              Jahaja.... Cyathopharynx beskrivs på sidorna 186-190 i "tanganyikan cichlids in their natural habitat" och just Ruziban och en från Rutunga råder det viss osäkerhet om (som jag nämnde i tidigare inlägg men var då inte säker att det var just dessa det gällde) ruziban är lite ljusare och har ljusare analfena men likafullt mörk ventralfena alltså inte en C.furcifer, om det sedan mynnar ut i en tredje art är väl ännu osäkert, som så mycket just gällande dessa firrar, sålunda är kanske inte det tvärsäkra uttalandet att "Ruziban inte är en foai" helt på sin plats,(läs gärna sid.190 i ovan nämnda bok) men kan säkert visa sig helt rätt om ett tag.......
              Hursomhelst snyggast firrana i universum! Om ni har lust kan ni ju kolla mina bilder på www.stockholmsciklidklubb.com på en C.foai från N´kondwe som var den minst snygga jag såg (men råkade få en bra bild).
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • Carl
                NCS Medlem
                • maj 2002
                • 374

                #8
                Hmmm.... mystiken tätnar. ursäkta "Fjärilcikliden" att jag lämnar ämnet ett smula.
                sid.190 i Konings bok jag skrev om ovan är ju en smula oklar, dels så ifrågasätter konings om furcifer överhuvudtaget finns i norra delen, sedan säger han att just den kanske är "den riktiga furcifern" men han kallar den "cf. furcifer" vilket jag tror betyder att man inte riktigt tror att det är en furcifer... och jag drar mig till minnes en liten pratstund jag hade med konings om just denna fisk när jag träffade honom förra året i Afrika men minns ,fanken ta mig, inte riktigt vad han sa, och boken har ju en del år på nacken nu. Jag ska försöka komma ihåg att fråga om detta nästa gång jag mailar Konings annars vore det ju kul att höra om nån har tillgång till nån färskare information, men det verkar ju dock som att min namne Carl "cutekid" är nära sanningen, men vad är det då för fisk undrar ju vän av ordning, är det en furcifer så kan man ju undra vad alla "furcifer" i södra delen av sjön är för art.....
                I alla fall intresant
                Hej igen
                Carl Westholm
                www.stockholmsciklidklubb.com

                Kommentar

                • ZakatH
                  Användare
                  • april 2004
                  • 313

                  #9
                  Variabilichromis moorii verkar vara en intressant fisk, har ingen erfarenhet överhuvudtaget av den dock =)

                  Info:

                  Bilder:

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    SZakath: Ser ut som en ganska elak substratruvare och ev. en rovfisk, inget jag är intresserad av eftersom furcifern behöver vara dominerande i karet.

                    Troffemicke: Tackar för den upplysningen, då skall jag alltså inte satsa på blandningen furcifer-ventralis.

                    Carl: Det gör inget att du driver ifrån ämnet lite, det är trevligt med lite extra information. skicka gärna ett mail eller inlägg när du får svar från mr Konings.

                    N.brevis blir no ett par viltfångade, det ser inte bättre ut (eftersom jag bara hittar sunspot ikola i handeln, den är jag inte intresserad av). Då kan ett gäng neuthauma vara på sin plats.

                    Skriv på mera, det är roligt med många kommentarer
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...