Golden + Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Jag tycker absolut att du skall prova på Demasoni. Om du känner att det finns en viss risk med Demasoni så kan du alltid försöka få tag på en odlad grupp F2 eller liknande då de oftast är lite mer härdiga.

    En faktor som gör att en Demasoni grupp dör bort är aggressionen mellan den dominanta hanen och övriga gruppmedlemmar, därför råds man ha en relativt stor grupp att starta med.

    En annan faktor som också skall tas med i sammanhanget är att Demasoni är känsliga för miljöbyte och detta medför stress som senare mynnar ut i försvagning av immunförsvar mot sjukdomar.
    Jag förlorade två av mina inköpta tolv genom att de inte klarade med förflyttningen. De hade inga tecken på invärtes sjukdomar, såsom "bukvattensot" (vilken kopplas samman med Demasoni lika ofta som med Tropheus). Resterande grupp har klarat sig fint och ser riktigt välmående ut.

    Kommentar

    • Mcoist
      Användare
      • oktober 2003
      • 154

      #32


      Hmm konstigt jag har aldrig haft några problem med mina maingano är nog den snällaste fisken jag har i mitt kar. Går med rödzebra, Socolofi, 1st yellowbelly, trewawasae,

      Funkar utmärkt skall utöka gruppen snart dom är 6 nu. Och har inte sett någon som hällst aggresivitet varken gentemot varandra eller mot andra fiskar. Och har aldrig hört någon kompis heller som haft några sådana tendenser med sina.
      1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #33
        De första gångerna jag försökte hålla Demasoni var grupper om 15st (i 750 l).Det gick INTE.Prövade vid två tillfällen.Det slogs alltför våldsamt i burken och de utsatta fick aldrig nån chans att återhämta sig.Ett par år senare skaffade jag en grupp på 22st, samt att jag fyllde på med fler från de första kullarna.Det slogs "hej vilt" ibland men aggressionerna kunde spridas ut på fler.(Dessa gick då i hop med Ps. Polit i en 375:a.(de först med M.Zebra & L. Fuelleborni & rödzebra)).
        Tror också att de inte ska ha ett allt för litet akvarium...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Dutten
          Användare
          • juni 2004
          • 18

          #34
          jag tror ni har övertalat mig att inte skaffa demasoni...
          skulle det istället passa med rödzebra och golden?

          Kommentar

          • spec_mats

            #35
            personligen tycker jag att rödzebra o golden är ganska trista, men visst funkar det-rödzebran kommer att dominera.

            Kommentar

            • Dutten
              Användare
              • juni 2004
              • 18

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

              personligen tycker jag att rödzebra o golden är ganska trista, men visst funkar det-rödzebran kommer att dominera.
              på vilket sätt?

              Kommentar

              • spec_mats

                #37
                som sagt det är min egen personliga åsikt,båda arterna tillhör de mer fredliga mbunas och det innebär inte bara positivitet-de saknar det driv och aktivitet som utmärks av de mer livliga arterna-och dessa två arter ger ett ganska passivt intryck som jag tycker är trist, skillnaden är faktiskt ganska stor.fundera på varför tropheus är så populära, en anledning är dess aggressivitet som generar ett intressant socialt beteende-som visserligen är utmanande men trots det väldigt intressant.
                Det är därför som jag ständigt hänvisar till släktet Melanochromis-inte bara för att de är vackra utan dessutom mer intressanta.

                Kommentar

                • mikro
                  Användare
                  • november 2002
                  • 666

                  #38
                  Jag kan ju då inlägga att jag aldrig haft några problem med demasoni, inte ens i mindre grupper. jag vet dessutom folk som hållt dom som 1+2 och fått det att fungera med lek och övriga akvarieinvånare! Jag tycker absolut du ska prova själva! Försök att hitta någon privatodlare av dom däremot eftersom butikerna tar ut löjliga överpriser för dom.

                  Jag har haft demasoni ihop med golden och rödsebra och tyckte det fungerade bra. Eftersom mina golden var störst och hade dominans innan jag skaffade mina demasoni tror jag det hjälpte till lite att hålla aggressiviteten nere. Demasonin ger sig inte så ofta på andra än artfränder, enligt mina erfarenheter, och om det är en annan fisk som är dominant i akvariet i övrigt så lugnar det ner stämningen ytterligare lite.

                  Hoppas det gav lite bättre reklam för en snygg och trevlig fisk än övriga inlägg ; )
                  /Mikael

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    #39
                    lite mer reklam..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...