Golden + Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    Användare
    • juni 2004
    • 18

    Golden + Demasoni

    Jag funderar på att skaffa vtå grupper av L.caeruleus och Ps. Demasoni till mitt 222-liters kar.
    hur många fiskar bör jag ha av varje sort?
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Demoasoni kan vara ganska tuffa, medan Golden är väldigt snälla. Jag har svårt att tro att det blir någon vidare balans i karet.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det är en hel del personer som har just dessa två arter tillsammans och det verkar fungera bra för dom.

      Jag har 10st Demasoni tillsammans med ca10st Golden och 6st Röd Zebra i mitt 375L. Det fungerar hur bra som helst hittills...Demasoni är dock inte fullvuxna utan "mitt emellan".

      Kommentar

      • spec_mats

        #4
        låter som obalans-men teori o praktik...Golden verkar vara en ganska mesig mbuna och trivs nog bättre med ett lungnare sällskap, kanske en annan labidochromis? typ Perlmutt

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jepp...det är klart att det är fruktansvärd obalans. Precis lika mycket som det är att blanda mbunas med icke mbunas...men det gör ju ingen.

          Kommentar

          • Dutten
            Användare
            • juni 2004
            • 18

            #6
            hur skulle det funka med demasoni och rödzebra?

            Kommentar

            • spec_mats

              #7
              det låter bättre, vilken art prioriterar du?

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Anledningen till att jag tycker att Demasoni och Golden fungerar bra ihop är att Golden inte är revirhävdande. Man råds ofta att skaffa ganska stor grupp av Demasoni för att t ex sprida aggressionen.

                Att då skaffa en annan art som inte är aggressiv alls torde skapa en lugnare miljö då den dominanta hanen inte jagar runt lika mycket då det finns fler att fokusera sig på.

                Det råds t o m att man har yngel/ungdjur tillsammans med arter som går hårt på varandra för att sprida aggressionen och få de ledande (hane och hona) att lugna sig. Jag har själv sett att denna idé funkat i praktiken.

                Kommentar

                • robb

                  #9
                  Funkar utmärkt har kört dom ihop i ett 375 ca 1 år,den som bestämmer är golden hanen.Demasoni är inte så intreserad av andra fiskar,det man bör tänka på med demmor är att mata försiktigt o mycket grönt i maten.

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 985

                    #10
                    Det är nog den vanligaste Malawi-kombinationen, skulle jag tro. I stort sett funkar det. Jag har dock sett många äldre rödzebra-hannar som terroriserar *alla* andra invånare i akvariet oavbrutet.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • Dutten
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 18

                      #11
                      om jag nu skulle skaffa demasoni ocg rödzebra till mitt 222liters...hur många ska jag då ha? hur bör könsfördelningen vara?

                      Kommentar

                      • spec_mats

                        #12
                        Mitt förslag är två 10-grupper med jämn könsfördelning-ditt akvarium är i minsta laget men det går kanske ändå.

                        Kommentar

                        • Dutten
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 18

                          #13
                          jag tycker att 10st rödzebra låter väldigt mycket..
                          skulle det inte räcka med 1+3 och 10 st demasoni?

                          Kommentar

                          • spec_mats

                            #14
                            Det går nog bra, men jag tror att det blir mindre tryck på rödzebrorna om de är fler än 4st

                            Kommentar

                            • Dutten
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 18

                              #15
                              hur stort filter bör jag ha? (innerfilter)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...