Billigt foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #31
    "Det bästa fodret" är ett foder fisken gärna äter, dvs ett foder som smakar gott för fisken. Sen bör det dessutom vara näringsmässigt bra, men ett bra foder skall vara smakligt.

    Kan berätta att smaklighet anses vara rätt viktigt vid kommersiell fiskodling, för att annars är det svårt att få fisken att äta tillräckligt mycket för att växa maximalt.

    Sen är min personliga åsikt att det existerar inget "bästa" foder. En av de bra saker jag tycke rman skall ta med sig från den länk jag postade förut är att en omväxlande diet är bättre än något enda "bästa" foder.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #32
      citat:Han verkar mena att det nyttigaste fodret inte är det som smakar godast, men att kommersiella tillverkare av försäljningsskäl måste göra foder som smakar så gott att fiskarna kastar sig över det, även utan tillvänjning. Det låter inte helt orimligt att det skulle styra valet av ingredienser så att man faktiskt inte får det nyttigaste fodret.
      Så det skulle vara positivt att fiskarna inte gillar fodret?????
      Självklart är det bara positivt att smakämnen är tillsatta så att fiskarna gillar fodret, förutsatt att det är ett bra foder förstås. Annars är det ju negativt.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #33
        citat:klat jag fatta att du mena att det är fler parametrar som spelar in, men det finns ingen anledning till att svära för det.
        Det var väl inte så farligt. Jag tycker nog att det känns mer fel att medvetet misstolka...

        Men ok det var onödigt att använda svordom. Ber om ursäkt ifall du tog illa upp.

        Så...nu kör vi på igen.

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #34
          Jepp det gör vi

          har väl egentligen inget att tillägga annat att räkmix är det bästa och billigaste fodret för de fiskar jag har. Om jag skulle mata med enbart flingor skulle jag säkert mata för 200kr/månaden om jag ska hålla mig till kvalitets(eller märkes)foder. Men nu matar jag endast någon snabb gång ibland med Tetra Rubin, max en gång i veckan.

          Tänk då på alla dessa killar som har fler burkar än mej, vet en som gör sej av med en kartong, på 11kg tror jag det är, wardley flingor till sin anläggning
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • spec_mats

            #35
            Det jag menar är ungefär som att mata min hund (greyhound) med chips eller royal canin-han väljer chips varje gång-det smakar bättre men är onyttigt, jag tror att det finns en grunläggande kunskap om vad som är nyttigt resp. onyttigt men den kommersiella aspekten av försäljning och lönsamhet styr över den faktiska kunskapen om vad som är det bästa näringsrika fodret för våra fiskar.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #36
              spec"mats": Man vet ganska bra vilka ämnen fisk går igång på, och de är inte på något vis onyttiga eller i motsats till nyttighet.

              Sen en liten reflektion. Vi människor går igång både på "nyttig" mat, som t.ex. jordgubbar eller biff, och "onyttig" mat, som t.ex. chips eller sega råttor - för att en gång i tiden var allt som innehöll stora mängder fett, protein, eller kolhydrater nyttig mat för oss, och ju större mängder av det, desto bättre.

              Problemet är inte att fett, protein eller kolhydrater är på nåt vis automatiskt onyttigt, utan att vi har ändrat livsstil så vi kan både få tag i obegränsat med fett etc, och inte behöver jobba så hårt att vi bränner av det igen.
              Vi har fortfarande samma smaklökar som stenåldersmänniskor hade, våra preferenser har inte hängt med i vad som hänt de senaste 50 åren.

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #37


                Ah jag tror inte att det är nåtot samband i att fiskarna gillar en viss mat så är den dålig.


                Mina fiskar blir som galna av min hemma gjorda räkmix och sliter isönder bitarna och glafsar i sig så dom inte får in en liten smula till i munnen men den är ju inte onyttig.

                Nej jag tror dom har smakämnen från något nyttigt i pellets och flingor.

                Varför försöka marknadsföra sig som bra och sen ha dåligt foder vad känar företagen på det besvikna kunder.

                Nej jagtror det är bra foder som fins på marknaden och aquatic nature ciklid pellets skall ju inneholla 16vitaminer enligt förpackningen så då måste det finnas det ochså enligt lag.
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • spec_mats

                  #38
                  Kul för er att ni är nöjda-jag och mina fiskar tycker ändå att det är skräp.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #39
                    spec "mats": Det skulle vara intressant att se hur du vet att vissa fodersorter är skräp...hur ser du det?

                    citat:men den kommersiella aspekten av försäljning och lönsamhet styr över den faktiska kunskapen om vad som är det bästa näringsrika fodret för våra fiskar.
                    Detta tror jag på...de skulle kanske kunna tillverka det optimala fodret men det är inte ekonomiskt intressant och kunderna är nog inte heller beredda att betala för det.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #40
                      citat:skräp
                      öpöpöp det där ordet är förbjudet här

                      Kommentar

                      • spec_mats

                        #41
                        Jag överdrev lite, men de flesta foder är tillväxtfoder med ett för högt näringsinnehåll och för lite fibrer-och i det långa loppet genererar det sjukdom, jag skulle vilja att ett foder är mer fiberrikt med ett magrare näringsinnehåll men den marknaden är för begränsad tror jag

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Öpöpöp Henkedeh...såååå roligt och såååå fyndigt.[:0]

                          Kommentar

                          • sofie
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 68

                            #43
                            ...så vad är ett bra komplement foder till malawi????
                            Har just börjat testa Hikari cichlid stapel och cichlid gold är det någon som har erfarenhet av dessa??
                            Sofie
                            450 L Malawi:
                            Labeotropheus Trewavasae
                            Metriaclima Esterae
                            Tropheops sp chilumba
                            Aulonicars Röd rubin
                            Melanochromis Johannii

                            540 L
                            C Frontosor Blue Mpimbwe

                            30 L
                            Endlers Guppy
                            och lite malar.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #44
                              Personligen så tycker jag att ett bra flingfoder är bra som komplement till en väl sammansatt räkmix.

                              Jag använder egen tillverkad räkmix tillsammans med Tropical´s Malawi flingor och Tropical´s Super Forte 36% Spirulina (denna ingår även i räkmixen).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...