Billigt foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tanganyikafreak
    Användare
    • juli 2004
    • 10

    Billigt foder?

    Vet någon var man kan få tag på billigt foder (i Malmö trakten) till sina små tanganyika firrar? Vad ska jag mata de med?
  • Mcoist
    Användare
    • oktober 2003
    • 154

    #2


    Är du rädd om dina fiskar och vill att dom skall ha vackra färger så skall du inte mata med billigt foder.

    Bas foder i pellets form så är aqatic nature ett mycket bra foder fiskarna får mycket vackra färger och så är det vitaminberikat.

    räkmix med blandning efter vilken typ av fisk du har om den behöver mycket grönt eller mycket fisk.

    Billigt foder är ofta lika med dålig fisk.
    1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

    Kommentar

    • Tanganyikafreak
      Användare
      • juli 2004
      • 10

      #3
      ok tack

      Kommentar

      • Bjurström
        Användare
        • maj 2003
        • 37

        #4
        Stämmer det eller är det en myt att billigt foder är dåligt foder?

        När jag läser på foderförpackningar tycker jag alla verkar ha ungefär samma ingredienser och även samma proportioner, som dessutom ofta är fel (t.ex. alldeles för mycket fett i nästan all pellets, om man ska ha det till t.ex. malawi). fast det är en högst amatörmässig jämförelse jag gjort.

        Kanske är det OFTA så att dyrare är bättre, men långt från alltid. men inte alls säkert... Mycket av det som säljs i affärer är mycket billigt att producera. En identisk produkt kan kosta halva priset i en billigare affär och ett storpack kan vara 10 gånger billigare än en liten förpackning. Ett märke kan kosta flera gånger mer utan att vara bättre. Man köper mat för hutlösa priser på konsum, men kan få det 30% billigare hos en lågpriskedja, köper ett par dyra jeans med kass kvalite eftersom det är ett känt märke som gör att priset skjuter i höjden osv.

        och fiskmat är extremt dyrt per kilo, råvarupriset ligger sannolikt på några tiondels procent av det pris vi betalar.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          citattämmer det eller är det en myt att billigt foder är dåligt foder?
          Jag skulle vilja säga att man betalar för kvalitet i många avseenden, men att det ibland finns fullgoda billiga alternativ.

          När det gäller foder så har jag matat mina fiskar med Tropical´s flingfoder en stund nu och det verkar vara riktigt bra. Särskilt deras sortiment med Malawi eller Spirulina Super Forte.
          Det är dessa jag provat ut och jag är mycket nöjd med produkterna.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            citat:Billigt foder är ofta lika med dålig fisk.
            Stämmer dåligt. Räkmix är enligt min åsikt både det billigaste och bästa man kan ge. Ni som tror att det är besvärligt att göra tror bara det för att ni inte har provat. Det är hur lätt som helst.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • mars 2004
              • 256

              #7
              Jag har börjat med "bättre" foder på sistone (3-4 månader).
              Matar bl.a. med OSI, AN Excel och Tropical nature spirulina super forte.
              Frågan är (bland annat till Tricella): Hur märker man att fodret är bra? Jag menar förutom att det känns bra att man matar med något dyrare foder som "ska vara bra"?
              Märker ni färgskillnader på fiskarna? I så fall efter hur lång tid? Själv tror jag att jag ser färgskillnad, men det är så pass liten skillnad att det kan lika gärna vara inbillning/önsketänkande!
              Är det nåt annat ni lägger märke till?
              Själv så inbillar jag mig själv att "krispiga" flingor är bättre än flingor som verkar "sega" när de kommer i vattnet.

              Tacksam om någon kunde övertyga mig om att det lönar sig att jag matar med "dyrare" bättre foder!

              mvh
              /Kid

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                citat:Frågan är (bland annat till Tricella): Hur märker man att fodret är bra? Jag menar förutom att det känns bra att man matar med något dyrare foder som "ska vara bra"?
                Märker ni färgskillnader på fiskarna? I så fall efter hur lång tid? Själv tror jag att jag ser färgskillnad, men det är så pass liten skillnad att det kan lika gärna vara inbillning/önsketänkande!
                Är det nåt annat ni lägger märke till?
                Det jag märker på om fodret är bra eller inte, ser jag i ett första test hur pass villiga fiskarna är att ta det. Jag har provat en fruktansvärd massa märken genom åren (även haft en del olika fiskarter) och de märken som jag ser att fiskarna "kastar" sig på vid första nedsläpp tror jag är ett bra bevis på fodrets acceptans. Jag har matat med vissa produkter som fiskarna inte ens hade lust att möta utan lät det flyta runt en bra stund innan de nafsade på det.

                Som du skriver så är det svårt att påvisa om fodret gett ett bättre resultat än tidigare foder, men jag kan intyga om att det absolut inte blivit sämre...
                Nu har jag inte kört med t ex OSI utan använt mig av Aquatic Nature pellets och flingfoder ifrån t ex Sera, Vitakraft och Tetra. Mitt intryck är att Tropical´s foder håller jämna steg med de flingfoder jag testat. AN är bra, men dyrt och för mig känns det som ett bättre alternativ att kombinera räkmix med flingfoder.

                Jag har precis nyligen startat (2 veckor sedan) med en ny konstellation på räkmixen, vilket är huvudfödan för fiskarna, och den har gett bra respons tycker jag. Detta ser jag genom fiskarnas energi och deras avföring (färg är svårt att utröna efter 2 veckor). Deras avföring har den bästa konsistens jag sett hittills från mina fiskar...(hm..trevliga studier man gör ibland).

                citat:Räkmix är enligt min åsikt både det billigaste och bästa man kan ge. Ni som tror att det är besvärligt att göra tror bara det för att ni inte har provat. Det är hur lätt som helst.
                Jag räknade inte in räkmixen i denna diskussion, men det är helt rätt det som sägs här av Fredrik H.
                Jag gillar faktiskt att göra räkmix...men så är ju jag en galen DIY människa (har blivit det de senaste åren inom hobbyn).

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Jag tycker nog att Aquatic Natures pellets känns lite för bra. En ahlihona i mina ögon skall inte vara blåmetallic som mina blev när jag testade ANs pellets. Räkmix till 95% och hikaris cihlid gold pellets då man inte hunnit få till räkmix eller låter någon annan mata.

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                    citat:Billigt foder är ofta lika med dålig fisk.
                    Stämmer dåligt. Räkmix är enligt min åsikt både det billigaste och bästa man kan ge. Ni som tror att det är besvärligt att göra tror bara det för att ni inte har provat. Det är hur lätt som helst.
                    Totalt medhåll, räkmix är både lätt, bra och billigt.
                    Annat billigt bra foder, i alla fall till icke-växtätare, är laxpellets och förstås olika egenfångade levandefoder.

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1127

                      #11
                      Jag anser att både det billigaste och bästa fodret är räkmix. Jag matar mina Malawisar uteslutande med räkmix förutom vid nåt tillfälle då dom får artemia. Den stora fördelen med räkmix är ju att man kan komponera ihop den så att den passar för just dina fiskar.
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • malawi_voodoo
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 790

                        #12
                        Okej tricella, mina malawisar kastar sej över röda myggisar, är det ett bra foder då? Samma sätt som jag skulle kasta mej över gräddtårta.
                        mkt dåligt argument, att "om fiskarna gillar fodret är det bra"...
                        /Glenn Wouda

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          citat:Okej tricella, mina malawisar kastar sej över röda myggisar, är det ett bra foder då? Samma sätt som jag skulle kasta mej över gräddtårta.
                          mkt dåligt argument, att "om fiskarna gillar fodret är det bra"...
                          Håller helt med. Vad fiskar gillar har i regel inget med kvalité att göra.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Malawi_voodoo:

                            Självklart menar jag väl inte så dumt som du tycks tro att jag menar...jag jämför flingfodersorter och inte något annat! Jag fick frågan om Tropical´s foder...

                            Gör mig inte dum när det inte behövs!
                            Jag kan iallafall läsa mig till vad som står på burken innan jag ger mina fiskar det.

                            Jag har kollat via flera olika parametrar vilket jag också tagit upp, men dessa ger du tydligen fan i att reflektera över tillsammans med den du var snabb i att plocka ur mitt inlägg.
                            Sådana där inlägg som fördummar andra personer tycker jag är ganska "off topic"...

                            Kommentar

                            • Mcoist
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 154

                              #15


                              Jag använder ochså räkmix och visst är det det bästa och billigaste fodret när man tillverkar det själv men som det lät på frågan så trodde jag det menades fling eller pellets foder.

                              Där jag tycker det är stor skillnad på olika foder.

                              Min kompis och jag har tex rödzebror och dom är från samma föräldrar han har ett billigare flingfoder och matar med när han kom hem till mig blev han helt paff att mina var så oranga hans var nästan helt gula så vi testade att jag fick några gula av honom och efter någon månad så var dom ochså oranga så nog har fodret betydelse alltid.

                              Sen att laxpellets är bra det är det absolut inte såvida det kanske funkar hyffsat till frontosor och liknande fisk men som till mbunas är det rena döden alldeles för fett och kraftigt för dom.
                              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                              Kommentar

                              Arbetssätt...