Svårt att veta- vilken fiskkombination

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carin

    Svårt att veta- vilken fiskkombination

    Efter att i många år haft akvarium, har jag nu fått upp ögonen ordentligt för ciklider. Tanken slog mig, ytterligare ett akvarium får jag nog plats med... Sagt och gjort, det lånades böcker från biblioteket och många timmar spenderades framför datorn. Trots detta står jag fortfarande lite handfallen. Böckerna säger alla lite olika och hur skall man egentligen tolka " fredlig men aggresiv vid lek"? Innebär detta att jag inte kan ha den med andra fiskar under leken eller bara att akvariumet skall vara tillräckligt stort och isåfall hur stort? Det lär väl bero på vilka andra fiskar man har eller....

    Det jag söker är alltså några förslag till lämpliga fiskkombinationer för tex ett 200l akvarium ( eller det man lämpligen har). Ett förslag jag har är att ni lägger förslag på kombinationer på hemsidan. För jag antar att dessa frågor är evigt återkommande och kanske lite mindre spännande för er "ciklidrävar". Förvisso har ju alla säkerligen lite olika erfarenhet från olika kombinationer men någon "säker" kombination finns väl.

    Om det nu skulle finnas en sådan artikel här på hemsidan som jag har missat, blir jag lite röd i ansiktet och ber om ursäkt. Den har jag inte hittat...

    Tack på förhand!

    /Carin
  • Carin

    #2
    Hej igen...

    En til tanke....på tidigare inlägg har jag ibland haft svårt att hitta fisken i fiskarkivet. Troligtvis pga att "smeknamn" används. Kan vara bra att tänka på när man vill hjälpa någon som är grön på fronten.

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      Vilken del utav världen skall cikliderna komma ifrån? Det tror jag du måste betämma dig för först. Såg att du lagt frågan under afrikanska är det de du är ute efter?

      Mvh/Marcus
      960L Malawi

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Tanganyika:
        1: grupp med snäcklekare tex neolamprologus multifaciatus eller liknande. Till dessa lägger du massor av snäckor tex vinbärsnäckor. Fiskarna kommer att hålla till precis i och i närheten av snäckorna så även om dom är aggresiva så finns det gott om yta kvar i karet.

        2: Ett par av någon julidocromis. Börja med 5 stycken och låt dom para ut sig själv. Till slut blir det oftast bara ett par kvar, men det är svårt att få ett bra par med mindre än 4 individer.

        3: Om man inte vill ha så mycket yngel i karet så kan man skaffa någon typ av altolamrologus compressiceps. I litet kar välj "shell"

        4: Jag gillar synodontis, ingen ciklid men passar i ett tang kar. Tex petricola eller den större multipunctatus.

        5: Om man har ett kar som är högre än 60 cm så kan man prova med cypricromis leptosoma.

        Alla dessa fiskar äter samma typ av mat, dvs räkdjuk. Dom kommer alla från tanganyika sjön och alla har väldigt egna beteénden. DVS mycket interesant kombination.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Carin

          #5
          Njae, det är inte ett måste. Jag la inlägget där för att det inte fanns någon mapp som gällde "alla" härkomster. Det finns fina fiskar från alla härkomster, så jag är öppen förslag. Jag väger dock något åt Afrika då jag tycker att Pseudotropheus auratus är vacker men den lär vara mkt aggresiv.

          Nedan har jag listat lite önskvärda punkter som jag har tänkt på när jag läst om de olika arterna. Alla kanske inte går att uppfylla, men desto fler ju bättre =)!

          -Jag tänkte inte blanda olika härkomster, vilket jag även förstått är klokt.
          -Har gärna växter i akvariumet, om det är en naturlig miljö för fiskarna.
          -Helst ej grävare, då jag gärna har lite växter.
          -Pigga och ej skygga fiskar.
          -Gärna starka färgkontraster, framförallt fiskarna emellan.
          -Kranvattnet har Ph 8,3 och totalhårdhet 4. Ändring av vattenvärdena kanske behövs, men jag har inte gjort sånt förut.
          -Vill gärna ha 10 fiskar eller mer (inkl malar)
          -Skall kunna kombineras med algätare och bottenmalar. (Ange gärna vilka)

          Tackar för olika förslag jag kan få.

          Mvh

          Carin

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            du måste ha en gammal bok om du tycker Pseudotropheus auratus är vacker, hehe den har bytt namn...

            ett tips: gå in på zoopet.se och glo lite

            JAG skulle ha malawi, dom e klockrena om du vill ha mkt drag.

            jag skulle ha en 8st "golden"


            och en 8st "acei mari gold" http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=532

            blir kalassnyggt, sen ganska medium mörkt grus sen lite stenar och lite växter typ vallisneria och javaormbunkar som är tåliga.

            Sen kan du ha ancistrusmalar
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • spec_mats

              #7
              Naturligtvis ska du skaffa Melanochromis Auratus om du tycker om den-den är MYCKET vacker, otroligt härdig och motståndskraftig, moderat storlek, billig-100kr som vf!, att den är aggressiv stämmer men det är inget problem om man har dem i en lite större grupp typ 7-10st, de flesta afrikanska ciklider är aggressiva och det är lite av finessen, och att vissa (auratus) är lite mer aggressiva är en ganska subtil skillnad och bidrar till denna arts speciella charm som enligt min åsikt är "lite mer" än de flesta andra ciklider.

              Kommentar

              • spec_mats

                #8
                jag glömde tillägga att om du är intresserad av att köpa Auratus så måste du absolut välja vildfångade-de odlade som finns i handeln är helt förstörda och saknar de superba färger som vildfångade har, dessutom är prisskillnaden inte mer än 20-30kr styck. Du kan i princip få tag på vf auratus i alla lite mer detaljerade butiker.

                Kommentar

                Arbetssätt...