Xenotilapia sima

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sebbe40
    Användare
    • november 2003
    • 27

    Xenotilapia sima

    Hej! Jag köpte 6 st såna idag. Undrar lite om era erfarenheter med dom.. Hittar ingen bra information om dom.
    MVH Sebbe
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Vart köpte du dem ?
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3


      Цихлида, цихлиды, цихлидами, продажа, покупка, фронтоза, фронтозами, трофеус, frontosa, tropheus, малави, танганьика, озера, великие, африка, африканские, лабидохромис, labidochromis, lobbardoi, lombardo, колибри, попугай, цихловые, Cichlidae


      Om du inte kan Holländska eller Ryska så finns det en underbar översättare (förutsatt att man kan engelska) på denna adress:

      Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


      Klistra bara in den sajt du vill översätta (t ex de adresser ovan) och välj från Ryska till Engelska så är en bit av språkförståelsen förenklad...

      Utdrag från artikel på ciklid.se:

      citat:Vilka av dessa åtråvärda arter har då importerats? Den som först hittade vägen upp till Norden var vad jag vet Xenotilapia sima. Denna art har en något sattare kroppsform än övriga arter som är mycket långsträckta. Huvudet har mycket brant profil, ögonen är mycket stora och når faktiskt över pannans linje. Den maximala kroppslängden uppges vara drygt 16 cm. Fiskarna lever på djup mellan 10 och 100 meter. Deras huvudsakliga föda utgörs av insektslarver och mindre snäckor och musslor som krossas med de kraftiga svalgbenständerna. Kroppens grundfärg är mässingsgul med en ljusare buk. Över ryggen finns några oregelbundna mörkare teckningar. Ryggfenan har en ljus rand i mitten, analfenan och bukfenorna har ytterst svarta kanter medan stjärtfenan är mörk med en ljus undre kant. Typiskt för hanarna skall vara en blåaktigt lysande gällocksfläck och helt svart strupe.

      Jag har tyvärr aldrig sett denna art, och jag betvivlar att det skulle finnas några exemplar kvar i livet här i landet, men det är ju klart att man aldrig kan vara helt säker på vad som finns ute i stugorna.
      Video:

      Kommentar

      • Mikael
        Användare
        • april 2002
        • 347

        #4
        Tråden flyttad hit där den hör hemma.

        /Mikael Mayer
        Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

        - Lars Falk

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jag har 4st X. Sima. 3 runt 10 cm och 1 runt 7 eller så. Det har inte hänt så mycket mer än att de ser fräcka ut och simmar omkring och silar sand, så jag kan inte säga så mycket än. De skall få större boende sen och kanske lite sima-polare, då kanske det tar fart. En sak kan jag säga, de vill ha mycket fin sand och inte grus i karet..

          Tricella har lagt en länk ovan till en liten film på mina aliens...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • sebbe40
            Användare
            • november 2003
            • 27

            #6
            OK, jag köpte dom i landskrona hos Jörgen Lundbladh.

            Kommentar

            Arbetssätt...