Hjälp! Vad har jag för fisk i mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ceropegia

    Hjälp! Vad har jag för fisk i mitt akvarium

    Flyttade nyss till ny lägenhet, fick ett akvarium på köpet.
    Fick veta att det var ciklider som simmade omkring men inte mycket mer än så, blev lite intresserad och undrar nu om någon av er lärda kan berätta vilken art det är.


    Fiskarna är från storlek 0,5 cm till 12cm, dvs yngel och fullvuxna
    Häften är gula, hälften blå/grå alla av samma form. se länk

    http://acid.phantazm.nu/modules.php?name=coppermine&file=displayimage&albu m=5&cat=0&pos=0

  • CRAYLEONE
    Användare
    • maj 2003
    • 145

    #2
    Det är säkert Röd Zebra.. Honorna är gul/röda och hanarna är blå/grå. Men det finns även hanar som är gul/skära.

    Kommentar

    • ceropegia

      #3
      Jag tackar för svaret
      Bara en liten fråga till[] En del av alla dessa yngel är randiga i blå nyanser, svårt att se på bilden dock. De största är ca 4cm. Är dessa samma sort eller något helt annat. Samma form på dessa som på zebra.
      Vet att eventuella föräldrar kan ha dött vid akvariumbyte (dog en hel del då).

      Angelina

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Hanar som är skära/gula/orange/röda brukar ha blått eller lila i fenorna...

        Det ser ut på fotot som om det är två orange hanar i förgrunden och två honor av Röd Zebra i bakgrunden (plus en yngre blå hane).

        Ynglen som är blåa och har några vertikala ränder är blå hanar av Röd Zebra. De brukar ha denna färg och ränder innan de färgar ut ordentligt...man kan säga att det är ett bevis på undergivenhet. En dominant hane brukar inte visa dessa ränder.

        Kommentar

        • ceropegia

          #5
          Ojojoj detta kan man ju sitta med hela natten. Tror jag har hittat en ny hobby. Botaniken får en konkurrent
          De små fiskarna ser ut som länken. Kan det vara så att det är pseudotropheus lombardoi allesammans? Blå är honor, gula hanar och randiga yngel?
          Tackar för all hjälp!

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Eh,vilka lirade på fusion-festivalen?? Hade ni skoj...?
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            Arbetssätt...