yngelfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrslave
    Användare
    • maj 2004
    • 31

    yngelfrågor

    Hej

    Vi har tre goldenyngel som vi tycker växer lite olika. Två av dom har växt ifrån den sista väldans mycket nu och är nästan dubbelt så stora. Ynglena är nu ca 6 veckor, växer dom med lite olika fart?
    Kan det redan så här tidigt vara könsskilnaden som gör det?

    När är dom tillräckligt stora att gå i stora tanken? Dom kommer ju alltid att vara mindre än dom "stora" fiskarna, kommer dom inte bli mobbade strykfiskar när dom kommer ner där?

    Detta är våran första kull så vi kan inte så mycket om det hela.


    Tacksam för svar!
    //Christian
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    De kan växa lite olika fort, det behöver du inte vara orolig för. Hanar har naturligt, från yngelstadiet, ett mer agressivt ätbetende. Se till att alla äter bara så är det ok. Byt vatten ofta så växer de fortare, helst 2ggr i veckan (eller oftare) på yngel.

    När ynglena är 3-4cm kan de gå med vuxna och blir sällan strykfiskar, då de ju knappast räknas som ett revirhot. Sen kan man väl iofs fråga sig om man BÖR lägga dem i samma kar. Det är nästan bättre att låta dem gå själva, för då får de även mer mat och kan växa fortare...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • pwrslave
      Användare
      • maj 2004
      • 31

      #3
      Tack för ett jättebra svar!
      //Christian

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Håller med dig pwrslave.

        Det Zaphi skriver stämmer väldigt bra. Jag har odlat en hel del Malawi nu och jag ser tydligt att hanar växer snabbare än honor. Mina Cyrtocara Moori-yngel (Delfincikid) är ett bra exempel på detta.

        Kommentar

        Arbetssätt...