Small spot - bildserie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Small spot - bildserie

    Jag skaffade 4 st väldigt små Paratilapia polleneri yngel för nästan 3 månader sedan. På den här sidan kan man se den ganska förbluffande tillväxten, både i storlek och färg:

    Det var Sonia och Daves fördrag om Madagaskar som fick mig att prova den afrikanska kontinenten. Och det ångrar jag inte, fick dessutom chansen att överta 5 st Paretroplus menarambo!

    Tyvärr dog två i vita prick, men de resterande 3 är en bra kombo med Paratilapiorna. Skall försöka få till en riktig Madagaskarbiotop i mitt 400 L kar i höst.
    Det skulle vara mycket roligt att höra om det är fler som har nappat på Madagaskar?
    Anders L
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    #2
    Verkligen läckra fiskar och snygga kort! Paratilapia polleneri är en klar favorit. Har dock ingen erfarenhet av dessa fiskar men någon gång i framtiden, när plats och tid ges, är detta något jag verkligen vill prova.

    Lycka till och hoppas att du får till en snygg Madagaskarbiotop.

    Mvh
    Kennet

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Visst är Paratilapian läcker, en riktig "black beuty"! Men Menarambos är väldigt personliga, intensiva fiskar som börjar bli mina favoriter. Men det är ju bara ungfiskar än så länge, det kommer att bli mycket intressant att få följa dom till full storlek. Troligen kommer jag att bara kunna ha ett eventuellt par Paratilapior, eller en singel. De verkar var tämligen aggressiva mot varandra. Menarambos är är tillräckligt tuffa för att stå imot, och bråkar inte sins emellan.
      Har inte riktigt förstått vad haken är gällande Madagaskarcikliderna, varför är det så få akvarister som håller dom?
      Anders L

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Tja, till att börja med är ju utbudet nånstans mellan noll och obefintligt... Sen är de rätt stora och bråkiga fiskar, och slutligen så finns det väldigt få som har Madagaskar-akvarier och frågar efter madagaskar-ciklider (nedåtgående spiral, ännu mer än för viktoria-cikliderna...).

        Det är ju särskilt tråkigt eftersom många av madagasserna, och fler varje år, antingen är utrotade eller akut hotade av utrotning, mest pga miljöförstöring. Djur & växtarter på madagaskar i allmänhet har taskiga odds; fiskarna är inget undantag.
        Till skillnad från viktoria-cikliderna rör det sig också om gamla arter, som kanske är mer släkt med indiens ciklider än med cikliderna på afrikas fastland.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

          Tja, till att börja med är ju utbudet nånstans mellan noll och obefintligt... Sen är de rätt stora och bråkiga fiskar, och slutligen så finns det väldigt få som har Madagaskar-akvarier och frågar efter madagaskar-ciklider (nedåtgående spiral, ännu mer än för viktoria-cikliderna...).
          Lockar de inte den vanliga Malawi/Tangayika-fantasten, så borde de passa åtminstånde några av SA/CA akvaristerna kan man tycka. Madagaskarciklider kan ju knappast uppfattas vara speciellt stora och bråkiga där...
          Anders L

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            kanon bildserie, sånna finns det för lite av där man kan följa yngels utveckling till vuxen utfärgad fisk.

            hur gåre med menarambosarna?
            fish r friend

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Nä, men SA/CA akvarister är ju ofta inskjutna på en viss biotop. Inte i lika hög grad som Tanganyika/Malawi folket visserligen, men att släppa ner ett gäng afrikaner, även om de påminner om SA/CA ciklider och lever i liknande miljö, är det nog inte många som gör...

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Mike: Äh kanske när det gäller SA, men CA är hur lösaktiga som helst (som man känner sig själv...)
                Orm: Menarambosarna är i sprudlande form! De sprallar runt å e hungriga hela tiden. Den minsta äter intensivt numer och jag börjar få hopp om att den skall växa till sig. Tyvärr har skjärtfenan delat sig på den största[V], och den verkar inte vilja läka i hop. Hoppas det inte är nåt ärftligt utan bara en skada... men risken för inavel finns ju.
                Anders L

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Det är mycket svårt att dra upp ynglen om de ens leker enligt Sonia och Dave.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Jo, och det kan ju förklara den klena tillgången kanske...
                    Men det vore väl desto mer utmanande då!

                    Jag försöker ju bara var positiv å göra reklam för stackarna
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      citat:Tyvärr har skjärtfenan delat sig på den största, och den verkar inte vilja läka i hop. Hoppas det inte är nåt ärftligt utan bara en skada... men risken för inavel finns ju.
                      Det där har jag råkat ut för flera gånger (bl a hos Benitochromis nigrodorsalis och Thorichthys ellioti), men det läker fort så fisken får lugn och ro.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                        citat:Tyvärr har skjärtfenan delat sig på den största, och den verkar inte vilja läka i hop. Hoppas det inte är nåt ärftligt utan bara en skada... men risken för inavel finns ju.
                        Det där har jag råkat ut för flera gånger (bl a hos Benitochromis nigrodorsalis och Thorichthys ellioti), men det läker fort så fisken får lugn och ro.
                        Ja, skall försöka fixa till juwel 400 idag... måla bakglaset och så. Fösröka starta upp det till helgen, så får de sträck ut lite mer. 220 är lite trångt (trots att två Paratilapior är bortplockade och huserar i mitt SA-kar till vidare)
                        Anders L

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Hoppsan, vilka aggressiva rackare Paratilapiorna är! Den dominanta jagade runt de två mellersta så pass, att jag tyckte det var bäst att stoppa dom i ett annat kar (332 L SA). Redan efter några dagar så blev den ena ihjältagen av den andra! I ursprungskaret (222 L) började den stora dominanta jaga den minsta som han inte hade brytt sig om tidigare... detta går inte tänkte jag, och startade kvickt igång ett 400 L. I med alla tre + Menarambosarna, tänkte att 150 cm skulle avhjälpa jakten lite. Men nu verkar inte det räcka heller... Jag börjar faktiskt tro att det slutar med endast en "Small spot" i mitt kar .
                          Man skulle nog ha haft fler än 4, kanske 10 eller så... då hade nog aggressiviteten spritt sig mera och ett par hade kanske blivit möjligt.
                          Men som tur är, är Menarambosarna tillrackligt tuffa, de jagar bort den dominanta Paratilapian men bråkar inte med varandra.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Senaste nytt å lite nya bilder:
                            Den stora Paratilapia hannen är verkligen pg!

                            (det är den största Menarambon som har nafsat honom i stjärten)

                            Den stora Menarmbon har fortfarande delad stjärtfena


                            Har de tre paratilapiorna i samma kar igen, och det går lite bättre... de två största började mäta sig å burra upp sig när de träffades igen.. magnifik syn, när två så kolsvarta hanar muckar!
                            Den minsta av de tre är en hona, det tror (hoppas) jag...
                            Just nu fungerar det så där, men den mindre hanen måste nog bort på sikt.
                            De som fortfarande bestämmer i karet är Menarambosarna! De är på den stora paratilapian direkt om han kaxar i deras område. Men Menarambos växer saktare... så de lär väl inte kunna tukta honom i all evighet.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Hur stora är de nu, ungefär?
                              De ser väldigt biffiga ut på bilderna, men menarambon toppar väl i 13-14 cm(?), så jag antar de egentligen är rätt små?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...