Aulonocara baenschi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Aulonocara baenschi

    Bästa möjliga färgfoder för dessa fiskar??
    Är inne på cyclops men de e ju så jäkla smått..
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    En väl sammansatt räkmix är nog ganska oslagbar som jag ser det.

    Det sägs att Cyclops är bra för att öka den gula färgen på fiskarna. Någonstans har det skrivits om att eventuellt majs i räkmix skulle kunna ha liknande effekt, men det är nog mer en gissning.

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      oki, hur e de med musslor och havregryn i en räkmix till Aulonocara??

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #4
        jag har bara kört med gammal hederlig räkmix te mina å pellets.

        min hane är blande de gulaste jag sett.

        huvudsaken tror jag är att de trivs bra, rätt sällskap.
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • september 2003
          • 788

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

          jag har bara kört med gammal hederlig räkmix te mina å pellets.

          min hane är blande de gulaste jag sett.

          huvudsaken tror jag är att de trivs bra, rätt sällskap.
          Kommer nog också att köra med räkmix men jag tänkte att man kanske skulle kunna förbättra(anpassa) den efter arten lite.

          Min hane e osså knallgul men saknar lite av de blå på hakan som din hade.

          Att de e rätt sällskap hoppas jag då det går 1+2 i karet för odling...

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            hmm e din tillräckligt vuxen och dominant då? min e ju titt som tätt ganska hmm ful kanske inte e ordet, men inte sin prakt å då e inte det blåa så tydligt.

            när han på "raggarhumör" så är han mkt snygg, som jag sa kanske den snyggaste bengan jag sett (lite skryt men jag tror mkt har med gener att göra, mina benga är F1r.

            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              Användare
              • september 2003
              • 788

              #7
              8-9 cm, VF. Han e den dominerande hanen eftersom han e den enda men de blå vill inte riktig komma fram...

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Spirulina framhäver det blåa hos fiskarna (och många andra färger).

                Ett bra, och billigt, flingfoder som jag tillsatt i min räkmix är Tropical´s Super Forte Spirulina 36%. Jag litar mer på kommersiella producenters framställan av spirulina än vad jag gör med den spirulina som man köper på hälsobutiken. Jag har aldrig haft problem med mina fiskar efter att jag matat med Tropical´s foder, men fick problem med en sats räkmix då jag använde spirulina från hälsobutiken. Givetvis är doseringen viktig...men jag tror att det koncentrat som finns på hälsobutiken är för stark.

                Jag har även använt pellets i mina räkmixsatser, men av någon anledning så får jag problem med konsistensen då gelatinet inte binder lika bra...underligt kanske.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Alla fiskar ser ju inte likadana ut, vissa har mer blått på käkarna andra mindre. Du kan nog inte kan mata fram sånt som inte finns utan det ska man nog kolla när man köper dom, vissa har ju mer gul färg i ansiktet vissa mer blå så man bör nog studera dom lite när man köper dom om det finns möjlighet och köper man outfärgade så blir det ju en chansning som man gör.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...