förvaring vid tömning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrslave
    Användare
    • maj 2004
    • 31

    förvaring vid tömning

    Hej.

    Vi har problem med att våran afra hanne gräver bort all sand från botten av vårat stenrös. Vi är rädda att stenarna ska rasa på bottenglaset och har därför köpt ett underlägg på akvarieleasing som ska lösa vårat problem, men då dyker ju nästa problem upp: förvaringen av fiskar medans vi tömmer akvariet. Ska vi köpa ett tiotal tiolitershinkar att förvara vatten och fiskar i. Hur ska vi dela upp fiskarna så de inte har ihjäl varandra i hinkarna (typ hannar för sig och honor för sig?) Eller är det någon som har ett bra förslag? Vårt akvarium är på 300 liter, vi har 6 st afra, 6 st maingono, 6 st golden och 6 st "vita" golden. Det är 2 hannar och 4 honor av varje.
    //Christian
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag tycker att ni skall lägga i två arter i en hink och resterande två arter i en annan hink. Dessa skall innehålla det gamla vattnet.

    Det kan vara lämpligt att ha luftpump till dessa så att ni kan få lite cirkulation på vattnet via luftbubblorna.

    Troligtvis så går det ganska snabbt för er att göra det ni ska, så jag tror inte det är någon fara med fiskarna. Säkert är det ju aldrig, men jag flyttade nyligen hela mitt akvarium från sovrummet till vardagsrummet och hade mina fiskar i plasthinkar med luftpump nästan en hel dag. Jag kollade dom kontinuerligt, men inget var fel alls med dom när de väl kunde sträcka ut i karet igen...

    Kommentar

    • Loket65
      Användare
      • september 2003
      • 176

      #3
      Tänk på att försöka ha filtret i gång i en hink med "det gamla" vattnet under tiden ni bygger om.
      Den som äter lever får sej
      *Magnus*

      http://www.orumsnygard.se

      Kommentar

      • pwrslave
        Användare
        • maj 2004
        • 31

        #4
        Ok, tack för era svar. Hur mycket av det gamla vattnet bör vi spara då?
        //Christian

        Kommentar

        • pwrslave
          Användare
          • maj 2004
          • 31

          #5
          Så, nu har vi tömmt akvariet och fyllt det igen och fiskarna verkar må bra (än så länge iaf.) Nu har jag bara en fråga kvar. Vi sparade 100l av det gamla vattnet för att fylla akvariet med och fyllde då också på med 100l nytt vatten, sedan vågade vi inte ha i mer även om karet inte är fullt eftersom vi inte vet hur stor % nytt vatten fiskarna klarar av. När kan vi fylla resten av akvariet? Hur stora byten klarar fiskarna och hur långt efter ett stort byte ska man vänta med att mata? Tacksam för alla svar.
          //Christian

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Om ni sparade 100L vatten så är det 1/3. Startade en 222a för någon vecka sedan då sprarade jag ca 1/3 vatten. Alltså 2/3 nytt vatten i.
            Är dina filter igångkörda och gruset inte är nytt så går det säkert bra.

            Jag har förövrigt köpt en stor plastbalja på Bauhous på 70L där jag har fisk och vatten.

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            Arbetssätt...