"Hinna/Bubbla" över ögat?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    "Hinna/Bubbla" över ögat?!

    Hej!

    Har upptäckt här nu att 2 av mina Demasoni´s har en slags hinna/bubbla över ena ögat (har sett liknande, dock inte alls så här mkt, för längre sedan på en annan fisk i karet, men trodde då att jag bara såg lite fel genom glasrutan bara), är det ngn sjukdom eller har de bara råkat skada sig på lavastenarna som jag har i karet så det försvinner vartefter?
  • rostcikliden
    Användare
    • november 2003
    • 49

    #2
    ja tror de e en sjukdom titta i en akvariebok det brukar finnas med olika sortes sjukdomar och hur man botar dom
    mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Om de aggerar som vanligt annars så skulle jag tippa på att det bara är en skada.

      Kommentar

      • Loket65
        Användare
        • september 2003
        • 176

        #4
        Jag har haft samma "fenomen" med en av mina rostciklidhanar. Det har uppstått i två omgångar med ca 2 månaders uppehåll därimellan. Min teori är att det uppstått i någon stridighet, trots att Rostcikliderna inte är något vidare revirhävdande. Hos mig har det bara uppstått på den samma hanen i karet, och han verkar må bra för övrigt (precis som övriga invånare i karet), har lekt av honor under tiden och efter och äter som vanligt.
        Den som äter lever får sej
        *Magnus*

        http://www.orumsnygard.se

        Kommentar

        • Fred
          Användare
          • oktober 2003
          • 67

          #5
          Inte för att man blir mycket klokare, men se


          Vänligen,

          F.
          Min Zoon

          Kommentar

          • Freddan

            #6
            Hade en liknande hinna på min Festae hanne. Jag hällde i salt och hinnan försvann på en dag.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Tack alla för era svar.
              Det verkar ju som om det är en slags skada, kanske man kan prova med salt då och se om de blir bättre, men hur mkt ska jag ha i då?, vanligt salt eller ngn särskild sort....? jag har ett 250-liters kar....

              Kommentar

              • morphide
                Användare
                • januari 2004
                • 49

                #8
                Vid ett tillfälle fick min O.Litobathes hona en "luftbubbla" på ena ögat i samband med vattenbyte,
                Efter ett par timmar va den helt borta, men jisses va jag blev rädd när jag såg det första gången...
                /// morphide

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Kör i 0.5 - 1 dl salt per 100 liter akvarievatten till att börja med. Du har max 200 liter vatten i ditt akvarium.
                  citat:Vid ett tillfälle fick min O.Litobathes hona en "luftbubbla" på ena ögat i samband med vattenbyte,
                  Efter ett par timmar va den helt borta, men jisses va jag blev rädd när jag såg det första gången...
                  Var tar du ditt vatten ifrån? Det låter som om du har högt gastryck i vattnet (apkallt och sedan uppvärmt?).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • morphide
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 49

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                    Kör i 0.5 - 1 dl salt per 100 liter akvarievatten till att börja med. Du har max 200 liter vatten i ditt akvarium.
                    citat:Vid ett tillfälle fick min O.Litobathes hona en "luftbubbla" på ena ögat i samband med vattenbyte,
                    Efter ett par timmar va den helt borta, men jisses va jag blev rädd när jag såg det första gången...
                    Var tar du ditt vatten ifrån? Det låter som om du har högt gastryck i vattnet (apkallt och sedan uppvärmt?).
                    Apkallt ? )

                    Mitt "djuriska" vatten färdas iofs 4vån upp i ett hyreshus men annars skall det nog vara normalt göteborgs-vatten.
                    Mäter upp temp och kopplar på slangen. Temp är någorlunda konstant under hela påfyllningen. Springer inte och rattar på kranarna i badrummet direkt. (misstolka inte den meningen

                    hehe. kan fotfarande inte få ihop det där med kallt och apor
                    Förklara gärna för oss amatörer.. *s*




                    /// morphide

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Tänk dig att du hoppar i ett badkar med nollgradigt vatten. Hur låter du då? Dvs. apkallt. Gasbubblor i fisk kan man åstakomma t ex genom att köra i kallvatten i akvariet och sedan snabbt värma upp det. Då riskerar fiskarna att få "dykarsjuka". Se http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/gasbubble.htm
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...