Leptosomalek.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Leptosomalek.

    Har 4+4 C. Leptosoma "Malasa Island" tillsammans med en koloni multisar. Har haft dem i ca 2 månader och nu ser jag ett de har börjat leka. En hona har definitivt en hakpåse och hon äter inte. Nu undrar jag hur ynglenas framtid ser ut, dvs kommer några att klara sig i akvariet eller är jag tvungen att ta ur honan till ett spottkar för att få några yngel över?

    Karet är enkelt inrett, blästersand, snäckskal och ett stenröse. Det är också ganska litet 160L 100x40x40 (jo jag vet att det borde vara större men på inrådan av välrennomerad handlare så gjorde jag ändå ett försök).

    Tackar för svar å¨förhand

    /Jonas
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Leptosomerna äter inte upp sina egna yngel, så där kan du vara lugn. Jag gissar att multisarna får svårt att hugga dom också. Prova ett par kullar utan att göra något och se vad som händer, om det inte fungerar så kommer du garanterat att ha nya kullar med jämna mellanrum. En del av mina leker två till tre dagar efter att dom släppt förra kullen, jag har alltid minst 4 av 6 honor tuggandes.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Tänkte bara säga att jag håller med tropfroh om att du ska låta dem gå och se, vad du bör tänka på att de kan få väldigt små kullar i början så du inte tror att massa yngel blivit uppätna. (Hade en hona som fick ett yngel första gången, det är nog vanligt att de får under 5 första gången.)

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Jag har mycket liten erfarenhet av leptosoma men just nu har jag en hona som är i slutet av tredje veckan. Hon håller sig undan men högt i karet, som är ett 720 med massor av andra invånare.

        Troffar håller sig ju lågt när de ska spotta och letar i god tid rätt på en bra plats för sina yngel men så verkar inte leptosoman fungera? Kan det vara så att hon spottar vid ytan kanske? I detta fall vore det nog den absolut bästa platsen.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Leptosomerna spottar mycket riktigt vid ytan.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Intressant beteende att spotta vid ytan...men föreligger inte stor risk att ynglen tas ganska snabbt av övriga fiskar i akvariet? (Maten kommer ju vid ytan)

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Nu är inte detta beteénde utvecklat i akvarium utan i tang-sjön. Visst är ynglena utsatta i akvarium, men frågeställaren har bara multisar också och det tror jag inte är några problem.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag menade generellt sett i ett akvarium. Blandat Tanganyika...

                Även om man enbart har Leptosoma så torde en viss risk föreligga att yngel inte överlever mer än ett dygn kanske.

                Leptosoma är en av de arter som jag börjat gilla mer och mer.

                Jag funderar starkt på att skaffa denna art och ha den tillsammans med Tropheus...är det någon bra idé eller?

                Min tanke är att ha Leptosoma, Tropheus och Snäckisar...i ett 600-720L. Huvudgrupp givetvis Tropheus.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  citat:Även om man enbart har Leptosoma så torde en viss risk föreligga att yngel inte överlever mer än ett dygn kanske.
                  Som du kanske läste tidigare i denna tråd så äter leptosomer inte yngel

                  citat:Leptosoma är en av de arter som jag börjat gilla mer och mer.
                  Jag med! Fantastiskt roligt lekbeteénde

                  citat:Jag funderar starkt på att skaffa denna art och ha den tillsammans med Tropheus...är det någon bra idé eller?
                  Det är väl mest maten som kan ställa till problem, själv gillar jag inte att blanda växtätare med köttätare. Annars går det säkert bra.

                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Om hon spottar vid ytan så är det nog OK. Mina troffar skulle aldrig se yngel vid ytan. De hetsar bara efter maten när en person kommer fram till karet med den, annars tittar de bara nedåt och åt sidan.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • TroffeMicke
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 412

                      #11
                      Orsaken till att många fiskarter som föder ljusa yngel spottar uppe vid ytan är att ynglen som är ljusa inte syns underifrån för "rovfiskar" som går vid botten eller i mellan regionen av en sjö/havet,alltså dom "försvinner" i blänket mot ytan.Samtidigt är det tvärtom med fiskar som är bottenlevande,deras yngel är ofta mörkare så att dom försvinner mot en mörkare bakgrund för jägare som jagar överifrån.

                      Ett nedärvt beteende sedan generationer tillbaks,liksom kontrahenten att vissa ljusa fiskar spottar sina yngel enbart på ljusa bottnar.

                      Mina Leptostomor står oftast i ett och samma hörn under första tiden av sitt liv,så det är bara att mata i det andra hörnet.

                      Jag har tom. Paracyprochromis gående i ett 720 i hop med Tr.Bright Neon red och Tr.sp.Kiriza och det går jättebra,dom leker kontinuerligt och nyttjar hela ytan av karet.

                      Hoppas att ni förstod utläggningen []/Micke.
                      Mvh.Micke

                      http://www.troffemicke.com/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag förstod...väldigt intressant beteende med hos arternas yngelvård.

                        Det vore kul med bilder på detta...

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          Nu har hon spottat och det ser inte ut att finnas några överlevande yngel någonstans. Det är ett stort kar med mycket stenar förstås så jag kan ju ha fel.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 412

                            #14
                            Vilken besättning har du i karet Fredrik ?
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #15
                              Jag har 20-25 dubbar, ett par Julidochromis ornatus, ett par Chalinocromis brichardi, 9 Neolamprologus similis, 4 leptosomor, 5 daffodiller och en gammal ensam hästnos. Jag siktar ju inte alls på att få fram yngel på denna sammansättning (har ju odlingen i källaren) men det är alltid kul när det går.
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...