Tropheus-mobbing (är garanterat dödligt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    Tropheus-mobbing (är garanterat dödligt)

    Måste fått Troffegruppen from hell...

    De mobbar konsekvent ihjäl den lägst stående i gruppen och har gjort så sedan årsskiftet. Ungefär en i månaden hittills. Vattenvärden och aptit är helt OK, men hetsen inom gruppen blir för mycket för den som står längst ner i hierarkin. Vad gör man?

    Möblerar om? Kompletterar med flera?


    /Johan
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    #2
    Vad har du dom i för kar? hur inreder du? hur många är dom?Vad är det för sort?själv så har jag erfarenheter av sp.black"ikola" samt duboisi "mazwa",ikolan hade jag bara en liten grupp på 5 individer men det gick tillsammans med ett 25 tal duboisi i ett tre meters,inte en förlust(tur?)(längd på kar? troligtvis)

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag har varit med om det samma. Det är bara att experimentera sig fram. Jag tömde karet helt, fyllde på med sten på nya platser, tömde igen och fyllde på och plötsligt fick jag stopp på det. Några månader senare satte det igång igen. Det finns nog inget entydigt recept för det där.

      Jag har faktiskt låtit de starkaste 5 individerna i en Troffegrupp gå med malawihaplisar under ett par veckor för att lugna ner dem. Det gick faktiskt utmärkt.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Lite mer info som sagt så ska vi nog kunna hitta på ngt.

        Kommentar

        • -Anton-
          Användare
          • januari 2003
          • 66

          #5
          Jag håller med Fredrik där man ska inte ta bort den som blir mobbad utan man ska ta bort den som mobbar.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Att ta bort den som mobbar tycker inte jag är ngn bra lösning, det är emot naturenslagar.

            Men som sagt, lite med info tack.

            Kollade på din sida föresten, och den där maswan som du tror tuggar gör det garanterat, hon har ngt i munnen iaf.

            Kommentar

            • petter_c
              Användare
              • april 2003
              • 22

              #7
              Intressant ämne!

              Trodde ett tag att ett Kiriza-dödsfall berodde på att den vid matning simmat omkring i Mach3 och träffat en sten eller liknande (någon annan som har erfarenhet av troffar som bindgalna kastar sig omkring i karet?). När sedan ytterligare individer hittades avlidna fastnade jag för mobbingsteorin. Tilläggas skall också att ingen under denna tid har matvägrat, dragit sig tillbaka eller på annat sätt agerat som en icke fullt frisk Tropheus. Fiskarna är relativt små, kvartsvuxna på sin höjd och därmed heller inte könsmogna, eller? Dagsnoteringen på antalet är idag 14-16 stycken.
              Tillsammans med dessa går 12 stycken halvvuxna Mazwor och den gruppen är hur harmonisk som helst, inga hetsiga konflikter överhuvudtaget.

              Förutom dessa har jag ett par Marlieri och en handfull grävandes Multisar i karet som är på 540 liter med en heldel västgöta sten som inredning.

              Tjipp, tjipp
              /Petter

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #8
                Det är ett bekymmer med grupper som decimeras genom "mobbing". Jag har en sån grupp med ursprungligen 31 T. brichardi som gått i ett 600 liters. Nu är det 28 kvar och då tröttnade jag. Satte dom i ett 720 l tillsammans med 40 st L trewavasae (malawi) Dom (T. brichardi) är så tama just nu att jag ibland undrar vart dom är. Jag hoppas att jag senare kan få dom att gå ensamma. Har en annan grupp T. moorii linangu där jag just nu har fem djur som går i plastbaljor. Räknar med att sätta dessa i ett akvarie för att sedan flytta de andra 30 till det akvariet.

                Ja det är ju ingen lösning på hur man gör men mitt säkraste tips är massor med fisk. Om gruppen inte är tillräckligt stor så sätt ihop den med något annat. Jag har två grupper med ca vardera 70 ex av ikola resp maswa. Inga problem förrutom att jag tycker det blir färre yngel i de stora grupperna.
                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                • spec_mats

                  #9
                  jag testade en gång att sätta ner en aggressivare fisk till en kaotisk tropheus grupp-i det fallet var det en M Auratus hanne som visade vart skåpet ska stå,det fungerade utmärkt-men endast som en tillfällig lösning

                  Kommentar

                  • MrGadget
                    Användare
                    • april 2002
                    • 74

                    #10
                    Har ett 375 med BTN, korallsand och en central stenhög med två mindre högar mot sidorutorna. Lite vallisneria fyller ut och kompletterar algtillväxten. 6 hästnosar i diverse storlek samt två ancistrus. Ursprungliga gruppen var på 20 individer(T. Duboisi), är nu ca två år gammal och bara 12 kvar nu. Svårt att avhysa "mobbaren" eftersom hela gruppen turas om att ta hand om den lägst rankade.

                    De käkar som ett stim pirayor och alpha-hannen tar gärna ett bett eller två av mig vid vattenbyten och städning.

                    /johan

                    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
                    http://mrgadget.esmartguy.com

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Enligt mina erfarenheter så är 20 till 12 på två år ett normalt avfall på en Tropheus grupp i en 375:a. I en 720:a ska alla 20 finnas kvar.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #12
                        Mina erfarenheter med min ena tropheus grupp med Canary cheek är possitiva. Håller en grupp med 28 st vuxna i ett 375 liters och har bara haft 2 dödsfall på snart ett år. Det var 2 hanar som hade ett lipplock och fajtades till döds. Sedan dess har gruppen fungerat mkt harmoniskt och det var inga problem att tillföra 4 st ungdjur i 2.5 cm klassen.

                        Min uppsättning är ren fin sand och en stor kalksten i mitten av karet som är täckt med alger som de betar av, samt 3 anubias.

                        Den uppsättningen har fungerat mkt bra för mig.

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #13
                          MrGadget: Vad du kan göra är att komplitera med fler individer och testa att bygga om lite.

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 412

                            #14
                            Ett gott råd är att blanda in yngre/mindre troffar i gruppen,då brukar aggressiviteten minska betydligt bland dom vuxna.
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #15
                              Jag har med framgång gjort just det som Troffemicke beskriver men mobbing av de vuxna upphörde inte helt. Det kändes dock bra att nya sattes till underifrån och aggressiviviteten ökade i alla fall inte vilket den borde ha gjort om antalet minskat ytterligare.

                              Att ha ett större antal ursprungligen(som växer upp tillsammans) kan nog också göra en 375:a fridfullare men jag tror att det är mycket stor skillnad på att tillsätta nya individer upp till 30 än att ha 30 som vuxit upp ihop.
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...