Ciklider är för billigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mcoist
    Användare
    • oktober 2003
    • 154

    #61


    Vad jag har förstått vad gäller priserna i sverige är det ungefär så här

    Göteborg billigast

    resten av sverige normalt.

    Att dom tar 39kr för en lombardoi är nästan orimligt om fisken köps från en vanlig grossist tex simontorp.

    Vad jag förstått av olika källor så köps mycket av fisk och akvarie produkterna som säljs i göteborg direkt från tyskland grossister där priserna i visa fall ligger 3 gånger under dom svenska grossisterna även danska grossister brukar vara betydligt billigare än svenska.

    tex herkules i göteborg sålde 10st neontetra för 39kr vilket är omäjligt när simontorp tar ungefär 3kronor fisken + moms alltså fisken är köpt i tyskland där en neontetra kostar 1krona styck istället varav du kan få det låga priset.

    Vad som är rätt respektive fel i att göra så får var och en avgöra-

    Sen vad gäller hobbyodlad fisk sämre kvalitet tycker jag för det mesta nej. i vissa fall ja men dom lär man sig ganska snabbt i den staden som man har butiken av vilka hobbyodlare i staden som har bra kvalitet på sin fisk ofta får du in större exemplar än från olika grossister som slungar ut mängder av fisk.

    varför skulle det vara sämre kvalitet på mina avelsdjur gäntemot grossistens avelsdjur.

    Kan tilläga att jag är en Hobbyodlare som delvis jobbar (Jobbat) i butik.
    1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #62
      Kardinaltetrorna som tex hervules säljer för 4-5kr/st är direktimporterade. Det är affärerna själv som importerar direkt från brasilien. Det innebär att dom inte bara är billigare än andra utan också att dom har simmat i färre kar och flyttats färre antal tillfällen från amazonas till butik. Jag tror attv detta måste ha genomslag i bättre kvalité och friskare fiskar. Det är det låga kostnadsläget som tvingar butikerna att agera mer aktivt för att kunna ge billigare och bättre fisk. Jag har köpt 110 kardinaltetror i göteborg och bara fåtalet har dött nu efter 2 år. När jag handlar i andra butiker så brukar 50% dö den första månaden sedan är det lugnt. Men nu gällde väl tråden ciklider ?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      Arbetssätt...