Ciklider är för billigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CRAYLEONE
    Användare
    • maj 2003
    • 145

    Ciklider är för billigt!

    Små tankar mitt i veckan, öppet för diskussion:
    Undra om inte t.ex odlade Malawi-ciklider är alldeles för billiga, ivf här i Göteborg. Om dom vanligaste sorterna kostar, låt oss säga 39:-, vad får då en hobby/småodlare av en affär, när han lämnar dom där? Max 15:-? (vild gissning) Och förmodligen 15:- att köpa för i samma affär? Och hur gammal kan då fisken vara i säljbar storlek? Minst 6 månader? Det måste kosta mer att dra upp yngel till säljbar storlek, om man inte är en massproducent? Men det är härligt att vi som håller på, på hobbynivå, inte gör det för pengarna utan för just nöjet.

    Sen tycker jag att det är, rent ut sagt, billigt med vildfångade ciklider! Mycket pengar är en annan sak. Ett nästan fullvuxet par av, säg nån Aulonocara till exempel, 400-500:-! Med tanke på att dom är handplockade i sjön och fraktade till land, karantän, frakt till flygplats, flyg till Sverige, hämtade på flygplats av grossist, karantän, frakt till affär osv.. Undra hur mycket man betalar för själva fisken egentligen, handhavandet från revet i sjön till mitt akvarium verkar ju äta upp det mesta, i mitt tankesätt i varje fall. Jösses va kul det är med akvarium!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag kan faktiskt tycka att det är billiga priser som du säger.

    Odlade Malawis är det ju sällan man får mer än 30-40kr/st för som odlare. VF håller en ganska låg prisnivå också...så där håller jag helt med dig...

    citat:Jösses va kul det är med akvarium!
    Mmmm...

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Kan det var för att Mbunas är lika lätt att odla som sebraciklider ungefär??=)

      Och VF ciklider är hyfsat billiga med förutom dom riktigt stora rovmalawisarna...

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Mja, nu är vi ju lyckligt lottade som håller till i Göteborgstrakten. Jämför man priserna i Stockholm tycker jag däremot inte det är billigt alls med malawiciklider (åtminstone inte odlad). En stackars rödzebra på 4-5 cm låg sist jag var i sthlm på dubbla priset mot i gbg.

        Att det sedan verkar billigt med VF kan ju bero en del på det faktum att fisken sällan skickas en och en i frigolitlådorna från afrika.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Hur lätt något är att odla tycker jag spelar mindre roll. När man väl har fått fart på en ciklid så kvittar det om det är sebra, mbunda, troffar, scalarer, discus det bara snurrar på. Kullarnas storlek spelar ju viss roll men det verkar av någon anledning sällan avspeglas i priset.

          Skötseln, foderkostnaden, elen, hyran osv är däremot helt OMÖJLIG att täcka med de ynkliga intäkter som en intressant (enligt mig) odling ger.

          Jag håller med till 100% ciklider är ALLDELES för billiga.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Mård
            Användare
            • februari 2004
            • 285

            #6
            Måste tilllägga att jag inte tycker att det är billigt ALLS...kolla priserna runt stockholm.....ville för några veckor höra vad en lite lombardoi hona kostade hon var undernärd som ett as och inte alls mycket för världen så jag tänkte att man kunde förbarmasig över henne för en billig penning....men nej...80 kr skunlle dom ha för djuret....och hon såg minst sagt sorglig ut...billigt näää hugaligen...man kankse skulle flytta till Göteborg....*suck*
            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              citatkötseln, foderkostnaden, elen, hyran osv är däremot helt OMÖJLIG att täcka med de ynkliga intäkter som en intressant (enligt mig) odling ger.
              Det är väl i ordet "intressant" som nyckeln ligger. Vi håller ju på med vissa fiskar som vi odlar för att vi tycker dom är intressanta för oss.
              Om man istället la in ordet "kommersiellt" framför "intressant". Om man istället konsekvent satsade på att odla fiskar som det dels finns en stor efterfrågan på och dels är lätta att odla och dra upp i förhållande till priset så skulle man kunna ha en ganska liten odling (ca.25-30 kvm) och ändå gott och väl dra in tillräckligt med pengar för att man skulle kunna försörja sig på den. Detta även om man då i huvudsak skulle sälja till grossister (och då få ännu sämre betalt än vad som anges ovan).
              En sådan odling skulle dock inte vara speciellt rolig att ha eftersom det ju inte direkt blir utvecklande - massproduktion av få arter.
              Därför väljer vi istället att odla det vi tycker är intressant (vilket är helt rätt enligt min mening) men vi skall väl kanske då inte heller räkna med att de pengar man får in blir annat än ett bidrag till att minska förlusten.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Mård: 80 kronor är helt rätt pris. De ska bara se till att ha fiskar i bra kondition på det där stället.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Är det inte rätt farligt att vem som helst kan sälja sina hemmaodlade ciklider till butiker eller grossister utan större problem?
                  Kan det inte bli så att kvaliteten på fiskarna sakta men säkert sjunker pga bristande kunskap om odling?

                  För ett par månader sedan så köpte jag ett gäng citrinellumciklider som en odlare här uppe hade sålt till en av butikerna, det gick säkert 50-100 små yngel i ett kar i butiken. Samtliga av fiskarna jag köpte visade sig vara missbildade och kunde inte resa ryggfenan helt och hållet...

                  Själv har jag varit rätt noga med att inte släppa iväg fiskar jag har dragit upp just för att jag är tveksam till att mina framodlade fiskar håller samma kvalitet som de riktiga odlarnas.
                  Men en kull sajicaciklider har sluppit iväg enbart för att de växte ovanligt snabbt och blev väldigt fina, men det krävdes inga som helst förklaringar hur gamla ynglena var eller vad de hade fått för mat då jag sålde dem.

                  Lite off-topic kanske...

                  Mvh Fredrik
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • CRAYLEONE
                    Användare
                    • maj 2003
                    • 145

                    #10
                    Sen får man väl lägga in i debatten att pris och kvalitet inte alltid hänger ihop. Åt båda håll, kan man nog säga. Jag betalar gärna bra för kvalitetsfisk, å andra sidan kan man hitta prima kvalitet för mindre pengar med lite eftersökningar, det är inte alltid man får vad man betalar för när det gäller fisk. (annat med foder och tillbehör) Känns som jag snurrar till det, allså det behöver inte vara skitfisk om det är ett bra pris. Och tvärtom. Ehh... Nä jag får nog gå på lunch. [)]

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      citat:Är det inte rätt farligt att vem som helst kan sälja sina hemmaodlade ciklider till butiker eller grossister utan större problem?
                      Jo men samtidigt så är det ju bra att folk intresserar sig för odling och drar upp yngel. Så man kan ju se det från två sidor.

                      Får väl dock erkänna att jag på den tiden jag hade affär/grossist inte köpte in fisk från privatpersoner om det inte handlade om personer som jag kände och jag visste hur de odlade sin fisk och jag hade besiktigat deras odlingsanläggning.
                      Att köpa in fisk från "kleti och pleti" gick inte - även om man gav ett skambud för fisken så var det så mycket skräp man fick in att man fick "betala" i andra änden (genom att inte fiskarna blev sålda och lagerkostnaden blev för stor) istället.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        citaten tycker jag att det är, rent ut sagt, billigt med vildfångade ciklider! Mycket pengar är en annan sak. Ett nästan fullvuxet par av, säg nån Aulonocara till exempel, 400-500:-! Med tanke på att dom är handplockade i sjön och fraktade till land, karantän, frakt till flygplats, flyg till Sverige, hämtade på flygplats av grossist, karantän, frakt till affär osv.. Undra hur mycket man betalar för själva fisken egentligen, handhavandet från revet i sjön till mitt akvarium verkar ju äta upp det mesta
                        Allt du äter, dricker eller konsumerar på annat sätt betalar du för. Det du inte tänker på är att det du betalar för är just frakt, tull, förädling osv. Frakten står för ca 80 % av alla varupriser i ett industrialiserat sammhälle. MEN, det är fisken som kostar så mycket, inte frakten. Om du skulle försöka att sälja samma fisk i tex egypten så skulle den inte ge samma pris. Detta är vad ekonomerna kallar för platsnyttan och den hjälper till att få upp priset. För övrigt så beror slutpriset på tillgången och efterfrågan och inte på vad det kostar att frakta fisken.
                        MVH
                        Magnus
                        "ekonomen"

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          #13
                          anledning till att jag föredrar vf är inte bara bättre kvalitet-utan den relativt lilla kostnadsökningen, som ex M.Auratus kostar som vf 100 kr och som odlad 70-80 kr-så varför köpa odlad!?

                          Kommentar

                          • CRAYLEONE
                            Användare
                            • maj 2003
                            • 145

                            #14
                            citatet du inte tänker på är att det du betalar för är just frakt, tull, förädling osv. Frakten står för ca 80 % av alla varupriser i ett industrialiserat sammhälle. MEN, det är fisken som kostar så mycket, inte frakten.
                            Jag skriver ju "Undra hur mycket man betalar för själva fisken egentligen". Med just frakten och handhavandet i tanken tycker jag fortfarande att det är billigt med VF ciklider.

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                              Mård: 80 kronor är helt rätt pris. De ska bara se till att ha fiskar i bra kondition på det där stället.
                              80kr för en lombardoi? Jösses. I götet kostar de 39kr.

                              Rawbert: Så som du resonerar är det mycket som är väldigt billigt, för du räknar inte med att de hämtar mer än ett par fiskar....

                              Är det inte isåfall lika otroligt ett A4-pappers födelse:
                              Ett träd kan huggas ner i Norrland med hjälp av mångmiljonmaskiner och dyr arbetskraft, det sågas upp, fraktas, görs till spån, görs till pappersmassa, går genom en maskin som kostar många miljoner skärs, lagras, paketeras, fraktas, köpas av grossist, lagras, fraktas igen, köpas av detaljist, lagras och sen köpas av konsument för 50öre?
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...