Aulonocara sp. OB...(Orange Blotched).

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #31
    citat:Är inte just dimidochromis compressiceps en av de "sämsta" malawicikliderna på att hålla sig till sin egen art? Jag har hört massvis av olika osannolika korsningar där compressiceps vart inblandad.
    Jo så är det nog vilket kan synas märkligt eftersom den har en så udda kroppsform.

    citat:Är det sedan någon som har koll på exakt hur genetiken fungerar? Om två arter korsar sig, kan det då hända att tex hanens gener är så svaga att honans gener står för mestadelen av utseendet
    Jag är ingen genetiker men utifrån de korsningarkullar jag sett så finns det ingen röd tråd. Ibland liknar de mest hanen, ibland honan (då det självklart är svårast att veta om det rör sig om en korsning) men oftast så varierar det inom kullen.
    Ibland kan det vara svårt att veta om det rör sig om en korsning (t.ex. genom att munformen skiljer sig marginellt), ibland är det uppenbart.

    Kommentar

    • perik9
      Användare
      • april 2002
      • 161

      #32
      Vad jag vill säga är att bara foder till Estrade inte hjälper.
      Du urvals odlar väl också.
      Att alla VF INTE är finare än dom odlade.
      MC,OB och O är egentligen inte som arten ska se ut,jag vet inte hur detta kommer sig att vissa tex. Trewavasae ,där hittar man fler Mc osv än andra arter.
      Kjell har du koll på vilken art Röd rubin är korsad med eller är det som jag hört att det är en framodlad Maleri?

      Det borde kanske vara en A.Jacofreibergi typ Eureka,otter Point
      Min åsikt är den att man ska inte säga till folk vad dom ska ha i sina burkar utan det har att göra med vad folk tycker är fint.

      Jag är emot korsningar till viss del, som du sa om Troffar och Zebra.
      Jag pratade med Kent(Nol`Ciklid hobby) ang.A.Mc,Ob han tyckte också att det är mycket intressant.
      MIN ÅSIKT
      Perran

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #33
        citat:Kjell har du koll på vilken art Röd rubin är korsad med eller är det som jag hört att det är en framodlad Maleri?
        Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=822
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #34
          På cichlids r us ,en amerikansk hemsida finns det albinos och ob-färgade Aulonocaras och en andra massa arter jag aldrig sett förut.
          Här är adressen dem är ju ganska snygga illafall http://www.cichlidsrus.com/index.php

          Kommentar

          • tregis

            #35
            Tanker om dette.
            At djur korser seg er naturlig vil jeg påstå, til en hvis grad.

            Hadde alle hanner av en sort fisk i malawi dødt,
            så¨hade nok honnorna korsat seg med andra hannar av andra fiskarter, skulle jeg tro?
            Arten må jo gå videre også da?

            Akvarie er ikke et naturlig miljø!
            Fisken er jo stengt inne og kanskje har det tråkigt och
            da vil testa lite sex med andra fiskar, he eh




            Kommentar

            Arbetssätt...