Aulonocara sp. OB...(Orange Blotched).

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CRAYLEONE
    Användare
    • maj 2003
    • 145

    #16
    Om man går vidare djupt inne på Mickes länktips så hamnade jag på "Le Musée des Horreurs" Skräckexempel på korsningar! (man blir förbannad) Känn på dessa, t.ex:

    Dimidiochromis compressiceps X Labidochromis caeruleus (va?)

    Labeotropheus trewavasae x Melano johannii (hmm..)

    Tropheus duboisi X Thoracochromis brauschi (eeh?)

    med mycket mer...



    [:0]

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Rawburt: En stark känsla av besvikelse som akvarist var det att se de bilderna och få reda på hur människan experimenterar med djurvärlden. Det är fruktansvärt dåligt!!

      Mina yngel av Golden var korsning med Hongi och de hade en bild som liknade de ynglen ganska väl. De och alla andra yngel i den kullen fick jag ta bort. Jag sålde även mina Hongi snabbt efter det att jag märkt korsningen...



      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #18
        Fyfan va arg jag blir när jag ser såntdär! Det enda vi kan göra är att inte köpa dem, men gör vi inte det heller så kommer det juh upphöra.

        Kommentar

        • perik9
          Användare
          • april 2002
          • 161

          #19
          Dom rödaste M.Estrade finns inte i sjön dom har vi odlat fram.
          Kan någon säga mig varifrån A. sp Röd rubin kommer. Hur många har inte den?
          Nere i sjön(Tanganiyka) Bulu Point hittade vi 50 st gula Körsbär.
          En vit Kejsare m.m
          Här sitter vi och och säger vad som är rätt och vad som är fel
          Köp vildfångat det är det bästa.
          Vi fångade en del Mbunas(gula honor) som var kanon fina i dammarna men när Nol`s Ciklidhobby fick hem dom var dom nästan bruna.
          Jag tror att många Vf är odlade,vf från Florida låter väl bra.
          Gyppy,molly m.m m.m kan man korsa hur mycket som helst där är det ingen som säger ett jota.
          Sluta också att odla på Mc,O och Ob dessa är sällsynta i sjön.

          Jag kommer att köra mina A.Mc-Ob det viktigaste är att man talar om för folk hur läget ligger.
          Sen kan dom som vet bäst säga vad dom vill, jag tillhör inte ciklidmaffian.
          Perran
          Perran

          Kommentar

          • CRAYLEONE
            Användare
            • maj 2003
            • 145

            #20
            citatom rödaste M.Estrade finns inte i sjön dom har vi odlat fram
            Odlat fram? Matat med "rätt" foder kanske du menar?

            citat:Nere i sjön(Tanganiyka) Bulu Point hittade vi 50 st gula Körsbär. En vit Kejsare m.m
            Det är ju naturens gång, inte människans påverkan eller?

            citat:Vi fångade en del Mbunas(gula honor) som var kanon fina i dammarna men när Nol`s Ciklidhobby fick hem dom var dom nästan bruna.
            Och vad vill du säga med det?

            citatluta också att odla på Mc,O och Ob dessa är sällsynta i sjön.
            ???

            citaten kan dom som vet bäst säga vad dom vill
            Vet bäst? Det handlar väl om åsikter?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #21
              Någar smärre synpunkter:
              1/ Ovan talas om flera former av korsningar och hur fruktansvärt det är. Om man vill undvika malawikorsningar så skall man bara ha en art i sitt akvarium eftersom alla malawi korsar sig med varandra.
              2/ Det länkas till en massa foton med korsningar ovan och alla säger hur hemskt det är. Men so what - har man ett sällskapskar med malawi så blir det korsningar och det är väl kul att se foton på sådana korsningar. Det retar mig fortfarande att jag inte tagit foton på alla de kul kofrsningar jag sett genom åren - den mest konstiga jag sett är en korsning mellan röd zebra och Orange moorii.
              Det som är fel är däremot att en del säljs eller ges bort utan att det talas om att det rör sig om enkorsning.
              3/ Skall man ta tillvara på de malawiyngel man får fram så skall de odlas i ett artakvarium, dvs inte flera malawi ihop.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Måste säga att jag ställer mig starkt tveksam till dina påståenden Kjell...på 1:an och 3:an.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #23
                  citat:Måste säga att jag ställer mig starkt tveksam till dina påståenden Kjell...på 1:an och 3:an.
                  Jag har självt under årens lopp haft säkert mer än hundra korsningar i mina sällskapsakvarier (självklart har jag aldrig sålt dom eller ens gett bort dom). Jag har t.o.m. haft korsningar mellan de olika grupperna Aulonocara, Haplisar och Mbuna. Korsningar mellan fiskar som inte på minsta sätt liknar varandra.
                  Självklart är det ännu vanligare att fiskar som liknar varandra lite grann och det värsta med dessa korsningar är ju att det är svårt att se att det rör sig om en korsning.
                  Det är också oerhört vanligt att det idag säljs korsningar i affärerna och varken affärsinnehavaren eller odlaren som han köpt dem från är ofta medvetna om detta.

                  På den tiden jag hade affär/grossist så köpte jag aldrig in malawi från sådana som antingen hade artakvarium eller hade högst två arter i akvariet (som skilde sig mycket åt).

                  Den roligaste korsning jag fått fram var på tanganyikasidan mellan daffodil och en julle (kommer inte ihåg vilken).
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    #24
                    jag har haft M Auratus med M Johanni tillsammans under lång tid utan att de korsar sig, däremot har både Auratus o Johanni parat sig med Ps Ornatus några gånger-konstigt med tanke på att auratus o johanni är så pass närbesläktade och "väljer" ändå Ps Ornatus

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #25
                      citaten roligaste korsning jag fått fram var på tanganyikasidan mellan daffodil och en julle (kommer inte ihåg vilken).
                      För att fortsätta på det ämnet så måste jag nämna en korsning som jag har råkat ut för i mina kar vid några tillfällen, Pseudotropheus demasoni och Melanochromis cyaneorhabdos. Den skulle med säkerhet kunna bli komersiellt mycket gångbar.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #26
                        citat:jag har haft M Auratus med M Johanni tillsammans under lång tid utan att de korsar sig, däremot har både Auratus o Johanni parat sig med Ps Ornatus några gånger-konstigt med tanke på att auratus o johanni är så pass närbesläktade och "väljer" ändå Ps Ornatus
                        Nej - det är långt ifrån alla korsningar är logiska. Det är dock helt klart annat än utseende och form som spelar in. T.ex. att det alltid finns honor till dominerande hanar etc.
                        En fisk som jag säkert har "fått fram" korsningar med minst 10 olika arter genom årens lopp är den väldigt udda Dimidochromis compressiceps. Den har ju inte haft minsta likhet med de övriga arter inom Haplis, mbuna och Aulonocara-gruppen som den har korsat sig med.

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          #27
                          det låter väldigt märkligt-att de alls kan förstå varandras signaler som krävs för en lyckad parning låter konstigt, Enligt Peter Schupke,författare till Aqualog-Tropheus, som delar upp tropheus i 13 linjer skriver att vissa linjer ej kan förstå/tolka varandra och därför inte korsar sej, han skriver "The different populations, except where they belong to the same lineage, no longer understand each other´s behavioural cues sufficiently-often they quite simply ignore each other"

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            citat:Om man vill undvika malawikorsningar så skall man bara ha en art i sitt akvarium eftersom alla malawi korsar sig med varandra.
                            Jag menar inte att risk ej föreligger, men av de ord du skrivit så läser jag det som att de kommer att korsa sig vare sig de har honor från egen art eller inte...
                            Jag skulle vilja säga att det är ett undantag när det sker och att det sker vid vissa förhållanden. Givetvis så vet jag att du har mer erfarenhet än jag och jag menar inte att du ljuger, men det ser ut som en överdrift det du skrivit.

                            citatkall man ta tillvara på de malawiyngel man får fram så skall de odlas i ett artakvarium, dvs inte flera malawi ihop.
                            Jag tar tillvara på mina yngel som jag har och har haft i ett blandat Malawi-akvarium...men enligt det du skriver här så är det fel av mig att sälja yngel eller spara dom för föryngring av min grupp? För mig låter det påståendet underligt...

                            Att korsningar förekommer vet jag då jag själv råkat ut för detta mellan Hongi och Golden...men jag har aldrig råkat ut för korsningar emellan andra arter. De som korsade sig kommer från samma släkte, Labidochromis, och där tror jag att man kan värdera en högre risk än vanligt...men ditt påstående menar nästan att det är regel...mer än undantag.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #29
                              Det handlar ju om sannolikheter. Har man inga udda fiskar i akvariet. Har man hanar och honor av alla arter. Har man inte någon speciell hane (oavsett art) i akvariet som är väldigt dominernade. Har man inte fiskar som liknar varandra. Uppfylls allt detta så är inte sannolikheten så stor att det blir korsningar, men risken finns.
                              Skiljer sig dessutom de arter som finns i akvariet väldigt mycket år då går det oftast att se om det blir korsningar.
                              Men sedan finns ju alltid risken med sneakers - och då är ju anlagen små från udda hanar och då kan det vara svårt att upptäcka.
                              Ofta behöver man se en hel kull för att kunna avgöra om det finns smärre avikelser i mönster och kroppsform.
                              Går man runt i akvarieaffärer (även seriösa och välsorterade) så ser man faktiskt ofta korsningar.

                              Kommentar

                              • Tony
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4594

                                #30
                                Är inte just dimidochromis compressiceps en av de "sämsta" malawicikliderna på att hålla sig till sin egen art? Jag har hört massvis av olika osannolika korsningar där compressiceps vart inblandad.

                                Är det sedan någon som har koll på exakt hur genetiken fungerar? Om två arter korsar sig, kan det då hända att tex hanens gener är så svaga att honans gener står för mestadelen av utseendet? Anledningen till frågan är att jag har en f. rostratum som ser mycket udda ut i huvud- och munformen medan resten av kroppen, även färgen, ser ut som en rostratum skall göra.

                                Tony Englund

                                Kommentar

                                Arbetssätt...