Kön och artfrågor (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giggsan
    Användare
    • juni 2004
    • 80

    #46
    Ska förtydliga: tagit ph prov med sticka och kom fram till 7 i ph. Och de ska väl ha upp emot 8??

    Kommentar

    • giggsan
      Användare
      • juni 2004
      • 80

      #47
      citat:Ursprungligen skickat av TroffeMicke



      Men i första hand handlar ju detta ämne om fiskar i fångenskap,förutom giggsans Svenska Malawisjö.
      Jag har en tropisk regnskog också, har jag inte sagt det?

      Kommentar

      • TroffeMicke
        Användare
        • februari 2004
        • 412

        #48
        Med 1000L kan man ha hur skoj som helst vad det gäller fiskar.
        Vet ej vart du bor, men har du ngn. bra ciklidhandlare nära dig så är det bara att åka dit och "drägla",och egentligen köpa vad du tycker passar av mbuna sorterna.Jag skulle prova att plocka i några fiskar av Zebragruppen, Metriaclima Esthere (Röda zebror),en i mitt tycke underskattad fisk är Metriaclima lombardoi M´benji isl.,Ps.politen är otroligt vacker,likaså Metriaclima membe deep Likoma,Den "gamla" hederliga Dinghanin(Ps.flavus.)är en av de få gul/gröna Malawi som finns.Det finns en uppsjö av otroligt vackra malawisar.
        Ett gott råd är att köpa/låna Ad Konings Malawiciklider i sin naturliga miljö,sedan är det bara att skriva en önskelista.
        Mvh.Micke

        http://www.troffemicke.com/

        Kommentar

        • giggsan
          Användare
          • juni 2004
          • 80

          #49
          Nu är det betämt till 99%, får köpa 1000liters akvariet! Med alla tillbehör utom fiskar. Här ska lekas!
          Vill du bli min personliga rådgivare? [8D] Vill att allt ska bli rätt från början...
          Ska titta på det i dag och mäta lite och se om vi har plats för det.

          Men kan man i princip blanda vilka sorter som helst? Kan man börja lite försiktigt och sedan öka antalet? (tex köpa två grupper till att börja med?)
          Ska ge mig i kast och titta på lite fiskar, men kommer inte förhasta mig. Gillade ju mina gulsvart randiga (AIK hehe).

          Bor i sthlm, några bra tips på handlare?

          Kommentar

          • TroffeMicke
            Användare
            • februari 2004
            • 412

            #50
            Visst hjälper jag dig,skicka ett mail så fortsätter vi den vägen.Du hittar min mailadress under min profil./Micke.
            Mvh.Micke

            http://www.troffemicke.com/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #51
              Gratulerar till tusen giggsan!

              Kommentar

              • TroffeMicke
                Användare
                • februari 2004
                • 412

                #52
                Du når mig även på tel[u]:0304-660856,0304-660403 eller 0709-449002.</u>Dock ej i kväll då gumman fyller år idag.
                Mvh.Micke

                http://www.troffemicke.com/

                Kommentar

                • ZakatH
                  Användare
                  • april 2004
                  • 313

                  #53
                  En sak att tänka på när man skall komplettera en grupp är att i handeln är fiskarna som i regel ungdjur vilka ej färgat ut ännu.(visst, det finns undantag vad gäller storlek och arter/varianter som färgar ut olika snabbt..)
                  Så om man går till en zoohandel och ber om att få t.ex 1 hane å 2 honor kan man inte alltid vara säker på att få just det. Man får vara beredd på att det kan bli tvärt om etc. Det bästa är nog att köpa en grupp och sedan sålla ut "överbliven" fisk.
                  När jag själv införskaffade m. auratus var alla exemplaren gula, dom var då 3,5-4cm och efter ca en månad eller två i mitt kar hade dom växt på sig lite och nått en längt på 5,5-6cm, hanen hade då börjat färga ut en aning(vid en storlek på 5cm eller så).

                  Det är väl egentligen den enda erfarenheten jag har av fisken, honorna dog av någon sjukdom eller dylikt, inga andra fiskar insjuknade och honorna dog med nån månads mellanrum, ingen mobbning var det heller. Bestämde mig för att inte skaffa några nya tills jag skaffat större kar. Så nu har jag en ensammen svart hane på 12cm som nog längtar efter ett tillskott. =)

                  Kommentar

                  • TroffeMicke
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 412

                    #54
                    Hur gick det med akvarieköpet giggsan?
                    Sålde mitt 471L hörnkar igår,så nu bär det av för att hämta ett 780L istället.
                    Letar även efter ett på 960-1200L,så vet du ngt.hör av dig./Micke.
                    Mvh.Micke

                    http://www.troffemicke.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...