Brun Gloden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanm3
    Användare
    • januari 2004
    • 63

    Brun Gloden

    tjena!
    Vi har upptäckt att en av våra golden har blivit lite ljusbrun isället för gul och att den har en brun rand som går längsmed hela kroppen.
    vad kan detta vara?
    222L Malawi
    112L yngel
    20L yngel
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Har den inte sett sådan ut tidigare så kan det vara (troligen) ett sjukdomstecken. Ett förslag är att du skaffar Aqua Furan och ger just den fisken ett snabb-bad (ca 30min). Jag fick liknande på mina Golden (en hane och sedan en hona) och det avhjälptes med det som kallas intensivbad med Aqua Furan. De är nu återigen gula och utan sotigt huvud (på hane) och mörka tvärställda ränder (hona).

    Kommentar

    • johanm3
      Användare
      • januari 2004
      • 63

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Tricella

      Har den inte sett sådan ut tidigare så kan det vara (troligen) ett sjukdomstecken. Ett förslag är att du skaffar Aqua Furan och ger just den fisken ett snabb-bad (ca 30min). Jag fick liknande på mina Golden (en hane och sedan en hona) och det avhjälptes med det som kallas intensivbad med Aqua Furan. De är nu återigen gula och utan sotigt huvud (på hane) och mörka tvärställda ränder (hona).
      ok tack för hjälpen!
      222L Malawi
      112L yngel
      20L yngel

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag kan inte lova att det är det bästa att göra då det är svårt att göra en bedömning efter några rader i ett inlägg. Notera att jag endast gav förslag efter vad jag själv erfarit och gjort vid liknande händelse för mina Golden.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Tricella:

          Vi hade ju deta uppe för längre sedan, vet inte om du minns det, men mina Golden är ju sotiga och grådaskiga, både hannar som honor, hannar lite mer iofs, men i övrigt verkar de må bra, jag har nu fått yngel 2 ggr av honorna och det måste väl vara ett tecken på att de mår bra då, men iallafall, över till min fråga kanske.....
          Detta "Aqua Furan", tror du det grådaskiga försvinner på mina Golden också då?!
          Som de ser ut nu så känns det som om de kvittar i karet.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Nja...jag vet inte om det är svaret, men det fick mina Golden att bli gula igen efter en stund. Det är absolut inte säkert att intensivbadet gav utslag utan det kan helt enkelt ha varit något med deras humör, trivsel eller stress.

            Fungerar det bra för dig med dina fiskar så tycker jag inte att du skall experimentera...

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              ok, tack, allt funkar ju och de mår bra här, så det kanske är lite dumt då att prova med medlet.

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Jag måste erkänna att jag tycker det verkar mycket lustigt att tvätta bort yttre "skönhetsfel" med Aqua Furan. Jag tror det har med andra saker att göra, såsom vad de äter, hur de mår och även hur de är genetiskt. Alla fiskar är inte perfekta... Vissa fiskar blir sotiga, så är det bara... Sen skall man inte hålla på exprimentera för mycket med mediciner. På kort sikt försämmrar du fiskens bakteriebalans och på lång sikt blir de immuna och mer känsliga för sjukdommar.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  citat:Jag måste erkänna att jag tycker det verkar mycket lustigt att tvätta bort yttre "skönhetsfel" med Aqua Furan.
                  Vem har påstått detta?

                  Det vi diskuterar och har diskuterat i en tidigare tråd har varit om de lider av någon bakteriell åkomma eller om det är naturligt. Att komma med sådana där uttalanden är faktiskt ganska förolämpande.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Kanske det, men det ni skriver missuppfattas väldigt lätt. Jag fattade det som om vissa var på väg o testa att tvätta bort sina sotfläckar med Aqua Furan och ville bara förtydliga att så gör man inte..

                    Alla hänger inte med i alla tidigare trådar Tricella
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      den där personen är väl jag då förstår jag...:-)

                      Men...som jag också skrev i ovan inlägg att de ju tydligen mår bra för övrigt och får yngel, så är det väl rätt dumt att prova, så därför avstår jag från "experimentet".

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Zaphi: Eller så läser man det man vill läsa...hör det man vill höra.

                        citat:Alla hänger inte med i alla tidigare trådar Tricella
                        Jag håller med dig här. Det är dock omöjligt att förutse när nästa diskussion skall uppkomma som härrör till en tidigare. Kmef påpekade att vi diskuterat detta tidigare...men ok...point taken.

                        Kommentar

                        • Micke U
                          Användare
                          • april 2004
                          • 51

                          #13
                          Information on tropical fish and marine, help for a beginner starting an aquarium, aquarium products and discussion board


                          Ta en titt på denna länk angående missfärgningar...
                          Auloncara "Ruby Red"
                          Labidocramis "Golden"
                          Labidochromis sp. "hongi"
                          Sciaenochromis fryeri
                          Pseudotropheus sp. "acei"
                          Glasmalar

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #14
                            "Dominant Male" på kort 2 ser inte ut som en missfärgning utan mer som en korsning mellan Golden och Metriaclima sp."zebra gold" (även känd som Kawanga)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...