Aulonocara hane som inte äter och bara "är"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    Användare
    • april 2004
    • 313

    Aulonocara hane som inte äter och bara "är"...

    Tjo!..

    Fick för ca 1,5 vecka sedan hem en Röd Aulonocara hane efter att min förra dött. Dom senaste dagarna har den inte ätit något som jag kunnat se och den bara "är" helt enkelt. Dom två honorna, som visserligen gått i karet längre, äter och mår bra.
    I karet går även Met. Zebra "R-T" mpanga 2+3(ungdjur +1 vuxen hona),
    5st Golden, 13st röd-zebra(4 vuxna), 5st C. moorii(ungdjur), en stackars C. afra Jalo, Lab. sp. pearlmutt 1+1, 4st Hemichromis Lifalili, 1st C. Nigrofasciatus, 1st P.pulcher, 4st L-malar.
    Allt detta i ett 222l kar, en hemsk röra men bara tillfälligt som tur är, skall göra mig av med en massa rödzebra å malawi skall i ett annat kar.
    Men åter till ämnet, jag matar med flingfoder, och räkmix(från Kent i Nol). Och hanen äter inte något av det, försökte med att hålla en bit räkmix mitt framför nosen på honom men han struntade fullständigt i det. Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till, någon aulonocara fantast där ute i etern som har några tips? Det skulle uppskattas väldeliga, vill verkligen inte bli av med denna vackra fisk en gång till.

    Tack på förhand =)
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    du har inte tänkt på att Auloncaror är relativt lunga fiskar och de flesta av de du har är hmm inte så snälla..

    Sen har du ju VÄLDIGT mycket fisk i din lilla burk...
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Tjena, det kan ju vara så att den inte är van vid ditt foder pröva annars att ge lite olika.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #4
        Hej!

        Vill nog också säga att det låter som du har extremt mycket fisk för ett sånt "litet" kar. jag är själv på jakt efter någon aulonocara men har ingen i min ägo än. Däremot har jag satt mig in i ämnet mycket pågrund av det.

        Det är inte många som rekomenderar att ha aul. med Mbunas över huvudtaget. Själv har jag 4 st Ps. Demasoni i ett 222 liters. Tänkte pröva ifall några aul. kunde trivas med dom. Demasoni skall ju vara snälla mot andra fiskar har jag hört.

        Så att du skall göra dig av med lite fisk låter bra!

        Har du tänkt att ha c.moorii i detta kar när de blir stora?
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av ZakatH


          ...en hemsk röra men bara tillfälligt som tur är, skall göra mig av med en massa rödzebra å malawi skall i ett annat kar...
          Som han skrivit så är det tillfälligt, även om det är lite luddigt skrivet så står det att han ska flytta alla malawi till ett annat akvarium.

          Och till ämnet, det kan mkt väl vara så att det blir för mkt för honom, han är inte tuff nog. Kan juh också vara så att han är sjuk, vad du kan göra är att köra i aquamore vilket hjälper mot nästan allt. Men det enda rätta är väl att du skyndar dig på med den andra burken de ska gå i.

          Kommentar

          • jowa
            Användare
            • februari 2004
            • 194

            #6
            Upplevde ungefär samma sak när jag fick hem min hane av protomelas sp chiriwa. Han var ointresserad av räkmixen och åkte mest planlöst runt i akvariet. Men plötsligt efter någon veckas tid så började han äta och har så gjort sedan dess. Antar att han var ovan med fodret samt att det blev en chock att komma till en ny omgivning, nya vattenvärden etc.

            Säger inte att det här stämmer överens med din fisk utan det här är väl en möjlighet av många...dock ett ganska bra scenario om det skulle vara så
            http://hem.bredband.net/aquascene

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • april 2004
              • 313

              #7
              Tackar för svaren! =)

              Bör väl kanske tillägga att Aulonocara hanen kommer från Nol, och jag antar at Kent matar med räkmix, även om jag inte är helt säker på detta. Tog sent igår kväll bort Lab. sp pearlmutt hanen och det är betydligt lugnare i karet nu(han jagade min vuxna Met. Zebra "R-T" mpanga hona extremt mycket), har även plockat bort ett flertal röd-zebra ungdjur. I övrigt tycker jag inte att mina mbunas är ett dugg aggressiva. Har även gjort vattenbyte som vanligt, väntar på leverans från pwss med div tester m.m som jag saknat. Tror det hela kommer lösa sig till slut. =)

              Nej, jag kommer inte ha C. Moorii i detta karet i framtiden, karet jag håller på att ställa i ordning ligger på 310l, men bänken byggs för att kunna hålla ett 540 inom en(förhoppningsvis) snar framtid.

              Sedan en sak som jag just kom att tänka på:
              Ni som använder er av räkmix från Nol, hur beter sig era fiskar efter "middagen"? Till 95% simmar mina fiskar vid ytan efter maten, inte alla, men dom flesta, vilket kan pågå i flera timmar. Detta leder till att jag blir orolig och sitter å stirrar så länge detta pågår. Vattnet blir så klart skitet av räkmixen, kan detta påverka fiskarnas andning? Detta har lett till att jag allt mindre matar med räkmix, vilket jag tycker är synd. Matar numera nästan uteslutande med flingfoder, räxmix endast 2ggr/vecka som mest.

              Bäst att sluta nu, känns lite långrandigt ;D

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                I karet där vår grupp vf Tr.ikola går så upplevde vi samma sa en dag, alltså alla simmade nästan vid ytan när de hade fått vår egna räkmix. Vi såg att pumpen hade blivit klen (antagligen skitigt i rören). Så vi satte i en syresten (i väntan på att göra rent den) på fullt drag, dagen efter (igår) så va det mkt bättre, alal var livliga och simmade runt även efter matning.

                Att andning går upp efter matning är naturligt efter som att de har munnen full och svårt att andas medans de äter, sen behöver de mkt syra för att smälta maten antar jag? Men det upphör ganska snart efter matning.

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #9
                  Och nu fick jag massa skäll på irc för att folk säger att inte luftbubblor hjälper fiskarna osv ... men såhär så jag på det:

                  Kan inte förstå hur det inte skulle kunna göra ngn nytta, man vill ha i löst syre i vattnet eller hur? och för att få det ska det ha kontakt med vattenytan där syret kan komma ner i vattnet, därav vill man ha mkt cirkulation för att mkt vatten ska få kontakt med luften, och om man kör ner luftbublor så blir det en jävla massa vatten som får kontakt med luftytan.

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    Användare
                    • april 2004
                    • 313

                    #10
                    Jag fick en mycket positiv effekt när jag satte i ett innerfilter just för att pumpa i luft samt för att få mera ytrörelse. Skillnaden i ytrörelse blev inte så stor pga storleken på innerfiltret som va litet, men fiskarna blev mycket piggare.

                    Nu till tråkigare nyheter, aul. hanen har dött! Är för tillfället väldans förbannad. Bestämde mig till slut för att flytta honom till ett annat kar, efter en del letande hittade jag honom längst bak bakom en sten. Simmade runt och såg frisk ut för bara några timmar sedan. =((

                    Nu blir det inte någon mer aul. hane innan jag fått ordning på alla kar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...