Fisksoppa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Fisksoppa?

    Tycker ni att det är fisksoppa om man i ett 720-liters har 9 grupper ciklider med 3-8 individer av varje? Själv tycker jag det är färggrant och intressant med så många grupper. Men det skulle ändå vara intressant och höra vad andra tycker. Dom grupper jag har är:

    Ps.Zebra "red top mpanga" 8st
    Ps tropheops "chilumba" 8 st
    Ps elongatus ornatus 8 st
    Ps.sp "msobo" 7 st
    Labeotropheus trewawasae 3 st
    Ps.Flavus 7 st
    Ps.Socolofi 7 st
    Otopharynx lithobates "Zimbabwe rock",3 st
    Fossorachromis rostratus, 3st
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    Jag tycker att såna burkar ser ut som ja hmmm inte snygga
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Personligen så tycker jag att det känns "fisksoppa". Sedan så har du en högre belastning på aggressiva arter vilket kommer kräva en del revir. Det blir nog fart i karet iallafall...

      Jag tycker att du skall ta bort 3-4 av mbuna arterna och kanske ersätta dessa med 1-2 arter utaka/haplis.

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Jo nog är det fart i karet! Men alla verkar ha hittat revir, jag har gott om gömställen i form av olika stenformationer som täcker en stor del av bottenytan. Och alla arter har lekt. Svårigheten är att behålla några yngel. Skall dock försöka med att bygga en stenformation av lite mindre stenar som går ända upp till vattenytan.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Om det fungerar tillfredställande och att du gillar det du ser så är du att gratulera. Det är ju ditt akvarium och då är det ju du som först och främst ska tycka om det...ingen annan.

          Kul idé att bygga upp stenformation till vattenytan...hur hade du tänkt göra det?

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Jag tänkte först göra en "bas" av två större stenar som jag silikonerar fast och sen bygga på med lager efter lager av små stenar(pingisbollstora) som jag silikonerar fast som en pyramid ungefär.
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • februari 2004
              • 285

              #7
              Skulle nog kalla det fisksoppa....men så länge arterna går ihop och alla tar lagom plats är det väl en lyckad samling om man själ tycker att det är snyggt...själv har jag två arter i 800L...men det ska möjligen bli en till...glad midsommar
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              • spec_mats

                #8
                jag tycker att en art är tillräckligt, möjligtvis två arter men inte mer, vilken art dominerar över de andra? jag gissar på zebran

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Det är ingen art som dominerar över dom andra. Kanhända för att jag har så många stenar i mitt kar.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    #10
                    Då kanske det är dax att introducera Melanochromis Auratus!?

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1127

                      #11
                      Nej tack! Jag tror jag nöjer mig med dom grupper jag har. Om ett och annat yngel skulle överleva vore ju förstås trevligt......
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        Etfersom där e så många pseuotropheus-arter hoppas jag att du inte tänkt o spara några yngel, det kommer ske korsningar förr eller senare.

                        Dock verkar det vara ett riktigt snyggta akvarium!

                        På tal om fisksoppa: Funkar de bra, ägaren gilar det och fiskarna mår fint tycker jag inte att dett är nå't fel. Dock kan det ju vara bättre att ha färre arter om man vill odla men det är kanske inte de flestas mål (inte mitt i alla fall). Min åsikt är att om fiskarmna mår bra och ägaren tycker det är fint så är de inget fel med lite "fisksoppa"!
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          #13
                          Tack för det!! Alltid kul med någon som är positiv
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • spec_mats

                            #14
                            visst ska man ha det man känner för-men du undrade ju om andras åsikter,och jag tycker att ditt val av så många arter skapar en "fisksoppa"

                            Kommentar

                            Arbetssätt...