Vad för sorts malawiciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LeVaJu

    Vad för sorts malawiciklid?

    Jag gör en förfrågan här också trots att jag tror att många av er redan finns på Zoopet där jag frågat tidigare. Det handlar alltså om vad för sorts malawiciklid jag fått hem. Själv kan jag INGET om detta och kan någon därför hjälpa mig klura ut det blir jag glad. Bilder finns på



    Fiskarna är i nuläget c:a 14 cm stora. De jag tror är hannar (beroende på lekbeteende mot de gula och försvarsbeteende av revir) är grå/blå/lila i grundfärg med grå ränder som kan skifta över till att bli nästan svarta emellanåt. Honorna är gula i grunden, inte skarpt utan mjukt gula med mörkare gula ränder som blir mörkare åt gulbruna hållet när humöret skiftar.

    Jag har sett likheter med flera fiskar men av de som jag tyckt varit mest lika har det fallit på att ryggfenan på dessa varit spetsiga medan den på mina fiskar är rundad. Som sagt, vill ni försöka hjälpa mig att reda ut detta blir jag glad. Observera att det kan ta lite tid att ladda ner bilderna om ni sitter på vanligt telefonmodem. Tack på förhand.
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    #2
    Det första som slår mig är en korsning!? inte så roligt kanske,men väldigt vanligt,kollat i en del böcker men hittar den inte,det i sig kan vara ett varningstecken,eller att jag inte tittat i uppdaterade böcker iofs.Sen är jag ingen super expert så jag hoppas jag har fel,dom mörka verkar vara från "zebra komplexet"(?),svårt!men som sagt räkna med korsningar också. samtidigt så har Ps.saulosi blå hanar o brungula honor,med beroende på sinnesstämning ränder i.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Tror INTE att det nån slags Zebra.Munnen verkar alldeles för smal.KAN vara bastarder....
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • LeVaJu

        #4
        Tack för era reflektioner! Jag har haft sådana funderingar också, d v s att de kan vara resultatet av någon korsning. De har gått tillsammans med rödzebra och rödzebra OB tidigare, så mycket vet jag av att dessa sorter medföljde bland de jag fick. Tror tyvärr inte det var någon större ordning på det hela.

        En följdfråga då: Korsningar mellan olika malawi, - korsar de sig över hela fältet malawi eller är det bara vissa sorter som kan korsa sig. Och i så fall vilka? Om det går att ge ett kort snabbt svar på detta alltså, annars får jag läsa mig till det senare.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • augusti 2002
          • 330

          #5
          Hej
          Se frågor och svar på första sidan där står en del om korsningar.

          Kommentar

          • LeVaJu

            #6
            Ok. Det ska jag göra! Trevlig midsommar alla!

            Kommentar

            Arbetssätt...