Rödzebra-hannar vs. brigtht blue.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    Användare
    • juni 2004
    • 18

    Rödzebra-hannar vs. brigtht blue.

    jag funderar på att skaffa några rödzebror men jag är lite osäker på könsskillnaden.
    det står överallt att honan är röd och att hanen är blå.
    men vad är det då för skillnad på en rödzebra-hanne och en bright-blue? hur ska man veta att det är en hanne man får av röd-zebra och inte en hona av bright-blue?
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Blåa Rödzebrahanar är mörkblåare än bright blue i regel. Det finns juh även vita hanar, om du får tag i en riktigt benvit rödzebra hane så tycker jag att du ska ha det ist för blåa, tycker att dem är mkt snyggare. Eller kanske en mc variant? Grymmt snygga de med!

    Kommentar

    • Dutten
      Användare
      • juni 2004
      • 18

      #3
      hur är det då med brightblue-honorna då? man vill ju inte få en brightblue-hona med ett gäng röda rebra-honor.
      har rödzebra-hannarna sin blåa färg redan från yngelstadiet eller är de också röda från början?
      om man skulle korsa en röd hona med en blå brigt-blue-hane. hur skulle ynglena bli då? blir hannarna blåa och honorna röda eller kan honorna bli blåa också?

      Kommentar

      • maddog
        Användare
        • juni 2004
        • 22

        #4
        Bright blue honan är inte blå alls utan mer vit tonad, som greshakein men utan den röda fenan...
        jag har en bright blue hanne som är jätte fin i färgen riktigt is blå...

        Kommentar

        • Dutten
          Användare
          • juni 2004
          • 18

          #5
          åter till frågan: "har rödzebra-hannarna sin blåa färg redan från yngelstadiet eller är de också röda från början?"

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            De har sin "blåa" färg redan vid när de kläcks...egentligen är de mörkgrå...

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • mars 2004
              • 256

              #7
              RZ hanar är nästan svarta när de kläcks (alltså de som blir blåa, vita/rosa hanar ser ut som honor som yngel). Med tiden blir de gråa/bruna med ett blått skimmer för att blir mer och mer blå.

              Har du någon anledning att tro att akvarieaffärer förvarar RZ med birght blue?

              mvh
              /Kid

              Kommentar

              Arbetssätt...